Er dette normalt? (Ang. ekstraressurser i barnehage)

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Barnehagen har nå søkt om støttepedagog til jentungen til høsten, da hun begynner på stor avdeling.

Hun har blitt ekstremt sliten etter barnehagedagene hele veien, og egentlig hatt behov for litt ekstra pauser. De har forsøkt og gi det når de har hatt mulighet, men har ikke fått noe ekstra ressurser foregående år.

Men neste år mente også barnehageansatte at hun ville trenge det, siden det blir dobbelt så mange barn på avdelingen.

Og hun fikk innvilget noen timer, ikke sikker på hvor mange. Snakket med styrer, og de sa at barnehagen hadde fått innvilget en 100% stilling støttepedagog som skulle fordeles likt  på 5 barn. Det er jo greit. Disse barna var fordelt på to forskjellige avdelinger, og hun skulle da jobbe 50% på hver. noe som jo også er greit.

Så kommer problemet; Hun skal jobbe hele dager på hver avdeling. altså ikke på begge avdelingene i løpet av en dag. Det vil jo da si at jenta bare får pauser annenhver uke 2 dager og 3 dager. Men hun trenger jo pauser hver dag. Det er jo en grunn til at vi både har søkt, og fått det innvilget, og da er det vel ganske logisk at om man trenger pauser trenger man disse hver dag!

Styrer sa at det faste personalet fikk forsøke og gi henne noen ekstra pauser de dagene støttepedagogen ikke var på den av delingen om hun hadde behov for det. Men jeg tenker som så, at det er veldig logisk at hun har behov for det ut ifra tingenes tilstand, og de samtalene vi har hatt, og blir meget skeptisk.

Spørsmålet mitt da er; Er det vanlig og kun få støttepedagog enkelte dager i situasjoner der barna har ett behov hver dag?

En annen ting er at hun hadde fått det innvilget kun frem til jul, i en overgangsperiode. mye kan jo endre seg frem til den tid, så jeg håper jo hun ikke har behov etter det. Styrer sa at vi fikk vurdere behovet når det nermet seg, og det er jo flott. Men er det ikke slik at det bare kan søkes en gang i året om ekstra støtte?

ja det er helt vanlig at det blir fordelt slik. men du kan spørre om det går ann å fordele "hennes" timer litt bedre. Men det kommer også helt ann på hva som er behovet til de andre barna.

er det allmennpedagogiske ressurser eller ppt?

Mrs Lutz skrev:
ja det er helt vanlig at det blir fordelt slik. men du kan spørre om det går ann å fordele "hennes" timer litt bedre. Men det kommer også helt ann på hva som er behovet til de andre barna.

er det allmennpedagogiske ressurser eller ppt?

Takk for svar! :) Da er det vel slik det pleier og være da. Jeg syntes bare det hørtes veldig rart ut, men så har jeg jo null erfaring også. Ble litt skuffet, men vi får jo bare se det ann. :)

Det er ppt

Vet ikke hva som er normalt, men om de har fått innvilget 100% stilling på 5 barn, så har jo ikke hvert barn krav på mere enn 7.5 timer hver i uka. Blir jo 1.5 time hver dag dersom man skal sette det opp spesifikt pr barn hver dag. Og nå aner jeg ikke hvor mye ekstra hvile barnet trenger pr dag, men utifra dette regnestykket tror jeg jeg heller ville vært fornøyd med 50% på avdelingen enn halvannen time hver dag.

Lille Rosin skrev:
Vet ikke hva som er normalt, men om de har fått innvilget 100% stilling på 5 barn, så har jo ikke hvert barn krav på mere enn 7.5 timer hver i uka. Blir jo 1.5 time hver dag dersom man skal sette det opp spesifikt pr barn hver dag. Og nå aner jeg ikke hvor mye ekstra hvile barnet trenger pr dag, men utifra dette regnestykket tror jeg jeg heller ville vært fornøyd med 50% på avdelingen enn halvannen time hver dag.

