er dette sant?

2x 24November

Forumet er livet
VIP
sitter på finn.no og kjiker (mye rart som selges). :P
Så kom jeg over en annonse og lurer på om det som står her er sant..

"Stol nr 1 (sort og rød)Denne stolen kan bare monteres framover.Da den mangler bøyle.(Dette er noe man kan kjøpe vil jeg tro) Dette er en stol som passer bra til bykjøring der de anbefaler at barnet sitter framover pga at i by er ofte det påkjørsler bakfra som er vanligst og da er det en fordel at barnet sitter framover. . Dette er noe man kan kjøpe vil jeg tro. I tillegg er en liten del av isoporen knekt. Denne er limt med lynlim. Selges derfor superbillig. Koster opprinnelig 2500,- selges for 500,- "

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28547929
 
jeg tror jeg hadde dødd om jeg hadde kommet over noe sånt.. og hadde absolutt rapportert annonsen til finn.. det er jo ulovlig å ha barna forovervendt før de er 9 kg..
 
er absolutt ikke noe jeg skal kjøpe eller vurderer å kjøpe, sitter som sagt bare å kikker :)
Men lurte på om dette med bykjøring og forovervendt er sant?
 
really.....håper ingen går 5 på og kjøper "dødsfella".........og det der med forovervendt i by, må være noe selger har diktet opp selv......
 
Like trygt som å legge ungen i bagasjerommet sammen med noen kniver og kanskje ei øks..
 
Hele annonsen er forhåpentligvis bare tull...
Hvis ikke, håper jeg for guds skyld at ingen faller for fristelsen å kjøpe en billig stol...
 
2x 24November skrev:
er absolutt ikke noe jeg skal kjøpe eller vurderer å kjøpe, sitter som sagt bare å kikker :)
Men lurte på om dette med bykjøring og forovervendt er sant?

Er vel noe han har funnet ut selv, pga at påkjørsler bakfra skjer ofte i byer (lyskryss, parkeringsplasser og slikt) men det er ofte i lav fart. Ville aldri satt ungen min i noe sånt verken på bykjøring eller e6..
 
Det er bare bullshit ja, bakovervendt er tryggest uansett!
Og det skjer så få påkjørsler bakfra, og de som skjer, er som oftest i veldig lav fart, så det utgjør ingen stor risiko. Vanlige kræsj skjer jo i by det og, like viktig med bakovervendt der!

Det har selgeren bare funnet på selv!
 
Har faktisk HØRT at i Tyskland anbefaler de framovervendte stoler siden det nesten ikke skjer møteulykker der. (siden filene på motorveiene holdes adskilt)
MEN, om dette er sant vet eg ikke, bare noe eg har hørt!

Hadde selv aldri tatt sjansen selv siden en påkjørsel bakfra aldri kan bli like hard som frontkollisjon hvor begge bilene holder fart mot hverandre.
 
Miriel skrev:
Det er bare bullshit ja, bakovervendt er tryggest uansett!
Og det skjer så få påkjørsler bakfra, og de som skjer, er som oftest i veldig lav fart, så det utgjør ingen stor risiko. Vanlige kræsj skjer jo i by det og, like viktig med bakovervendt der!

Det har selgeren bare funnet på selv!


Det er helt feil iallefall.. Det skjer FLEST påkjørsler bakfra.. Men resten har du rett i...
 
Lillesnille skrev:
Miriel skrev:
Det er bare bullshit ja, bakovervendt er tryggest uansett!
Og det skjer så få påkjørsler bakfra, og de som skjer, er som oftest i veldig lav fart, så det utgjør ingen stor risiko. Vanlige kræsj skjer jo i by det og, like viktig med bakovervendt der!

Det har selgeren bare funnet på selv!


Det er helt feil iallefall.. Det skjer FLEST påkjørsler bakfra.. Men resten har du rett i...

Ja, du har rett. Jeg husket feil.

