Er dette greit? Barnehagen..

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
I barnehagen hvor jenta mi går så er det en gutt som ikke alltid er så snill med jenta mi.. fysisk.. slår og sparker.. han gjør det også med andre barn.. Datteren til venninnen min ble dytet inn i et skap her for litt siden.. fikk det store blåmerket på ryggen..

Vet at jenta mi ikke alltid er den snilleste selv.. i den form at hun kan ofte bli litt sur på gutter om de erter henne.. og dette er vel litt gøy da.. for de ser jo reaksjonen hennes..

Det jeg synes er litt feil er at når jenta mi forteller da om denne gutten.. om hva han har gjort.. slått, sparket eller dyttet.. så sier jeg til jenta mi at da må hun ikke gjøre noe tilbake.. men gå og fortelle en voksen.. Og det gjør hun.. men her om dagen så spurte jeg om hva gjør de voksne da? Og da sier hun at de sier til henne at nei, det er ikke  lov.. gå og si det til han..

Så jenta mi blir satt til å ordne opp selv.. Når noen slår henne.. så må hun selv gå til denne personen og si at det ikke er lov.. Det er altså ikke noen i barnehagen som sier det.. jenta mi på 4,5 år må gå og si det selv..

Synes dette blir litt feil jeg da.. for jenta mi vil jo ikke det.. hun er litt redd denne gutten også..

Jeg spurte pedleder i dag om det stemte.. at når jenta mi kommer og sier i fra.. at hun da får til svar at da må hun gå selv og si at det ikke er lov? Og joda.. det stemte det.. de lærer barna til å stå opp for seg selv..

Vel og bra det.. men når jenta mi tydeligvis ikke når frem til denne gutten.. og ønsker heller ikke selv å si det.. for han hører jo ikke på henne..

er det bare meg som reagerer? Skal det være sånn? Synes de voksne enten kunne gått og sagt det.. eller tatt jenta mi og denne gutten til siden.. og spurt om hva som skjedde.. hvem gjorde hva? Hva utløste det? osv osv.. Få de 2 til å snakke sammen..

Og han gjør dette som sagt med flere barn i barnehagen.. men jeg kan kun snakke for jenta mi;)

Nei, det kaller jeg slapp holdning fra Bhg. Da skal en voksen involveres og foreldre skal bli kontaktet fordi dette ikke bare har skjedd en gang men fler. Min mening!

*zimzum* skrev:
Nei, det kaller jeg slapp holdning fra Bhg. Da skal en voksen involveres og foreldre skal bli kontaktet fordi dette ikke bare har skjedd en gang men fler. Min mening!

Enig. Her må barnehagen ta seg selv i nakken. Greit nok at unger skal få muligheten til å ordne opp i stor grad selv, men når dette fortsetter, må bhg reagere.

Takk! Akkurat dette jeg mener og..

Og ble litt overrasket når jeg fikk den beskjeden fra pedleder..

Hun sa at det gikk begge veier.. at jenta mi og andre kunne være årsaken til bråket.. altså at de feks kan ha "yppet"... vært spydige eller noe..Det er jo heller ikke snilt! Men man skal alikevel ikke slå.

Jeg vet jo selv at jenta mi kan være litt sur mot gutter.. hun er i en sånn periode at gutter er ikke ok.. Og jeg snakker ofte med henne om dette.. at man skal være snill med alle barn.. uansett gutt eller jente..

Men i barnehagen er jo dette et tydelig problem.. må jo være det.. når vi nesten hører om daglig.. i alle fall flere ganger i uken.. og om da de ansatte ikke gir noen reaksjon på dette.. hverken mot jentene eller guttene.. så vil jo ikke dette bli noe bedre.. hjelper tydelivis ikke å ordne opp selv..

Skal jeg være litt klarere i barnehagen da? Be de om å gjøre noe annerledes? I alle fall når det kommer til jenta mi.. og at de kan fortelle meg litt.. sånn at jeg vet hva jeg skal snakke med henne om.. Hun kommer selvsagt med sin versjon.. og den gagner jo henne selvsagt.. men hun er fort på å innrømme om jeg vet om ting.. men hun sier det ikke av seg selv.. Men jeg vet at dette også gjelder flere jenter.. så ikke bare mot jenta mi.. han er værre mot venninnen hennes.. Og det kan jo være at de jentene heller ikke er snille i munnen sin.. men da må jo dette tas tak i alikevel.. nytter jo ikke å be 3 åringer og 4 åriner ordne opp seg i mellom

Jeg kaller også det slapp holdning. Ser hva de mener, men altså, de må jo ta ansvar også. Er vel jobben deres. De skal vise barn at man kan søke om hjelp også. Og hvertfall snakke til denne gutten, han har vel inntrykk av at han bare kan dure fram han siden de tydeligvis ikke er der og veileder han.

