Er dette en dum ide?

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Jeg skal ha nr 2 i april, da er storesøster 20 mnd.
Snuppa går 100% i bhg nå, pga jeg har bekkenløsning og er sliten i kroppen. Takler ikke en 1 åring hjemme da. Og fordi hun er veldig sosial og aktiv da:)
Hun er som regel i bhg i 6-7 timer hver dag.

MEN jeg vurderer at: hvis minsten blir en normalt rolig baby(ikke kolikk, kiss og hele sulamitten som var med storesøster) at jeg kan endre bhg plassen til storesøster fra 100-60% fra hun er 2 år. For da er jo babyen 4 mnd og amming og sånn i full gang, og jeg vet hvordan hverdagen og rutinene er....
For da kan jeg være hjemme hver dag med minsten og 2 dager i uka kan snuppa være hjemme med oss(tenker da å gå i åpen barnehage eller noe 1-2 av disse dagene)

Men er det dumt å ta ut en 2 åring fra bhg sånn? Burde jeg la hun gå der 100%?

For jeg har både lyst på mer tid med ungene mine, og på denne måten kan vi også spare oss opp nok penger til at vi kan være hjemme med minsten(og 40% med storesøster) helt til minsten er 16-17 mnd og neste bhgår starter. For blir jo mindre betaling til bhg og litt kontantstøtte for storsøster.

Hva tenker dere? Blir det for slitsomt å være hjemme med 2?

Og hvordan endrer man bhgplass-str? Må man si ifra ved hovedopptaket?

Ble rotete dette, men håper dere forstår[:)]

Jeg synes det var en god idé - hadde nok gjort noe lignende selv, om jeg var i din situasjon! Du trenger ikke redusere plassen hennes, søk heller permisjon for de prosentene du ikke vil bruke. Da betaler du mindre, men kan utvide til full plass igjen senere uten å måtte søke på nytt. [:)]

ORIGINAL: IdaK

Jeg synes det var en god idé - hadde nok gjort noe lignende selv, om jeg var i din situasjon! Du trenger ikke redusere plassen hennes, søk heller permisjon for de prosentene du ikke vil bruke. Da betaler du mindre, men kan utvide til full plass igjen senere uten å måtte søke på nytt. [:)]

Permisjon? Kan man søke det for et år? Hvordan og hvor lenge før?
Kan ingenting om dette jeg[:)] hehe

Nå har jeg termin en måned etter deg[8D] men vi kommer til å beholde full plass. Mest fordi Adrian kjeder seg mye sammen med oss. Selv om vi leker og herjer ute. Pluss at jeg ikke kjenner noen som er hjemmeværende med barn..[8D] Så når gutta kommer hjem, så kan jeg kose litt med Adrian og pappaen med baby nr2. hehe..
Men synes ikke det er en dårlig ide i det hele tatt.. [;)]

Kommer ann på hvor mange timer barnehagen har oppe også. Sønnen min hadde bare 60% barnehageplass, men siden barnehagen hadde åpent i 11 timer pr dag, så fikk ikke vi noe kontantstøtte da det gikk på 33timer i uka[&:] Så ikke sikkert du får noe kontantstøtte om du minker til 60%. Vil tro at jenta som er vant til å være der hver dag vil kanskje bli litt forstyrra av å pluttselig bare være der annenhver dag, men kan jo hende hun synes det er topp ogaå.

ORIGINAL: Furteguri og sønn

Nå har jeg termin en måned etter deg[8D] men vi kommer til å beholde full plass. Mest fordi Adrian kjeder seg mye sammen med oss. Selv om vi leker og herjer ute. Pluss at jeg ikke kjenner noen som er hjemmeværende med barn..[8D] Så når gutta kommer hjem, så kan jeg kose litt med Adrian og pappaen med baby nr2. hehe..
Men synes ikke det er en dårlig ide i det hele tatt.. [;)]

