Er det virkelig vanlig

Trultan

Gift med forumet
at unger på 2-3år ennå må bli busset til søvn? (refererer til min andre tråd..) Jeg kan forsovit skjønne det på dagtid i vogn- vanesak.. Jaja...

Ikke vanlig, men ingen barn er lik! :) 

Live2Learn skrev:

Ja det kan du si! Men jeg hadde da latt 2åringen hylet til han sovna. (dersom han ikke var syk eller noe)

Jo, det er greit nok.. Men en vet ikke grunnen bak! :) 

Er lett å si; det hadde jeg gjort osv.. Men når en selv står i situasjonen med et barn som totalt nekter å sove, foreldre uten søvn.. 
Kanskje moren sliter psykisk og MÅ ha søvn? 

Er lett å gjøre seg selv maaange bjørnetjenester da! :) Vi får bare være glad for at vi har barn som er lett å legge! :) Er mange nok som må slite med det! :/ 

Ja er enig i at det er lett for meg å si! Jeg har ikke peiling selv! Derfor lurer jeg bare hva grunnene kan være.. Jeg hakker ikke på dem som gjør det altså.. Man bli jo desperate dersom man ikke får søvn selv! Syns bare synd på dem..

Søvn er ikke alltid bare-bare når det gjelder små barn. Virker som om foreldre blir desperate for at barn skal sove natta rundt fra omtrent fødselen av. De aller aller aller fleste barn er jo ikke sånn, og har man en har man flaks. 

Barn er forskjellige. Det hadde du jo selv funnet ut? 
Jeg kommer aldri til å la mine barn skrike seg i søvn uansett hvor små eller store de er. For meg er det helt umenneskelig og barbarisk å ignorere et barn på den måten. 

Japp, man blir veldig desperat! Her får gutten min på 2 flaske i sengen ennå..

Veldig dumt, men jeg KAN ikke være våken mange mange timer hver natt for at han ikke skal få den.. Jeg er en av de som MÅ sove.. pga psyken.. 

Hvis jeg måtte bysse han i søvn, da hadde jeg faktisk gjort det, så lenge jeg fikk kvelden og natten ifred! :)

Hva er så uffattelig gale å la en unge symte seg til søvn? (ikke små babyer). Umenneskelig? Jeg mener det er umenneskelig å ikke lære barna å sove. Søvn som er så viktig. Jenta mi symtet seg til søvn 7mnd alder. Vi hadde noen netter med skrik og ho lærte seg å sovne selv, gjør det igjen om det trengs.. Er jeg dårlig mor pga det? Man kjenner jo selvklart sine barn best! Og jeg hørte at det bare var protest gråting og ikke smerte gråt. Men, men som jeg regner med mange kommer til å si om min påstand: meg om det;)

Og selvfølgelig.. prøver man i flere måneder og ungen hyler hver natt- ser den. Men som sagt- jeg vet ikke om den saken. Men at unger har vondt av å gråte litt for å lære seg innsøving skjønner jeg ikke... God natt:)

Trultan skrev:
Og selvfølgelig.. prøver man i flere måneder og ungen hyler hver natt- ser den. Men som sagt- jeg vet ikke om den saken. Men at unger har vondt av å gråte litt for å lære seg innsøving skjønner jeg ikke... God natt:)

Skjønner det ikke, eller vil ikke skjønne det? For hvis det er opplysning du etterlyser har jeg bøttevis. 

For å snu på det, hvis du hadde fått hjerneslag eller annen sykdom som gjorde at du ikke hadde tale, og det eneste du kunne gjøre når du skulle kommunisere var å hyle. Hadde det da vært greit om dine pleiere bare lot deg hyle? 

Labambie skrev:
Søvn er ikke alltid bare-bare når det gjelder små barn. Virker som om foreldre blir desperate for at barn skal sove natta rundt fra omtrent fødselen av. De aller aller aller fleste barn er jo ikke sånn, og har man en har man flaks. 

Jeg kommer aldri til å la mine barn skrike seg i søvn uansett hvor små eller store de er. For meg er det helt umenneskelig og barbarisk å ignorere et barn på den måten. 

Kan ikke si meg mer enig. Her legger jeg meg sammen med gutten min på 3 hver kveld i senga si, og holder rundt han og synger nattasang, eller forteller en nattahistorie  For meg og han, er det en utrolig koslig avslutning etter en hektisk dag.. 