Mitt syn: Nei, det er ikke greit.

Barnehagen har faktisk ansvar for at barna har det bra i barnehagen. Om barna skal lære å stå opp for seg selv, trenger de en voksen hjelper til de har lært dette. (den voksne må være støttende stilas)

Mine barn har lov til å forsvare seg. Dvs. om noen angriper dem, skal de gå til en voksen om det er mulig, og de har aldri lov til å angripe noen først. Men dersom noen angriper og det ikke er hjelp å få, får de lov til å ta igjen.

Man skal ikke ta imot vold på daglig basis, det kan skade selvfølelsen til barn.

mammatileijente skrev:

Hun sa at det gikk begge veier.. at jenta mi og andre kunne være årsaken til bråket.. altså at de feks kan ha "yppet"... vært spydige eller noe..Det er jo heller ikke snilt! Men man skal alikevel ikke slå.

Jeg vet jo selv at jenta mi kan være litt sur mot gutter.. hun er i en sånn periode at gutter er ikke ok.. Og jeg snakker ofte med henne om dette.. at man skal være snill med alle barn.. uansett gutt eller jente..

Men i barnehagen er jo dette et tydelig problem.. må jo være det.. når vi nesten hører om daglig.. i alle fall flere ganger i uken.. og om da de ansatte ikke gir noen reaksjon på dette.. hverken mot jentene eller guttene.. så vil jo ikke dette bli noe bedre.. hjelper tydelivis ikke å ordne opp selv..

Skal jeg være litt klarere i barnehagen da? Be de om å gjøre noe annerledes? I alle fall når det kommer til jenta mi.. og at de kan fortelle meg litt.. sånn at jeg vet hva jeg skal snakke med henne om.. Hun kommer selvsagt med sin versjon.. og den gagner jo henne selvsagt.. men hun er fort på å innrømme om jeg vet om ting.. men hun sier det ikke av seg selv.. Men jeg vet at dette også gjelder flere jenter.. så ikke bare mot jenta mi.. han er værre mot venninnen hennes.. Og det kan jo være at de jentene heller ikke er snille i munnen sin.. men da må jo dette tas tak i alikevel.. nytter jo ikke å be 3 åringer og 4 åriner ordne opp seg i mellom

Men er det riktig ovnefor de andre barna at jenta di skal ærte de på seg, bli slått for så å løpe til en voksen og sørge for at de hun sto og plaget får tilsnakk??
Jeg ser hvorfor de gjør det jeg altså, at de andre ungene på en måte må få lov til å si at nok er nok, og jenta di må lære at er man stygg med andre får man faktisk igjen...
Jeg er enig med barnehagen....

RekeKreke skrev:

mammatileijente skrev:

Men er det riktig ovnefor de andre barna at jenta di skal ærte de på seg, bli slått for så å løpe til en voksen og sørge for at de hun sto og plaget får tilsnakk??
Jeg ser hvorfor de gjør det jeg altså, at de andre ungene på en måte må få lov til å si at nok er nok, og jenta di må lære at er man stygg med andre får man faktisk igjen...
Jeg er enig med barnehagen....

Jeg tok en tenkt situasjon... sier ikke at det er sånn det er.. Kom feil frem

Men jeg er jo ikke i barnehagen.. så jeg vet ikke hva hun mener med at det kan gå begge veier.. Men vet at jenta mi ikke liker å leke med gutter.. men aldri sett at hun er slem.. hun er ikke det av natur!

Så jeg er ikke enig med barnehagen.. det de gjør fungerer tydeligvis ikke.. nok et barn hjem med blåveis i dag.... og virker på meg som om barnehagen tar lett på det.. og det er jo ikke bra.. når det er barn som ikke vil gå i barnehagen..

