Er dette respektløst?

caracara

Forumet er livet
En gutt på 8 år ble påkjørt og drept i ettermiddagsrushet i den traffikerte Karmsundgaten i Haugesund. To jenter som ikke kjenner gutten lager en event på FB, der de oppfordrer til å tenne lys for gutten og familien hans. De presiserer at de ikke kjenner han, men vil vise sin medfølelse for familien. Flere tusen mennesker ble med på kort tid, når er det nesten svimlende 18000 som tenner lys for gutten! Men jeg ser en person har skrevet på veggen (sletta nå) at det er respektløst å opprette arrangementet fordi de ikke kjenner gutten eller familien. Er det det?

http://www.facebook.com/home.php?#!/event.php?eid=162768157107157

Nei det synes jeg ikke er respektløst.. men jeg ser det er flere grupper med akkurat det samme.. burde kanskje sjekke det først [8|] Og om de var først til å lage gruppen.. so what? ser jo hvor mange som bryr seg..

(Huff, jeg tenker SYKT mye på han gutten[&o])

Koffør e det respektløst? [8|]

Kommer jo an på kordan det e gjort, men e det gjort på en ordentlig måte så e det no alt anna enn respektløst i mine øya

Har sett lignende på genereltforumet, der en bruker ber noen tenne lys, for noens baby (som ikke er på bv, men som brukeren kjenner) har dødd eller lignende. da er det også noen som er negative, og mener brukeren tiltrekker seg oppmerksomhet på andre sine sorger... kanskje det de mener?
jeg bryr meg ikke om hvem som har laget den gruppen! men det er overveldende og se at det er hele 18 000 mennesker som vil vise sin omtanke. har bare sett denne ene gruppen, jeg [:-] tenker mye på gutten jeg også, på foreldrene... helt gruusomt... aldri skal de få se gutten sin igjen... nydelig gutt var det.

Han var utrolig skjønn <3

Nei, jeg ser ikke no negativt i det.. at noen klarer å tiltrekke seg oppmerksomhet for en så trist sak.. forkastelig [:@]

Vet ikke ka som har skjedd i den her saken da.. Første gang æ ser nåkka til det..

Når det e sånt som selvmord så e det respektløst syns æ, i allefall når det e små unga som tar livet sitt, for dem har som regel blitt mobba, så e mobberan etterpåklok og opprette gruppe også blir det bare drittkasting mot mobberan.. Det syns æ ikke nåkka om... Men æ e litt sær, æ syns heller ikke nåkka om å plutselig begynne å snakke fint om en person som e død, når man aldri har sagt nåkka fint om vedkommende før. Da kunna man gjort det FØR personen vandra..

Men æ ser ikke nåkka respektløst i den her saken.. I mine øya så e det her nån som bryr sæ, som vil vise at dem bryr sæ og det e en fin måte å gjøre det på..

Jeg hadde ikke likt det, tror jeg. Men jeg er veldig "hard" på alt sånt jeg da.

litt både og egentlig...ja, det er jo en fin tanke og sånt!
 men synes samtidig at familien burde bli spurt om det er greit...ikke alle som vil ha sånt lagt ut på facebook...

jeg er enig med Majanne.
Synes ikke at det er respektløst. Det er jo bra at man viser omtanke og at man bryr seg. Og jeg synes for de påhørende er det godt å ser at folk bryr seg og at dem er ikke allene i sorgen.
Men så synes jeg at for man gjøre noe slik bør man spør de påhørende om det er greit at man gjør noe slik.

ORIGINAL: Majanne

men synes samtidig at familien burde bli spurt om det er greit...ikke alle som vil ha sånt lagt ut på facebook...

Jeg tror nok ikke de har noe imot at sånn ligger på facebook.. når de har lagt ut både fullt navn og bilde av guttungen så setter de nok pris på all omtanke de kan få.. dette er en tragisk fæl ulykke og jeg mener foreldrene & familien trenger all omtanke de kan få.. [;)]

Jeg synes det er en god ting å gjøre, jeg......

Hmm.. Det er vel ikke direkte respektløst, men det kan vel hende familien hadde satt pris på å bli informert før gruppen ble offisiell?

Jeg er egentlig ikke så veldig begeistret for sånne grupper i utgangspunktet, jeg da. Syns det blir litt for.. nei, hva skal jeg kalle det? ..litt for amerikansk?
Liker ikke R.I.P.-grupper, eller hilsener til avdøde på facebook-siden deres. Men that's me, hva andre velger å gjøre, eller liker er jo egentlig ikke min bisniss.

ORIGINAL: Majanne

Enig med deg.

Dette har jeg faktisk tenkt mye på..

Jeg ville aldri opprettet en slik gruppe uten å ha fått det godkjent av pårørende. Jeg mener det er å tråkke over noen grenser. Jeg er heller ikke medlem i gruppen.

Men når mamma døde, så slettet vi hennes profil asap for å unngå hilsener til henne. Jeg synes det er creepy. Vi oppretttet heller en minnegruppe for henne, etter at pappa hadde godkjent det, hvor folk sendte hilsener til oss. Vi ba spesifikt på statusene våre om å ikke få kondolanser på vegg eller inbox.

Så jeg mener å opprette en slik gruppe uten å kjenne gutten eller familien er hensynsløst i forhold til at en aner ikke hvordan pårørende vil ta det.

Jeg liker heller ikke det å tenne lys for den og den og den.. Det er bare ikke meg.. Jeg tenker mye på gutten, og jeg kjenner noen i hans nære familie. Det er trist og grusomt :(

Dette er veldig vanskelig..

Respektløst vil jeg ikke kalle det, fordi det ikke er noen tvil om at dette er godt ment. Likevel er det problematisk å gå frem slik når man ikke kjenner de etterlatte. Ingen vet hvordan folk reagerer i slike situajoner, og alle reagerer ulikt. Jeg ville nok helst ikke at mitt barn ble omtalt på nettet uten at jeg hadde kontroll på det... I tillegg er det jo ikke alle som har fb-profil, hvis de etterlatte ikke har det kan de jo ikke se disse sidene uten å opprette profil.. Nei, jeg ville nok aldri laget en slik gruppe..

ORIGINAL: Fragle1

Hmm.. Det er vel ikke direkte respektløst, men det kan vel hende familien hadde satt pris på å bli informert før gruppen ble offisiell?

Jeg er egentlig ikke så veldig begeistret for sånne grupper i utgangspunktet, jeg da. Syns det blir litt for.. nei, hva skal jeg kalle det? ..litt for amerikansk?
Liker ikke R.I.P.-grupper, eller hilsener til avdøde på facebook-siden deres. Men that's me, hva andre velger å gjøre, eller liker er jo egentlig ikke min bisniss.

Da er vi to.

Hm, respektløst er det ikke. Men jeg synes familien burde fått godkjent dette før det ble lagt på facebook.

Back
Topp