Er dette vanlig? Ekstrem tretthet/fatigue

Safir91

Betatt av forumet
Startet egentlig å skrive i klagetråden, men innså at jeg burde kanskje spørre i et eget innlegg.

Sliter så med tretthet og lavt energinivå. I natt sov jeg ca 5-6 timer, så ikke veldig mye. Men etter jeg stod opp så holdte jeg ut bare noen timer før jeg måtte legge meg igjen. Sov da i hele 4 timer, og hadde når jeg våknet, litt energi slik at jeg fikk leke litt med barna og gjort litt lett husarbeid. Plutselig daler energien igjen og jeg må bare få og legge meg nedpå. Da var klokken 19:30. Sov da en times tid.. jeg sitter på jobb på nattskift så det er bare fint at jeg får sove før jobb, men dette er svært ulikt meg. Har sovet masse på dagtid den siste tiden og får utrolig nok sove igjen til natten. Det er ulikt meg, som har jobbet natt i flere år. Er 8+5. Er dette unormalt? Hadde det ikke slik sist.

Tror det kan variere fra svangerskap til svangerskap hvor trøtt man blir. Men har du sjekket blodtrykk og jernnivå? Vet at lavt blodtrykk og lave jernnivå kan gjøre at man blir ekstra trøtt og sliten når man er gravid.

Tror det kan variere fra svangerskap til svangerskap hvor trøtt man blir. Men har du sjekket blodtrykk og jernnivå? Vet at lavt blodtrykk og lave jernnivå kan gjøre at man blir ekstra trøtt og sliten når man er gravid.
Ja alt var fint på kontroll. Hadde jern innenfor normalen men i nedre sjiktet. Fikk beskjed om å ta tilskudd fra uke 18, men tror kanskje jeg tjuvstarter..

Ja alt var fint på kontroll. Hadde jern innenfor normalen men i nedre sjiktet. Fikk beskjed om å ta tilskudd fra uke 18, men tror kanskje jeg tjuvstarter..
Min erfaring er at jernnivå i «nedre sjiktet», er alt for lavt for meg og har hatt flere svangerskap bak meg hvor jeg har stolt litt for blindt på legens anbefaling om å «vente til senere i svangerskapet, lavt jern er helt vanlig når du er gravid», som har resultert i helt elendig form og alt for lavt jern. Er ingen lege og kan derfor egentlig ikke si hva du skal gjøre ( :smiley-ashamed004 ) - jeg ville stolt på den tanken om å tjuvstarte! :)

Jeg har litt samme opplevelse som deg. Mitt andre svangerskap og selvom kvalmen er noe mindre intens denne gangen, er trøttheten ekstrem.. Har også jern i nedre sjiktet, så henger meg på tjuvstart tror jeg. Ellers har jeg skjønt at det er vanlig og være ekstremt sliten på denne tiden, 9+1 her. Har en venninne som er gravid 4 uker lenger og ingen barn fra før, og hun har måttet sykemelde seg fordi hun har vært så ekstremt sliten og trøtt. Og sier hun ikke hadde snøring på at man kunne bli såå sliten av og være gravid. Next level. Og legen hennes mener det er normalt. Så vi får vel bare krysser fingrene for at det blir noe mer energi i 2 trimester! Men kjenner selv at jeg nesten psykisk klarer og tro at jeg ikke skal være evig sliten og trøtt akkurat nå..

Kan legge til at det er absolutt normalt å være trøtt og sliten ! Men, det blir definitivt ikke bedre av å gå med litt lave jernnivåer, så derfor jeg selv booster det i disse dager! Fint å ha mer å gå på nærmere fødsel også :happy:

Min erfaring er at jernnivå i «nedre sjiktet», er alt for lavt for meg og har hatt flere svangerskap bak meg hvor jeg har stolt litt for blindt på legens anbefaling om å «vente til senere i svangerskapet, lavt jern er helt vanlig når du er gravid», som har resultert i helt elendig form og alt for lavt jern. Er ingen lege og kan derfor egentlig ikke si hva du skal gjøre ( :smiley-ashamed004 ) - jeg ville stolt på den tanken om å tjuvstarte! :)
Normalen er fra 15 og opp. Hadde 15.. så ja jeg tror jeg gjør det gitt. :hilarious:

Back
Topp