Nei...jeg hadde aldri orka å ha hun hjemme 100%, for hun krever for mye til det.
Men hvsi hun er hjemme 2 dager i uka tror jeg bare det blir kos...men vet jo ikke da[;)]
Også må i jo da komme oss ut i åpen bhg! Blir vel sikkert til at vi drar til åpen bhg om morningen og blir der til hun skal sove på dagen.
Og når hun våkner er det jo ikke lenge til pappaen kommer hjem(han er hjemme 15-1530 hver dag[:)])

ORIGINAL: Hege og Chris

Kommer ann på hvor mange timer barnehagen har oppe også. Sønnen min hadde bare 60% barnehageplass, men siden barnehagen hadde åpent i 11 timer pr dag, så fikk ikke vi noe kontantstøtte da det gikk på 33timer i uka[&:] Så ikke sikkert du får noe kontantstøtte om du minker til 60%. Vil tro at jenta som er vant til å være der hver dag vil kanskje bli litt forstyrra av å pluttselig bare være der annenhver dag, men kan jo hende hun synes det er topp ogaå.

Bhg har jo oppe 10 timer hver dag, men har det ikke noe å si om vi bare bruker det maks 8 timer hver dag.
Evt ha 50% plass da...

Jeg synes ikke det er noe god ide- hadde ikke funket for vårt vedkommende ihvertfall. Synes det største barnet kan få kose seg i barnehagen og at den lille kan få samme mulighet til alenetid hjemme med mammaen sin som første barnet fikk. Snakker selvfølgelig helt generelt her Skrulla- dere må jo bare gjøre det som fungerer for dere, men jeg er litt imot redusert barnehageplass.

Masse lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: IdaK

Permisjon? Kan man søke det for et år? Hvordan og hvor lenge før?
Kan ingenting om dette jeg[:)] hehe

Her søkte jeg via e-post, har foreløpig permisjon i 20 % ut året. Spør styrer hvordan du skal gjøre det. [:)]

Er jo en god ide men vet ikke om jeg hadde gjort det selv. noen netter kan være fæle og da sitter du kanskje der uten å ha sovet åsså skal du underholde 2 stk hele dagen.

Jeg har 100% plass til begge mine og har dem hjemme innimellom og har kosedager med de også.

Men for all del det er jo bare kos at du vil han henne hjemme også,bare tenk på at det kan bli tøft innimellom.

jeg ville heller beholdt 100% plassen, og levert litt senere og hentet litt tidligere noen dager...
du stiller mye friere hvis det skal skje noe uforutsett hjemme.
og du får sovet ut litt og slappet av litt når minsten sover.
Er kjedelig å bli "avhengig" av de dagene hun er hjemme at da MÅ du finne på noe liksom...
Evt hvis kommunen din har 70% plass. Det er 6t og 15 min hver dag.

En dårlig ide er det ikke. Men, jeg tror ikke jeg hadde orka det selv. W er veldig aktiv og urolig, å har veldig godt av å være i bhg. Jeg har heller hentet han litt tidligere en del dager jeg. Mtp på penger, så er det jo en kjempe bra ide da.

Men, nå må du tenke litt på deg selv å lytte til kroppen din også da. Siden du sliter med smerter osv, så kan det jo bli litt mye også. Du må nesten føle på det selv. Bare du ikke tar deg vann over hode [:)]

Ville gjort som du skriver i HI! Har man mulighet til å være masse sammen med barna, så burde man benytte seg av det[:D]
er 20 mnd mellom mine unger også, men ho eldste begynte ikke i bhg før ho var 3 år. Gikk kjempebra å være hjemme med begge[:D]

Jeg hadde ikke redusert plassen. Heller holdt største hjemme innimellom når du har lyst på en ekstra kosedag med henne, men ikke så du MÅ ha henne hjemme om du er sliten med ny baby og evt lite søvn[;)]
Sånn har jeg gjort det her og det har funket fint[:)]

Du kunne jo prøvd og se hvordan det fungerer, og går det bra så kan du da redusere plassen, men dumt og gjøre det om det skulle skjære seg helt! Man veit jo aldri hvordan disse små reagerer på den nye familie situasjonen før man faktisk er der. 

Back
Topp