er du kristen?

snika

Glad i forumet
og hva legger du i de ordene?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Nei. Jeg er ikke døpt inn i den kristne tro, heller ingen andre trosretninger. Jeg mener man ER kristen når man leser bibel, går i kirken og følger troen. Jeg mener ikke man ER kristen ved å bare være medlem av kirka, men man sier jo det likevel ;p

Ja, jeg er kristen. Går i kirken, ber, har tro på Gud og prøver å leve etter bibelen. Men er ikke sånn superstreng kristen.

Ja, jeg er kristen. I det legger jeg at jeg tror at Jesus er min frelser, at han døde på korset for meg og at han vant over døden og stod opp igjen 3 dager senere. Jeg mener også at en må ha ett personlig forhold til Gud for å kunne kalle seg en kristen. En trenger ikke nødvendigvis gå i kirka eller andre menigheter. Og så mener jeg at en kristen også skal følge Bibelen, da særlig det nye testamentet, og det som står der at blir forventet av de som kaller seg kristne. Ikke fordi en MÅ gjøre det for å være frelst, men fordi det kommer som en naturlig del av å tilhøre Jesus.

Nei ikke i den forstand at jeg har "daglig tro". Men er medlem av statskirken

jepp! og oppdrar barna i kristen tro også! jeg blir flau på andres vegne når jeg hører barna deres tror julen er for at nissen ble født og at påsken handler om kaniner og egg...

Kristen i den forstand at jeg har med meg barnetroen. Og syns Gud og kirka følger oss som en rød tråd gjennom livet (dåp-konfirmasjon-bryllup-begravelse). Men ikke kristen i dagliglivet som om at jeg ber daglig o.l. Men er på babysang, barna mine (og jeg) har gått på søndagsskolen og synger i et kristent kor. Prøver å gi barna mine den samme barnetroen som jeg fikk den gang:)

jeg ser på meg selv som kristen er ikke alt for mye i kirka

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg er kristen og tror på Gud, mine barn skal ha en kristen oppvekst, men jeg vier ikke livet mitt til en bok :)

♧ Sendt fra app'en ♧

Jeg er kristen av tradisjon, og hadde barnetro, men jeg er ikke det man kanskje kan kalle for "personlig kristen". Jeg går ikke i kirken utenom når det er overgangsritualer i familien eller hos venner, men jeg syns kirken er et koselig sted å være. Jeg ber ikke, utenom at jeg kan sende ønsker og tanker "ut" slik som alle gjør når de håper inderlig at noe skal skje/ikke skal skje. Man kan kanskje kalle det for å be til en uspesifisert mottaker. ;)
Og jeg tror ikke at Gud er slik det beskrives i noen som helst slags skrifter, hvis Gud finnes.

Så jeg er vel agnostiker da. Jeg tror ikke på noe spesifikt, men jeg kan tro på at det finnes mer enn det vi kan se og forstå.

jepp! og oppdrar barna i kristen tro også! jeg blir flau på andres vegne når jeg hører barna deres tror julen er for at nissen ble født og at påsken handler om kaniner og egg...

Hvorfor bli flau over det? Ikke alle vier sin interesse for kristendommen :) jeg feks lærte her om dagen at Jesus hadde et navn (messias?) he he. Har null interesse for å si det sånn :)

Jeg er kristen av tradisjon, og hadde barnetro, men jeg er ikke det man kanskje kan kalle for "personlig kristen". Jeg går ikke i kirken utenom når det er overgangsritualer i familien eller hos venner, men jeg syns kirken er et koselig sted å være. Jeg ber ikke, utenom at jeg kan sende ønsker og tanker "ut" slik som alle gjør når de håper inderlig at noe skal skje/ikke skal skje. Man kan kanskje kalle det for å be til en uspesifisert mottaker. ;)
Og jeg tror ikke at Gud er slik det beskrives i noen som helst slags skrifter, hvis Gud finnes.

Så jeg er vel agnostiker da. Jeg tror ikke på noe spesifikt, men jeg kan tro på at det finnes mer enn det vi kan se og forstå.
Sign. Og kirka er utrolig koselig sted å være på julaften! :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Nei, jeg er hedning:) Og stolt av det. Men jeg respekterer de som velger å tro, så lenge de ikke kommer med moralens lange pekefinger eller dømmer andre.

Nei

Back
Topp