ORIGINAL: Labambiesamme her
Jenta mi haaater alt av grønnsaker og får panikk om hun ser salat. Så da får det bare være foreløpig også kommer det etterhvert. Her er det ikke tvang iallefall....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Labambiesamme her
Jenta mi haaater alt av grønnsaker og får panikk om hun ser salat. Så da får det bare være foreløpig også kommer det etterhvert. Her er det ikke tvang iallefall....
ORIGINAL: giggsy
Sånn er det her og. Eldstemann spiser nesten ikke middag i hele tatt han. At han ikke er drita lei av brødmat er helt utrolig. [8|]
ORIGINAL: Refleksheks
Her var jenta i huset svært matglad og lite kresen første del av livet, så ble hun større og enkelte særheter dukket opp.
Vi har jobbet mye (noe jeg på ingensomhelst måte sier at ikke andre har altså) med å komme opp med løsninger som gjør det litt mer spennende.
Her er hun f.eks IKKE glad i kokt gulrot - men får hun skrelle den selv, og jeg rasper den opp - og hun får det i en morsom skål ved siden av middagen, er det derimot STAS å spise.
Vi prøver å lage og ha fokus på morsomme farger - litt mais, litt agurk (altså, har på ting hun LIKER - pluss ting hun er skeptisk til)
Noen ganger har vi alle tatt samme ting på gaffelen - og sier "1-2-3 - førstemann til å spise den opp!" - med stor suksess...
Hun elsker smoothie f.eks; Så her kan man lure i litt lure ting. Rå gulrot funker, avocado, sunne oljer med sunt fett... Man kan kamfulere mye sunt i en allerede sunn smoothie.
Husker jeg leste i Kari Jaquesson-boka - at barn ofte blir skeptiske til matretter hvor alt blandes, for da vet de ikke hva de spiser. At det kan være lurt å skille - og ikke lage en "smørje" av alt på tallerkenen.
Kan det funke å si "Skal vi spise en grønn ting" ... "Kan du finne en ting som er grønt/gult/orange...." -
Kan grønnsakene bli båter - som må innom sjøen(sausen) før det går inn i grotta (munnen...) ... ?
Nå mener jeg selvsagt ikke at man skal holde på slik i en evighet - men bare for å endre et mønster ved middagsbordet.