Nja, jeg synes det hadde vært bedre med 3 pauser på 30 min. eller 2 pauser på 45 min pr. dag jeg da. Eller så blir det jo over 3,  timer ute fra avdelingen de ukene det er to dager da
og 2,5 uken med tre dager. Det er jo liksom snakk om noen pauser for og slippe så mye inntrykk hele dagen, ikke snakk om at hun skal være "alene" halve barnehagedagen. Da går hun jo også glipp av veldig mye av samspillet vil jeg tro.

Men vi får jo bare se det ann når hun begynner. :)

Sånn vi praktiserer der jeg jobber, i skolen vel å merke, så legger vi ofte sammen timene til enkelt barn sånn at de iløpet av uken har flere timer ute i mindre grupper, enn om hvert av barna skulle vært alene ut kun sine timer. Og er jo litt vanskelig å få en til å gå på jobb på avdelingen 3x30 min hver dag. Og utfra det jeg skriver så vet jeg jo kun ditt barns behov, og aner ikke noe om de 4 andre som skal dele på den samme pedagogen. Blir litt av en kabal å legge om hvert av disse barna skulle få tilrettelagt sine timer nøyaktig etter sitt behov, når hvert barn har såpass få timer.

Lille Rosin skrev:
Sånn vi praktiserer der jeg jobber, i skolen vel å merke, så legger vi ofte sammen timene til enkelt barn sånn at de iløpet av uken har flere timer ute i mindre grupper, enn om hvert av barna skulle vært alene ut kun sine timer. Og er jo litt vanskelig å få en til å gå på jobb på avdelingen 3x30 min hver dag. Og utfra det jeg skriver så vet jeg jo kun ditt barns behov, og aner ikke noe om de 4 andre som skal dele på den samme pedagogen. Blir litt av en kabal å legge om hvert av disse barna skulle få tilrettelagt sine timer nøyaktig etter sitt behov, når hvert barn har såpass få timer.

Ja, det er meget mulig det har noe med de andre barnas behov og gjøre. Jeg har jo null erfaring med disse tingene, så jeg klarer ikke helt og sette meg inn i det store bildet, bare jentungen min sitt. :p

Var bare litt nedtur, for vi gikk automatisk ut ifra at hun ville få pauser hver dag hvis det ble innvilget.

Det der blir nok regulert etter hvordan det trengs, når først pedagogen begynner. De finner nok en løsning som passer best for hvert barn. Det at de har satt opp 50% på hver avd er nok bare foreløpig. Fungerer det ikke, så finner de ut av det. Så ville tatt det veldig med ro =)

altså det vanlige personalet skal kunne tilrettelegge for at hun får hvile hver dag! så får de litt avlastning noen av dagene. barnets behov skal dekkes hver dag uansett - så får personalet ekstra ressurser slik at det ditt barn trenger ekstra ikke går utover de andre barna. jeg ville synes det er naturlig at de planlegger dagens aktivitet ut fra om støttepedagogen er på avdelingen den dagen eller ikke.

ps: antall timer går ikke alltid bare direkte på samvær med barnet heller, men også samarbeid med foreldre og veiledning av personalet kan også inngå i disse timene. kommer litt ann på hvorfor barnet får tildelt timer og hva ppt mener er nødvendig å bruke ressursjene på.

Mrs Lutz skrev:
altså det vanlige personalet skal kunne tilrettelegge for at hun får hvile hver dag! så får de litt avlastning noen av dagene. barnets behov skal dekkes hver dag uansett - så får personalet ekstra ressurser slik at det ditt barn trenger ekstra ikke går utover de andre barna. jeg ville synes det er naturlig at de planlegger dagens aktivitet ut fra om støttepedagogen er på avdelingen den dagen eller ikke.

ps: antall timer går ikke alltid bare direkte på samvær med barnet heller, men også samarbeid med foreldre og veiledning av personalet kan også inngå i disse timene. kommer litt ann på hvorfor barnet får tildelt timer og hva ppt mener er nødvendig å bruke ressursjene på.

