Er du med i en menighet?

Tullann

Elsker forumet
Jeg har, som sikkert mange andre, mine meninger om enkelte trossammfunn. Men er også av den typen som elsker å høre om hva menighetene står for.

Er ikke med i noe selv og kommer heller aaaaaaldri til å bli det. Noen trives med en tro, andre ikke.

Vil du fortelle om din tro, trossamfunn, menighet? Hva står dere for, tror på, lov til, ikke lov til, osv osv????

Rå morsomt å høre om de forskjellige religionene, og menighetene.

Spesielt spennende å høre om det mange av oss kaller "sekter"

Jeg er kristen, men er ikke med i noen spesiell menighet, og går veldig sjelden i kirken dessverre.

jeg er medlem av en pinsemenighet, men er ikke aktiv der fordi jeg har flyttet. Men jeg er aktiv i et bedehus nå[:)] Stortrives der!! hele familien er blitt tatt godt i mot der og det er et bra barnearbeid som Nathaniel kan være med i[:)]

HMm dette er jeg faktisk ikke helt sikker på. Jeg er jo medlem av statskirka. Vet ikke omdet er noen automatikk i at man er i en menighet da. Eller om man må melde seg inn. 

VAR med... ble født inn i det. men meldte meg ut når jeg slutta på skolen... var ikke det rette for meg akkurat!
kansje det kan kalles sekt?

gikk på privatskole fra førskolen-10klasse. var vel et gjennomsnitt på 10 elever i hver klasse. vi var 8stk.
Hadde religion 1 time hver dag.
Ba fadervår hver dag før skolen begynte.
Ba før og etter maten og før vi gikk hjem fra skolen.

Vi ble anbefalt å ikke omgås folk (få venner) utenfor menigheten, ettersom det kunne påvirke oss i "feil retning" (mtp f.eks. banning, tvile på det vi lærte på skolen osv...).

De flinke gikk i kirken hver søndag. Min familie gikk 3 ganger i året - var ikke så flinke...
måtte ha hatt på hodet i kirken.
Måtte gå med skjørt ("skal være forskjell på mannsklær og kvinneklær"). Men de slakka litt på de reglene rundt da jeg gikk i 8 klasse, da kunne jeg gå i bukser :)
Skulle ha langt hår. Klippa det en gang til skuldrene og ble kalt inn til en samtale med læreren, - der han nevnte at det ikke var så bra...

hm...

ja, konfirmasjonen.
satt i kirka 3 timer hver ondag. til hver gang fikk i lekse å lære 10-15 sider i pontoppidans forklaring utenat! + 20 sider i bibelhistorien - det skulle bare kunne gjenfortelles. i tillegg til et a4 ark med spørsmål vi skulle svare på... og et salmeværs som skulle pugges utenat. holdt det slik noen mnd vel.

og ja, sex før ekteskap, og prevenssjonmiddel er begge deler synd![:-]

ellers tror de i menigheten bare på bibelen, og nesten samme tolkinga som statskirka... bare de er litt mer konservative [8|]

ORIGINAL: **Flash**

VAR med... ble født inn i det. men meldte meg ut når jeg slutta på skolen... var ikke det rette for meg akkurat!

gikk på privatskole fra førskolen-10klasse. var vel et gjennomsnitt på 10 elever i hver klasse. vi var 8stk.

Vi ble anbefalt å ikke omgås folk (få venner) utenfor menigheten, ettersom det kunne påvirke oss i "feil retning" (mtp f.eks. banning, tvile på det vi lærte på skolen osv...).

De flinke gikk i kirken hver søndag. Min familie gikk 3 ganger i året - var ikke så flinke...
Måtte gå med skjørt ("skal være forskjell på mannsklær og kvinneklær"). Men de slakka litt på de reglene rundt da jeg gikk i 8 klasse, da kunne jeg gå i bukser :)
Skulle ha langt hår. Klippa det en gang til skuldrene og ble kalt inn til en samtale med læreren, - der han nevnte at det ikke var så bra...

hm...

ja, konfirmasjonen.
satt i kirka 3 timer hver ondag. til hver gang fikk i lekse å lære 10-15 sider i pontoppidans forklaring utenat! + 20 sider i bibelhistorien - det skulle bare kunne gjenfortelles. i tillegg til et a4 ark med spørsmål vi skulle svare på... og et salmeværs som skulle pugges utenat. holdt det slik noen mnd vel.

ellers tror de i menigheten bare på bibelen, og nesten samme tolkinga som statskirka... bare de er litt mer konservative [8|]

Er dette smiths venner???