Jada vet at dagens barn skal syes puter under armene.. Man får hjerneskade av å skrike og alt det der.. Somsagt man hører vel forskjell på gråt!. Men en 3åring eller en 4åring kan snakke håper jeg?! Dersom en unge viser tegn på å ha snop og du ikke vil gi- ungen hyler og da gir han snop alikevel? Vil han hoppe utfor et stup- hyler og du gir deg og lar ungen hoppe utfor et stup? Farlig å gråte!! Å ha unger gjelder det å sette grenser også i sovetiden! Vet dette er på spissen...

Jeg har også koselig stund- leser bok, snakker sammen og gir god natt kos og ut av rommet. Busser ikke 3åeingen min til ho sover i armene mine da... Dersom man kan unngå å la barn skrike seg til søvn er jo det kjempe bra, uten å busse og bare sitte med dem. Men mi jenta gråt om jeg så og si lå ved siden av ho. Ho ville puppes til søvn. Da hjalp det for henne å gråte seg til søvn. Og ho skrek når jeg satt vedsiden av ho. (ble faktisk mer hysterisk da jeg satt ved ho.,). Jeg lar ikke ungene mine skrike seg blå.. men mener de ikke har vondt av å symte og klage litt før de sovner.

.....
Kilde: http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm

Et nyfødt barn har, som voksne, sterke følelser som glede, redsel, separasjons-angst, sult og smerte. Det å få kroppen tilbake i normaltilstand etter et følelsesutbrudd, derimot, er hun avhengig av hjelp for. Den delen av hjernen som roer kroppen vår ned, er nemlig ikke moden enda. Den modnes først i 1-2-årsalder. 

Det er du som forelder som må hjelpe barnet ditt til å mestre følelsene sine, og gjennom dette lærer barnet hvordan selv å skulle klare det. At et barn skal lære seg å roe seg ned alene i en seng, er derfor helt ulogisk. Det som derimot skjer, er at barnet likevel til slutt sovner, men med kroppen full av stresshormoner (kortisol). Dyrestudier gir indikasjon om at nivået fortsetter å være høyt selv etter at gråten har stilnet. 

........

Kortisol er kroppens stresshormon. Hormonet er livsviktig! Men når det blir mye av det, vil kortisol ha en rekke ugunstige effekter:

• Kortisol virker dempende på immunsystemet. Lymfocyttene (celler som bl.a produserer antistoffer) vil under påvirkning av hormonet bli mindre responderende.

• En høy konsentrasjon av kortisol over tid kan føre til at systemet for å mestre stress blir dårligere. Dette systemet utvikles i 0-2årsalderen.

• Kortisol i høye doser er ugunstig for hjerneceller og dannelsen av koblinger mellom dem. Da hjernen er i rask utvikling de første 3 leveårene, er det derfor viktig at babyen ikke gjentatte ganger utsettes for stressende hendelser.

........

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Narsissistisk_personlighetsforstyrrelse

Barnet utsettes for stress (cortisol) i tidlig alder og at det skader viktige komponenter i hjernen slik at de genetiske baserte forutsetninger for tilfredsstillelse av en del primærbehov ikke blir dekket. Gjennom læring i tidlig alder kobles milliarder av nerveceller sammen. Kronisk høye verdier av stresshormonet cortisol (mfl) skader slike nerveoppkoblinger samt vitale komponenter i hjernen (hippocampus, amygdala) som styrer våre emosjoner. Stress i tidlig barndom fører derfor til færre enn normale "oppkoblinger" samt skade eller redusert utvikling på viktige komponenter. En må anta at hjernen derfor primært kobler de koblinger som er viktige for organismens overlevelse og at de sekundære og høyere hjernefunksjoner tar skade/blir dårlig utviklet.

Eg ligge hos jenta mi te ho sovna, lese ei bok/synge eller ser på bilder som er blitt tatt av ho iløpet av dagen.eg er nok streng på grensesetting ang ting kvardagen, men ved noko so sårbart som å legge seg til å sove. Ønsker eg at ho ska sovne på ein go måte

Trultan skrev:

Live2Learn skrev:

Ja det kan du si! Men jeg hadde da latt 2åringen hylet til han sovna. (dersom han ikke var syk eller noe)

Det hadde jeg ihvertfall ikke gjort, stakkars barn. Nei da hadde jeg heller latt mine behov viket og bysset  i søvn.

Labambie skrev:

Kunne ikke vært mer enig!

Back
Topp