Men poenget står, fortsatt tryggest bakovervendt :)
 
ka som er størst kjangse for å bli på kjørt i by vet ej ikke. men ja, det er tryggest at ungen sitte forover i en kollisjon kor du får en bil i bakfra! det blir og sagt at i lav hastighet så er det værste skadene som skjer i en påkjørsel bakfra. sånn ej he hørt. for all del rett mej om noen har noe mer konkret! asso langvarige problem, som ryggplager. men siden det er mest farlig å størst fare for død i en frontkollisjon osv osv.. så ut i fra statistikk å alt det der så er det generellt sett tryggest å ha barn bakover.
 
Vi fant ut for noen år siden her på BV at på tyske Autobahn ol. der der det er nesten umulig å komme i møteulykker og der det er stor fart, er fremovervendt det tryggeste. Dette gjelder altså kun på motorveier med flere felt, høy fart og solide midtdelere. Ingen steder i Norge altså. Og det med bykjøring er bare tull!
 
Men det er vel like stor sjanse å være den som påkjører bakfra, og da igjen er jo bakovervendt tryggest igjen :)
 
Fru Riskorn skrev:
Vi fant ut for noen år siden her på BV at på tyske Autobahn ol. der der det er nesten umulig å komme i møteulykker og der det er stor fart, er fremovervendt det tryggeste. Dette gjelder altså kun på motorveier med flere felt, høy fart og solide midtdelere. Ingen steder i Norge altså. Og det med bykjøring er bare tull!



Husker da dette ble diskutert, men jeg skjønte det aldri helt - det er da ikke bare andre biler man kan kræsje med, hva om man kjører i 180 km i timen på Autobahn og kjører av veien, og kræsjer i autovernet? Vil tro det skjer oftere enn at man blir påkjørt bakfra. Og uansett, om man blir påkjørt bakfra i en slik fart, så vil bilen bli slengt ut av kontroll og helt sikkert støte i noe FORAN også før den stopper. Så jeg kjøper ikke helt den der.

 
©Smartass skrev:
Men det er vel like stor sjanse å være den som påkjører bakfra, og da igjen er jo bakovervendt tryggest igjen :)


Haha! Yes! Det var et godt poeng!

Nei, bakovervendt sier jeg!
Og dessuten.. Lynlim!! Hva i alle dager har det setet der vært ute for da? Etter en kræsj med setet skal det IKKE brukes mer! I alle fall sjekkes av kyndige fagfolk om det kan brukes, hvis kræsjen var i lav fart. Ellers skal det jo kastes. Nei, håper ingen blir lurt av den der...
 

at den hyppigste type bilulykke i by og tettbebygde strøk er påkjørsel bakfra er helt riktig! ved påkjørsel bakfra er forovervendt sete tryggest.

så JA DET STEMMER!

Grunnen til at bakovervendt er anbefalt er at det er i frontkollisjoner det skjer dødsfall og store alvorlige skader. Påkjørsel bakfra er ikke så hardt (hverken om du er den som kjører på noen eller blir påkjørt) som frontkollisjon.

Det tryggeste er bakovervendt. Det tryggeste er også å kjøre sakte;) så bykjøring er anbefalt;)

 
Miriel skrev:
Det er bare bullshit ja, bakovervendt er tryggest uansett!
Og det skjer så få påkjørsler bakfra, og de som skjer, er som oftest i veldig lav fart, så det utgjør ingen stor risiko. Vanlige kræsj skjer jo i by det og, like viktig med bakovervendt der!

Det har selgeren bare funnet på selv!

ikke nødvendigvis
da jeg ble påkjørt bakfra så fikk jeg beskjed at hvis jentungne hadde sitti i det bakovervente sette sitt da jeg ble påkjørt så hadde ho knekt nakken, jeg sto stille og lastebilen som traff meg holdt 60+, så ved påkjørsel bakfra er forovervent trygest,mens front mot front er bakovervendt trygest
men som sagt så er det sjelden at det er stor hastighet det er snakk om vanligvis ved påkjørsel bakfra
 
Back
Topp