ORIGINAL: Sicily

Ok, og nå håper jeg ikke noen tror at dette er vanlig praksis og en sunn måte å være kristen på..
Flash, hvilken menighet var dette? Jeg ville kalt det en sekt. Og det er faktisk i mot det Bibelen sier å unngå folk utenfor menigheten. Da følger man jo f.eks ikke misjonsbefalingen? Hvis den menigheten du er medlem av, fraråder kontakt utenom menighetens medlemmer, er det noe de vil skjule, samt at det er en måte å holde medlemmene under kontroll på. Ikke bra..

nei, aldeles ikke sundt!! endte opp med masse utagerene og festklare ungdommer som endelig hadde begynt på vgs. "endelig" litt frihet... men var mange som klarte å trives i dette da...
kan nok kalles sekt, samfundet heter det. er bare 2 steder i norge. i kr.sand og midt i bibelbeltet [8D]

drev ikke med noen form for misjonarbeid der...

Aldri [:)]

Ok, og nå håper jeg ikke noen tror at dette er vanlig praksis og en sunn måte å være kristen på..
Flash, hvilken menighet var dette? Jeg ville kalt det en sekt. Og det er faktisk i mot det Bibelen sier å unngå folk utenfor menigheten. Da følger man jo f.eks ikke misjonsbefalingen? Hvis den menigheten du er medlem av, fraråder kontakt utenom menighetens medlemmer, er det noe de vil skjule, samt at det er en måte å holde medlemmene under kontroll på. Ikke bra..

nei, aldeles ikke sundt!! endte opp med masse utagerene og festklare ungdommer som endelig hadde begynt på vgs. "endelig" litt frihet... men var mange som klarte å trives i dette da...
kan nok kalles sekt, samfundet heter det. er bare 2 steder i norge. i kr.sand og midt i bibelbeltet [8D]

drev ikke med noen form for misjonarbeid der...

Det er sånne sekter som ender opp på førstesidene etterhvert når de får holde på lenge nok og lederne blir sykere og sykere og mer og mer oppslukt av sin egen suverenitet. *brrrr* Se bare på Knutby-saken. Har lest mye on fenomenet og hva som gjør at sekter og menigheter som i utgangspunktet var bra, blir farlige sekter. Er en del faktorer som går igjen. Er selv Adventist, da. Trives veldig godt der.

ja, nå får vi se... jeg ville ikke la mine unger vokse opp der. men så lenge noen trives i dette så... er jo ikke akkurat en "farlig" menighet/sekt, bare litt vel drøy - i mine øyer (og en go del andres - regner jeg med).

Aldri

Den er ikke  "farlig" nå, nei. Men bare vent.. Den er meeget drøy, ja. Adventister er ikke av de mest liberale alltid heller, men miiilevis fra slik konservativitet som dette.

nå har iallfall både mammaen min og søstera mi også meldt seg ut, så har ikke noe med menigheten der å gjøre lenger (heldigvis) [:)]
men, ja, kan bli spennende å se hvor lenge de klarer å holde det gående!![:)]

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg er kristen, men er ikke med i noen spesiell menighet, og går veldig sjelden i kirken dessverre.

samme her. skulle gjerne vert flinkere men jeg mener det ikke er hvor mange ganger en går i kirka som har noe å bety.
er medlem av misjonkirken [:D]

hm...

ja, konfirmasjonen.

ja det der var drøyt.godt du har kommet deg ut av det for det hadde nok ikke ført noe godt med seg.
 ville også kalt dette som en slags sekt. jernevasking

Er ikke medlem av noen trossamfunn/menighet/sekt

ORIGINAL: hissigproppen

ORIGINAL: nunse
ja det der var drøyt.godt du har kommet deg ut av det for det hadde nok ikke ført noe godt med seg.
ville også kalt dette som en slags sekt. jernevasking

DET er du ikke alene om å kalle det [:)]
jeg selv ble ganske skremt av det... hadde perioder der jeg drømte masse om dommedag osv. ikke sundt for ei liten meg [:-]

ORIGINAL: *Reina*

Nei. Er ikke kristen og har ingen annen tro. Men det er spennende å høre om og lære om andre relgioner.

ORIGINAL: Linda29

ALDRI [8D]

Back
Topp