Er dette sjokkerende?

Greven av gral skrev:

Fru Riskorn skrev:
Jeg synes Utøya var sjokkerende! Dels fordi jeg har vært der mange ganger, har kjente der og alltid har ansett Utøya som et veldig trygt sted. Dels fordi terrorister vanligvis bruker bomber, ikke tar seg ut på isolerte øyer for å drepe ungdommer som ikke har gjort seg skyldig i noe annet enn å engasjere seg til det beste for folk rundt seg.

Jeg er dypt rystet og sjokkert over det som skjer på utøya. Jeg har selv trådd mine ungdomsår der ute og har kjennskap til øya og området. Terroraksjon mot regjeringskvartalet, ja vel... Vi vet jo at det kan skje, selv om det er lov å være lett naiv og håpe at det aldri skjer. Men en aksjon mot ugdommer på utøya, det er forferdelig. Hvis det er så ille som denne gutten akkurat sa, så sitter det mange foreldre uten barn i dag. Det er så vondt at jeg kan ikke ta det inn over meg en gang...

Ja, DET er grusomt. Men, jeg tror, som det ble skrevet tidligere, at dette er en som har funnet ut at han kan "gjemme seg" bak terroraksjnen for å kunne utføre sine egne handlinger .Al quaida har (visstnok) tatt ansvar for aksjonen.

Mannen på utøya har visstnok fårr beskrivelsen nordisk, lyst hår, lys hud, og muskuløs.. Jeg tror det er en jævel som har noe imot verden sombruker terroren som skalkeskjul. Det er ikke likt al quaida(en gang) å angripe barn og ungdom så bevisst.

Bouncing buttplug skrev:
Virkelig? Kan man, som nordmann sitte og si "Jeg er sjokkert, hadde alri trodd dette skulle skje HER!"?

Karikaturer, krigsinnvolvering, pengestøtte hit og dit, og vi er "Sjokkerte!"??!?

Ja, jeg syns det er tragisk, så absolutt!!! Jeg har den dypeste medfølelse med ALLE som er innvolverte i denne situasjonen.. Men sjokkert kan jeg absolutt ikke si jeg er..

Det er som å kaste sand på noen andre og sandkassa, og så bli sjokkerte når man får en spade i hodet....

OG FORRESTEN! Det eneste jeg er oppriktig SJOKKERT over, er at det nå, i denne situasjonen, I NORGE, fremdeles er snakk om "er det politikere som er skadet?", "er de fra regjeringen skadet?".. De eneste som er skadet, drept og pårørende av dette er MENNESKER, og det BØR være revnende likegyldig om de menneskene heter Siv Jensen eller Pål Nordmann!!!

Jeg er til dels enig med deg, spesielt i det siste, da noe av det første som kom ut av informasjon var at Jensemann var i trygghet. Greit, rent politisk er det vel praktisk og greit at vi fremdeles har folk ved roret, men alle menneskeliv er like mye verdt, og jeg sørger over dem som gikk bort i dag.

Men jeg syns kanskje at det blir litt feil vinklet. Selv om vi vet at Norge rent logisk sett kunne være et mål, så har vi ikke opplevd det før, og så kom det veldig brått på og med sånt tragisk utfall som nå, klart vi er i sjokk. Det er et traume for hele landet, og selv om man kan tenke og tro at det er en mulighet, så må man jo ha lov til å reagere med sjokk når det skjer.

toneany skrev:

Bouncing buttplug skrev:
Virkelig? Kan man, som nordmann sitte og si "Jeg er sjokkert, hadde alri trodd dette skulle skje HER!"?

Karikaturer, krigsinnvolvering, pengestøtte hit og dit, og vi er "Sjokkerte!"??!?

Ja, jeg syns det er tragisk, så absolutt!!! Jeg har den dypeste medfølelse med ALLE som er innvolverte i denne situasjonen.. Men sjokkert kan jeg absolutt ikke si jeg er..

