Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Og selvfølgelig.. prøver man i flere måneder og ungen hyler hver natt- ser den. Men som sagt- jeg vet ikke om den saken. Men at unger har vondt av å gråte litt for å lære seg innsøving skjønner jeg ikke... God natt:)Trultan skrev:
Søvn er ikke alltid bare-bare når det gjelder små barn. Virker som om foreldre blir desperate for at barn skal sove natta rundt fra omtrent fødselen av. De aller aller aller fleste barn er jo ikke sånn, og har man en har man flaks.Labambie skrev:
Barn er forskjellige. Det hadde du jo selv funnet ut?
Jeg kommer aldri til å la mine barn skrike seg i søvn uansett hvor små eller store de er. For meg er det helt umenneskelig og barbarisk å ignorere et barn på den måten.
Et nyfødt barn har, som voksne, sterke følelser som glede, redsel, separasjons-angst, sult og smerte. Det å få kroppen tilbake i normaltilstand etter et følelsesutbrudd, derimot, er hun avhengig av hjelp for. Den delen av hjernen som roer kroppen vår ned, er nemlig ikke moden enda. Den modnes først i 1-2-årsalder.
Det er du som forelder som må hjelpe barnet ditt til å mestre følelsene sine, og gjennom dette lærer barnet hvordan selv å skulle klare det. At et barn skal lære seg å roe seg ned alene i en seng, er derfor helt ulogisk. Det som derimot skjer, er at barnet likevel til slutt sovner, men med kroppen full av stresshormoner (kortisol). Dyrestudier gir indikasjon om at nivået fortsetter å være høyt selv etter at gråten har stilnet.
Kortisol er kroppens stresshormon. Hormonet er livsviktig! Men når det blir mye av det, vil kortisol ha en rekke ugunstige effekter:
Kortisol virker dempende på immunsystemet. Lymfocyttene (celler som bl.a produserer antistoffer) vil under påvirkning av hormonet bli mindre responderende.
En høy konsentrasjon av kortisol over tid kan føre til at systemet for å mestre stress blir dårligere. Dette systemet utvikles i 0-2årsalderen.
Kortisol i høye doser er ugunstig for hjerneceller og dannelsen av koblinger mellom dem. Da hjernen er i rask utvikling de første 3 leveårene, er det derfor viktig at babyen ikke gjentatte ganger utsettes for stressende hendelser.
Trultan skrev:
Ikke vanlig, men ingen barn er lik! :)Live2Learn skrev:
Ja det kan du si! Men jeg hadde da latt 2åringen hylet til han sovna. (dersom han ikke var syk eller noe)
Søvn er ikke alltid bare-bare når det gjelder små barn. Virker som om foreldre blir desperate for at barn skal sove natta rundt fra omtrent fødselen av. De aller aller aller fleste barn er jo ikke sånn, og har man en har man flaks.Labambie skrev:
Barn er forskjellige. Det hadde du jo selv funnet ut?
Jeg kommer aldri til å la mine barn skrike seg i søvn uansett hvor små eller store de er. For meg er det helt umenneskelig og barbarisk å ignorere et barn på den måten.
http://www.dagbladet.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/jeani skrev:
http://www.mamma.no/barnet-ditt/en-gratefri-og-god-natt#.Tz73bR4R3u1.facebook
Barn og søvn uten gråt er et tema som opptar meg veldig, så slenger ut noen linker :)