Er dette lov? Ang bud på hus.

Rattatai

Glad i forumet
Ei venninne av meg var på visning på et hus. Det var mange på visning, men det ble ingen budrunde så venninna mi la inn et bud på prisantydning. Det var ingen som bydde over, men megler ringte henne og sa at selger ikke var interresert i å selge om hun ikke fikk minst 25000,- mer.

Venninna mi syntes dette var utrolig ufint og irriterende, men la inn et bud på 25000,- mer som da selger godtok.

Er det virkelig lov til å sette prisantydninga lavere enn selger er villig til å selge for?
Blir ikke dette falsk lav prisantydning bare for å lokke flere på visning?

Kjente jeg ble så irritert på hennes vegne[8|]

Salgsteknikk kalles det. Samme skjedde med oss. Men vi vika ikke fra budet vi ga, 50tusen under takst, og fikk huset for det[;)]

den som selger kan si at de ikke vil selge for under den og den prisen
Gjorde det selv da jeg solgte barndomshjemme mitt, fikk inn et bud og jeg takket nei til budet siden jeg syntes det var for lavt da ringte megler op til den som hadde budt og ga beskje og da økte de budet til den prisen som jeg som selger ville ha

Nja usikker på om det er lov, men ufint er det iallefall.

Hadde noen venner av oss som la inn bud på et hus også. Megler ringte opp igjen og sa at han tvilte på om selger ville godta det, men ga de et på 50000 mer så ville han nok si ja. Det sa de nei til. Etter en halv time ringte han opp igjen å sa at de hadde fått huset. Så de prøver seg nok litt får å se om folk er "dum" nok til å gjøre det.

huset mitt ble lagt ut for salg i dag.. OG---
Taksten var 2.8, me antydning var 2390, nettopp for og få flere på visning-ergo mulig flere bud som kommer opp til takst..
MEN megler spurte meg om hva det minste jeg kunne selge for og det er det 2390, DA kan ikke jeg komme og si at; nei jeg SKAL ha mer for huset.... hvis det ikke er flere bud enn antydningen........

ble sikkert noe rotete dette men...?

Ja, men en ting er å legge inn bud under prisantydningen i annonsen, men når man faktisk legger seg på prisen som er oppgitt?

ORIGINAL: Charlotte B

huset mitt ble lagt ut for salg i dag.. OG---
Taksten var 2.8, me antydning var 2390, nettopp for og få flere på visning-ergo mulig flere bud som kommer opp til takst..
MEN megler spurte meg om hva det minste jeg kunne selge for og det er det 2390, DA kan ikke jeg komme og si at; nei jeg SKAL ha mer for huset.... hvis det ikke er flere bud enn antydningen........

ble sikkert noe rotete dette men...?

Ja, det er det jeg mener! Da var du jo selv villig til å selge for prisantydningen[:)]
Lyke til med salg btw[:)]

det er fullt lovlig det...
mamma var på visning på en lelilighet og kommenterte til megler at den kanskje var _litt_ overprisa.. fikk beskjed tilbake om at han var enig - men selger bestemte, og da kunne han ikke si noe på det.. annet enn å si til selger at de nok ble skuffet når leiligheten ikke ble solgt...

mamma kjøpte forøvrig naboleiligheten i mye bedre stand til en lavere pris.. [8D]

ja det er lov. opplevde det da min eks og jeg skulle kjøpe. hu dama som skulle selge ville ha iallefall 6ootusen over prisantydning

Vi fikk inn bud på prisantydning, men sa som sant var at vi ikke hadde noe hastverk med å selge, så om vi ikke fikk mer, ville vi vente.

Da gikk de opp 30.000, og fikk tilslaget på det.

PrisANTYDNING er ikke det samme som en fastpris.

Ja, det er lov.

Selger bestemmer jo helt selv hva han vil selge huset sitt for.
Noen setter nok en lavere prisantydning for å få flere interesserte.
Det er jo valgfritt for kjøper om de vil by over eller ikke.

Selger kan forresten også nekte å selge til enkelte personer.

.Er jo regler som sier at det ikke er lov å drive med såkalte "lokkepriser".
men "lokkepriser" er vel regna for priser som aviker MYE i forhold til hva de har tenkt å selge for.. Som kun har til hensikt å dra folk til visninga..

Personlig hadde jeg ALDRI krevd mer enn prisen det var annonsert for..

Hadde jeg fått bud på feks 2 mill og det var prisen det stod i, så hadde jeg aldri svart med at "nei jeg skal ha 2 mill og 25 tusen" Hadde vært flau da... [&:]

Sambo og jeg gjorde dette da vi solgte i fjor.

Prisantydning var 1 490 000,- , men vi ville ha over 1 500 000. Megler anbefalte oss å legge oss under 1,5 for da får vi flere hits på de som søker på pris på finn.no.
Budene stoppet på 1 520 000, men vi sa at om de bød 10 000 mer skulle de få leiligheten. Det gjorde de...

Så vi solgte for 1 530 000,-

Kjempefornøyde vi!

Selger kan akseptere den pris h*n vil.
Selv la vi ut prisantydning som tilsvarte det minste vi ville akseptere.

Tror de fleste gjør dette. Vi gjorde det i sommer når vi solgte leilighrtrn vår, sleipt men sånn er gamet.

er nok lov det ja.
Husker hun vi leide av før,hun takket nei til prisantydningen,ville ha mer...
Men hun endte opp med 200 tusen under takst,for det var ingen flere som bød på flere mnd[:D][8D]

Selgere/meglere prøver seg ofte.. [:)]

Vi la inn bud på 200 000 under prisantydning. Ble oppringt av megler, som sa at selger kom til å si nei, men hvis vi bød 100 000 mer, så ville vi nok få huset... [8|] Vi valgte å stå ved opprinnelig bud, og fikk huset [:)]

Synsje det?
Vi kjøpte dette huset.
da var det selger som ville vi skulle få det, men måtte betale 20.000 over prisantydning.
Ble ingen budrunde eller visning. for vi ringte de privat å fikk visning[8D]
Syns det var helt topp jeg[:D] Men himla masse sure folk da som ikke fikk være med på budrunde[&:]

Back
Topp