Det er som å kaste sand på noen andre og sandkassa, og så bli sjokkerte når man får en spade i hodet....

OG FORRESTEN! Det eneste jeg er oppriktig SJOKKERT over, er at det nå, i denne situasjonen, I NORGE, fremdeles er snakk om "er det politikere som er skadet?", "er de fra regjeringen skadet?".. De eneste som er skadet, drept og pårørende av dette er MENNESKER, og det BØR være revnende likegyldig om de menneskene heter Siv Jensen eller Pål Nordmann!!!

Jeg er til dels enig med deg, spesielt i det siste, da noe av det første som kom ut av informasjon var at Jensemann var i trygghet. Greit, rent politisk er det vel praktisk og greit at vi fremdeles har folk ved roret, men alle menneskeliv er like mye verdt, og jeg sørger over dem som gikk bort i dag.

Men jeg syns kanskje at det blir litt feil vinklet. Selv om vi vet at Norge rent logisk sett kunne være et mål, så har vi ikke opplevd det før, og så kom det veldig brått på og med sånt tragisk utfall som nå, klart vi er i sjokk. Det er et traume for hele landet, og selv om man kan tenke og tro at det er en mulighet, så må man jo ha lov til å reagere med sjokk når det skjer.

Det er stor forskjell på å være i sjokk fordi det har skjedd, og å være sjokkert fordi det kan skje i Norge i det hele tatt.

tullabedulla skrev:
Jeg er sjokkert...!

Men mest av alt klarer jeg ikke vri hjernen rundt at man har planlagt å drepe ungdommer - å drepe barn?! Og så sitter jeg her og funderer... Ja kællen får seg bare en smekk på fingeren over å ha gjort det, kommer til å sitte kanksje 21 år i isolat...
Jeg trodde faktisk folk var smartere i dag i norge... mer humane!

Distrahere med en bombe og plaffe ned fremtidens voksne... Må jo være planlagt.... :(

Vet du, det snakket jeg nettopp med sambo om. For å få en skikkelig straff i Norge må du vel ha svindlet staten for en grotesk sum penger. Som nevnt på radio og tv flere ganger i dag så er dette den mest dramatiske dagen i Norge siden andre verdenskrig. Den gangen skøt vi rett og slett forræderene. Dette er første gangen siden da at vi skal dømme noen som har begådd en ugjærning av en slik størrelse, hvis vi faktisk har fått tak i noen. Jeg er mildt sagt spent på hvordan det vil foregå.

Overhode ikke overrasket! Senest for 2 uker siden så hadde jeg en samtale om terror.. og da sa jeg at det er ikke snakk om hvis det skjer.. det er snakk om når.. for det var ikke annet å vente enn at det skjedde..

men samtidig så sitter jeg her sjokkert nå.. for dette er ILLE! Og veldig uvirkelig.. selv om jeg ikke er sjokkert..

Og det toppet seg når ungdommer på Utøya også blir angrepet.. hvis det kan være i sammenheng med Oslo... men alikevel.. begge hendelsene er helt for jævelig!!

Bouncing buttplug skrev:

toneany skrev:

Bouncing buttplug skrev:

Det er stor forskjell på å være i sjokk fordi det har skjedd, og å være sjokkert fordi det kan skje i Norge i det hele tatt.

Men alle vil vel oppleve at man er sjokkert fordi det plutselig oppstår i sin egen "bakhage" i stedet for i et annet land? USA, London, Midtøsten, ok. Det skjer så ofte, og det er så "fjernt" for oss, vanskelig å begripe. Nå ble det plutselig virkelig, for å sette det på spissen.

etter det siste jeg leste nå så er jeg hvertfall ikke sjokkert:

På Al-Qaidas forum Al-Shmukh, skriver brukeren Amir Gharozny følgende, ifølge VG Nett:

- Dette er en advarsel til den norske statsministeren. Dere har kun kort tid på dere til å forlate Afghanistan, en grav for deres soldater. Ellers vil blodet renne i deres gater, skriver han.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110722/fortsatt-omkomne-i-bygningene

turboquattro skrev:

På Al-Qaidas forum Al-Shmukh, skriver brukeren Amir Gharozny følgende, ifølge VG Nett:

- Dette er en advarsel til den norske statsministeren. Dere har kun kort tid på dere til å forlate Afghanistan, en grav for deres soldater. Ellers vil blodet renne i deres gater, skriver han.