Dette er rett og slett for slappt fra barnehagen. Dette er noe jeg klart hadde tatt videre til styreren evnt barnehagesjefen i kommunen. For barn i barnehage er ikke store nok til å ta et slikt ansvar.
Vi tok dette opp på skolen nå etter jul etter at en vikarlærer hadde sagt at sønnen vår skulle ordne opp selv og fikk klar talle av rektoren at slike ting som slag,spark,dytting ord som såret skulle de voksene inn å ordne ,det skulle ikke være barna sitt ansvar

IdaLolita skrev:

*zimzum* skrev:

Enig. Her må barnehagen ta seg selv i nakken. Greit nok at unger skal få muligheten til å ordne opp i stor grad selv, men når dette fortsetter, må bhg reagere.

jeg gir samme beskjed til ungene på jobb - men jeg står å følger med. Tør ikke ungen går jeg bort og backer henne opp. dersom det er alvorlig gjentakende vold så må de voksne alltid gripe inn for å få en slutt på det. altså det hender unger dytter og slår, men dersom det er gjentakende for et (eller flere) av barna må det settes igang tiltak.

Jeg holder nok litt med bhg, men skjønner at dette er vanskelig. Det er ofte fint å la barna ordne opp selv, eller hvertfall prøve, men de voksne i bhg skal selvfølgelig være tilstede og følge med, og gripe inn der de føler det trengs. Jeg ville nok stolt på at bhg ordnet opp i slike ting, men siden du føler det sånn burde du be om en samtale med pedlederen. Om det er et stort problem med denne gutten, så regner jeg med at bhg har snakket med foreldrene og at de har en dialog på dette. Slike ting er taushetsbelagt, så det kan de ikke snakke med deg om, men de kan kanskje fortelle litt hva de gjør i slike situasjoner generelt, og betrygge deg på at de hvertfall ser hva som skjer gjennom dagen.

Ja, jeg er også for at barn egentlig skal ordne opp selv;)

Her er det sånn at de er veldig flinke til å sladre på hverandre;) Om de ikke får gjøre ditt og datt.. om hun eller hun har den og den leken osv.. Og da gir jeg beskjed om at dette ordner dere opp i selv.. Hadde nok ikke sagt det samme om de var slemme med hverandre.. da ville jeg ha vært med på samtalen.. men sånn er jeg da;) Jeg synes ikke barn skal ha det ansvaret og ordne opp i sånt selv..

Vet ikke hvor stort dette problemet er.. med denne gutten.. men hører jo litt fra andre foreldre at de har samme erfaring som meg.. men barnehagen.. av naturlige grunner sier ingenting;) Forståelig nok. Men jeg synes det virker som om de håndterer dette litt feil.. er jo ingen endring.. og dette har pågått i måneder.. er ikke bare noe som har skjedd nå.. Det har vært sånn lenge..

Hadde vært mye bedre å gjøre som dere foreslår (Frosken og Mrs Lutz).. at en av de ansatte overvar samtalen mellom barna.. og kanskje kom inn på banen om ting ikke ble forstått.. eller kom riktig frem.. For de må jo også lære.. men synes det er for stort ansvar alene for en på 4 år å si i fra.. Greit å si i fra. men det blir jo ikke mottatt hos den andre parten.. og det kan jo også ha noe med å gjøre at hun bare er 4 år.. og ikke har noen respekt... ;)

Jeg ser på dette som et problem.. for jeg har en jente som ofte ikke vil i barnehagen for tiden... går greit når hun kommer inn.. men det er ofte gråt og sinne for å gå i barnehagen pga dette.. dette er også et stort tema for henne og venninnene.. noe som opptar de mye... det at de blir slått, sparket og dyttet.. og det er jo ikke noe morsomt.. Vet også at andre foreldre har lyst til å ta det opp..

Men når jeg nevte det iste.. så fikk jeg inntrykk av at jeg ikke helt forsto greia.. pedleder var liksom ikke helt villig til å høre på meg. og da blir jeg ydmyk.. og sier ja ja.. men da er det greit da.. samtidig som jeg ikke synes det.. men vil ikke være noen klagekjærring heller.. men inni meg så plager dette meg. for jeg synes jo ikke dette er greit..

Jeg får kanskje be om en samtale da.. med pedleder.. så får hun fortelle meg deres versjon..

Takk for tilbakemeldinger alle sammen;)

Back
Topp