Ja, det mener jo styrer også, at de fast ansatte skal kunne legge tilrette. Men det skjedde kun det første halvåret på småbarnsavdelingen, selv om behovet fortsatt var der. Nå, når hun får sovepausen sin, så går det bra på småbarnsavdelingen da, så nå er det greit. Men det var en mellomperiode der jeg kjemoet for og få litt pauser til henne hvor styrer sa ja, og avdelingen ikke klarte og gjennomføre.

Men som sagt, jeg får jo bare vente og se til høsten. :) Nå vet jeg litt mer om hvordan det pleier og fungere, og da er det også lettere og slå seg til ro med at slik er det. I tillegg er hun jo noen måneder eldre, og det er andre ansatte, så det kan jo løse seg bedre der enn det har gjort nå. :)

her har guttungen hatt hjelp fra han startet i barnehagen
de 2 første årene så hadde han 15 timer i uka, PPT presiserte at dette gjaldt klokketimer og ikke skoletimer som de regnet før
Dette ble fordelt utover uka så han hadde 3 timer hver dag med asistent
Dette åre har han hatt 5 timr hverdag pluss 2timer 2 ganger i uka med spesped

Her har de fordelt timene utover hver dag siden det var det PPT anbefalte og hvis en har fått hjelp etter det de kaller paragraf 5.7 så ska dette også trekkes fra på foreldrebetalingen i barnehagen

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en tlf til PPT og hørt anbefalingene dems hvis det er de som har ordnet med timene, og anbefalingene dems bør barnehagen høre på siden det er til barnes beste.
 Det med å la barn få fritid forde det blir for mye for barne bør barnehagen gjøre det beste for at dette ska la seg gjøre.

Ja, det mener jo styrer også, at de fast ansatte skal kunne legge tilrette. Men det skjedde kun det første halvåret på småbarnsavdelingen, selv om behovet fortsatt var der. Nå, når hun får sovepausen sin, så går det bra på småbarnsavdelingen da, så nå er det greit. Men det var en mellomperiode der jeg kjemoet for og få litt pauser til henne hvor styrer sa ja, og avdelingen ikke klarte og gjennomføre.

Men som sagt, jeg får jo bare vente og se til høsten. :) Nå vet jeg litt mer om hvordan det pleier og fungere, og da er det også lettere og slå seg til ro med at slik er det. I tillegg er hun jo noen måneder eldre, og det er andre ansatte, så det kan jo løse seg bedre der enn det har gjort nå. :)

Det er ikke så rart de ikke får til det. Er veldig dårlig voksentetthet i de fleste barnehager og mye man skal igjennomm i løpet av dagen. Jeg vet med sikkerthet at vi ikke hadde fått det til. da hadde det iallefall gått utover de andre barna. Ring ppt og prøv å få de til å forstå at dere trenger mer støtte eventuelt..

filledokka skrev:

Det er ikke så rart de ikke får til det. Er veldig dårlig voksentetthet i de fleste barnehager og mye man skal igjennomm i løpet av dagen. Jeg vet med sikkerthet at vi ikke hadde fått det til. da hadde det iallefall gått utover de andre barna. Ring ppt og prøv å få de til å forstå at dere trenger mer støtte eventuelt..

Jeg kan også forstå at de ikke får det til, men det er nettopp derfor jeg synes det er rart de fordeler ekstraressursene på den måten de gjør.

filledokka skrev:

men er jo derfor de heller burde fordelt resursene bedre at de som evt trenger litt hver dag får det en å legge opp til at de kun får 2 dager en uke og 3 dager neste uke

bondekone skrev:

filledokka skrev:

men er jo derfor de heller burde fordelt resursene bedre at de som evt trenger litt hver dag får det en å legge opp til at de kun får 2 dager en uke og 3 dager neste uke

Det kommer jo helt ann på hva de andre som skal ha ekstra har behov for.. og det er kanskje ikke så lett å dele det på noen annen måte..

Back
Topp