Tror nok det bare er en skremsel fra Al-Qaida.. tror ikke de var involvert i denne aksjonen.. kan jo være.. men tror de liker å påta seg hendelser.. eller kanskje de ikke har påtatt seg denne hendelsen.. men de liker å blande seg..

Selvfølgelig er jeg sjokkert. Noe annet hadde jo strengt tatt vært litt merkelig, ikke sant?
Jovisst har jeg også visst innerst inne at dette ville skje, og at det var snakk om tid - men når bomben gikk av ble jeg selvfølgelig helt satt ut!

Men jeg er enda mer sjokkert over skytingen på Utøya. Det er så fryktelig at jeg har ikke ord.

VIKTIG:

Dette ble skrevet lenge før jeg visste om sammenhengen Oslo - Utøya..

Ble ikke sjokert i det hele tatt! ventet jo bare på at dette skulle skje, det smeller jo over hele verden så hvorfor ikke her.Nei nå får norge få opp øynene.Ikke lenge til det smeller igjen og da vil det bli være en denne gang!

Reagerte veldig på overskrift hos VG:

"mange er skadet og drept, stoltenberg er i sikkerhet"

Hva faen liksom? akkurat som folk sier "puh, stoltenberg er i sikkerhet... jammen da er jo alt bra da"

Legokloss skrev:

Hva faen liksom? akkurat som folk sier "puh, stoltenberg er i sikkerhet... jammen da er jo alt bra da"

Da leser du mye mer enn det som står der. At statsministeren er uskadet er høyst relevant for fortsatt styring av landet i det som nærmest vil være unntakstilstand i tiden fremover, og det er relevant for etterspillet ettersom handlingene helt tydelig er politisk orienterte. Det handler ikke om at alt er bra hvis Stoltenberg har det bra, men det er likevel noe som folk flest har interesse av å vite om. Skjønner du forskjellen?

ja jeg er sjokkert!    mord, tragedier og grusome hendelser slutter aldri å sjokkere meg =(

er ikke sjokkert over at det skjer, men det var en umiddelbart sjokkerende nyhet likevel, selv om man "visste" det kom til å skje...

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

Legokloss skrev:

Da leser du mye mer enn det som står der. At statsministeren er uskadet er høyst relevant for fortsatt styring av landet i det som nærmest vil være unntakstilstand i tiden fremover, og det er relevant for etterspillet ettersom handlingene helt tydelig er politisk orienterte. Det handler ikke om at alt er bra hvis Stoltenberg har det bra, men det er likevel noe som folk flest har interesse av å vite om. Skjønner du forskjellen?

Jeg ser hva du mener og jeg ser også hva de mener, men de to tingene i en og samme setning får det hele til å høres forferdelig ut... hadde det vært i 2 forskjellige innlegg hadde det vært noe heelt annet

mammatileijente skrev:

turboquattro skrev:

Tror nok det bare er en skremsel fra Al-Qaida.. tror ikke de var involvert i denne aksjonen.. kan jo være.. men tror de liker å påta seg hendelser.. eller kanskje de ikke har påtatt seg denne hendelsen.. men de liker å blande seg..

Jepp!!
Dette er nok ikke Al.qaida eller andre terrorgrupper. På tv2 står det at det er sannsynligvis en enkeltgruppe som ikke liker det norske politiske systemet... en kjent gruppe...norske!

Back
Topp