Jeg ble plutselig dårlig her i helgen, plutselig uvelhet i form av veldig slapphet, hodeverk og kvalme. Har også kjent smerter oppe i ribbeina under brystene på en måte.
Er dette tegn på svf?
Er dette tegn på svf?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
jeg vet ikke helt hva det du beskriver er tegn på, men tegn på svangerskapsforgiftning er: Eggehvite i urinen (protein), ødemer (vann i bein, hender, ansikt) og høyt blodtrykk.Jeg ble plutselig dårlig her i helgen, plutselig uvelhet i form av veldig slapphet, hodeverk og kvalme. Har også kjent smerter oppe i ribbeina under brystene på en måte.
Er dette tegn på svf?
Jo det kan være tegn på svangerskapsforgiftning!Jeg ble plutselig dårlig her i helgen, plutselig uvelhet i form av veldig slapphet, hodeverk og kvalme. Har også kjent smerter oppe i ribbeina under brystene på en måte.
Er dette tegn på svf?
jeg vet ikke helt hva det du beskriver er tegn på, men tegn på svangerskapsforgiftning er: Eggehvite i urinen (protein), ødemer (vann i bein, hender, ansikt) og høyt blodtrykk.
Bestill time til fastlege, så får du sjekket hva det er
Jo det kan være tegn på svangerskapsforgiftning!
Ring til legen!
Kommer ikke hjem igjen fra ferie før søndag så jeg får ringe på mandag og be om time for å sjekke.
Du kan dra på legevakta. Evt ringe til føden på det sykehuset som er nærmest der du er. Er det svangerskapsforgiftning er det lurt å finne ut av det med en gang.
huff så skummeltDet står på disse mamma sidene at når man har passert uke 20 så er typiske tegn på svf disse symptomene jeg nevnte over her, altså plutselig uvelhet, hodepine og kvalme og vondt under ribbeina. Har også merket mer vann i kroppen. Har hatt svf en gang før men da slo det ikke ut skikkelig før i uke 37 men hadde gått med høyt bt i 10 uker før det uten at det "gjorde noe". Får ringe legen på mandag å høre hva de sier
Hvis du ikke kommer deg til legen, kan du kjøpe urinstix og stixe urinen selv? Ei venninne gjorde det selv over julen etter råd fra legen, hun lå helt i grenseland på blodtrykket, så de "ventet" bare på proteinutslag i urinen. Blodtrykk kan du vel også få tatt på apoteket?
Visst vi reiser dit som de har apotek å sånn så kan jeg likegodt reise til legevakten også for det er rett i nærhetenSkal sjekke først ut det med å måle bt på apoteket for visst det går og det er ok så slipper jeg jo å dra til legevakten. Kjente de to små masse på onsdag men i går var det så stille og jeg gjorde alt for å få de til å reagere men likevel ingen reaksjon. Skal være så ærlig å si at det også bekymrer meg en del. Skal vel ikke kunne kjenne masse bevegelse én dag for å så ikke kjenne omtrent noe dagen etterpå? Er 21+1 i dag og det bør vel være ett mønster i spark å sånn nå?
Nei, uke 28 er da man kan forvente et fast mønster. Fra 24 bør de kjennes daglig. Enda vanskeligere om du venter to, for da kan det være vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er det jeg har fått beskjed om med mine to. Jeg har ekstreme komplikasjoner, det har vært kritisk for den ene, og derfor har jeg fått beskjed om å ringe om jeg er usikker fordi det kan være vanskelig å skille den ene fra den andre.
Hviledager er også vanlig. Men om du ikke kjenner noe etter isvann/brus/sukker ville jeg ringt legen din. KK Haukeland gjør ikke noe før uke 23, så vet ikke om det hjelper å ringe dit.
Mtp på svangerskapsforgiftning og hodepine, så fikk jeg beskjed fra KK om å legge meg i svalt rom, beina litt høyt, drikke godt, ta paracet og sove et par timer. Om hodepinen gav seg og ikke kom tilbake, så skulle jeg ikke bekymre meg.
Jeg kjenner små bevegelser etter saft osv så alt er sikkert helt greit. Har ikke hodepine akkurat i skrivende stund men får no bare se![]()
Da høres det normalt ut. Jeg har hatt rolige dager som det både i uke 23 og 24, og det er fortsatt variasjon (28 nå).
Men legetime etter ferien er nok lurt. Flere jeg vet om med tidligere svangerskapsforgiftning måler BT/urin hver uke etter 24, så det kan jo være noe å drøfte med legen.
Du frøken, hvordan går det med deg nå? <3
Har ikke sett denne før nå jeg :-( Det går fint. Har en kraftig uvi som antageligvis har vært grunn til at formen har vært så utrolig dårlig. Jeg kom meg til legen der jeg var på ferie forrige fredag, var utslag på uvi på urinprøven da også men han legen ville ikke gi meg noe for det :-( Blodtrykket var 110/65 da han målte det så er ikke svf heldigvis. Heller ikke proteiner i urinen, heldigvis.
I går var jeg på legevakten fordi smertene var verre, den siste uken fikk jeg murringer for ingenting. Nå går jeg på hestekur med antibiotika, har sovet store deler av dagen i dag men er ikke bra ennå. Ikke å forvente heller etter å bare gått på medisin siden i går ettermiddag. Murrer fremdeles godt i magen. Heldigvis er mannen hjemme så jeg kan slappe av og bli bra igjen.
Eneste jeg lurer på er om det er "vanlig" at babyene er stille når man går på antibiotika?
Tusen takk for at du spør hvordan det går altså, setter stor pris på det![]()
Kynnere kan fort kjennes ømme og direkte vonde for enkelte (særlig om man har uvi i tillegg) , og blodtrykksfall gir svimmelhet.
Hvis man i tillegg har litt lavt jern, og er i dårlig form, er hodepinen fort et faktum.
Jeg bagatelliserer ikke mulige symptomer på svf, men jeg hadde alt som kan tenkes av vonde og plagsomme symptomer i mitt svangerskap, men selv om jeg ble undersøkt mange ganger, var det aldri noe "faktisk" galt, selv om symptomene ødela formen fullstendig.
Sjekk alltid med legevakt/lege/føden, men ikke bli livredd selv om noe føles uvant eller du får smerter.
Smerter som går over, er som regel helt vanlige, og ikke farlige. (Parafrasering av Jordmor Siri på altformamma.no)
Man overtolker fort alt som skjer med kroppen når man er gravid, fordi man naturlig nok er redd noe skal være galt.
Senk skuldrene og pust litt, så kan det hende smertene og ubehaget blir litt mindre, som igjen gjør det lettere å slappe av og tenke klart.![]()