Er det virkelig bare mitt barn..?!

Cinnamon*

Gift med forumet
Kjenner jeg føler meg skikkelig mislykket når jeg leser her inne om alle barna som elsker alt av grønnsaker og salat..!!
Vet jo at det er viktig og spise sunt, men datteren min har ikke helt forstått prinsippet tror jeg..

Her i huset er hun generelt ikke glad i middag, og da hvertfall ikke grønnsaker. Er vi heldige spiser hun bittelitt gulerot, men det er det..
Poteter er heller ikke noe tess, eneste er potetbåter stekt i ovnen. Det kan gå..
Hun får altså bestandig litt av alt på tallerken, men hun rører det jo ikke..

Salat nekter hun og smake på!!

Hva skal man gjøre da..?

lag grønnsaksuppe sammen med henne[:)]

Sønnen min spiser heller ikkje grønnsaker, vil ikkje ha hvis det er kokt. Heldigvis spiser han no som han er blitt større rå gullerot og rå brokkoli. Han får også grønnsaksbjørner for å hjelpe litt på [:)]

Jenta mi haaater alt av grønnsaker og får panikk om hun ser salat. Så da får det bare være foreløpig også kommer det etterhvert. Her er det ikke tvang iallefall.... 

Datteren min nekter å spise potet og grønnsaker. Hun får det på talerkenen, men hun vil ikke spise. Og jeg har ikke tenkt å tvinge henne. Eldste var slik og og det gikk over. Håper på det samme med henne[:)] Jeg ville ikke stresset med det. Bare fortsette å tilby.

mini her nekta og i det hele tatt smake på grønnsaker...

Helt til en dag da jeg sa....

"Du får IKKE lov å spise grønnsaker! Det er forbudt!"

Etter det gikk de ned gitt[8D]

høres ut som hjemme hos oss!! hun kan ta potet i munnen men spytter det raskt ut! grønnsaker legger hun ved siden av tallerkenen... og salat ville vel aldri falt hun inn å spise.. tar seg innimellom en bit av ting men det kommer fort ut...

[8|]Minsten spiser bare poteter,kokt gulerot,broccoli og erter... Alt annet er IKKE spiselig... Ja,og så liker han agurk,tomat og mais. Salat er grusomt,på grensen til barnemisshandling tror jeg,rå gulerøtter er pyton osv. Noen ganger liker han epler,men ikke så ofte[8D],og banan og kiwi liker han godt(i teorien,i praksis spiser han en til to biter,og kaster resten.)
Går seg til etterhvert som han blir eldre. Eldstemann likte bare tomat,agurk,epler og erter da han var liten ,nå elsker han alle frukt og grønnsaksretter,bortsett fra stangselleri[:)])

Jenta mi spiser ingenting av grønnsaker og salat.

Vi hadde samme problem med vesla, nektet å smake.

Så vi lagde middag, la KUN tilbehør på tallerkenen,
ikke mye men litt av alt.

Hun måtte smake på alt før hun fikk kjøtt eller hva vi nå hadde til middag.
Hun nektet og det endte med at hun måtte gå sulten fra bordet.

Dette skjedde mange ganger til, men tilslutt ga hun opp og smakte.

Så nå smaker hun på alt, liker hun ikke, får hun slippe.
Men selv om hun smakte på erter mandag skal hun alikevel smake onsdag,
sånn har vi gjort og nå spiser hun mer og mer av grønnsaker frivillig.

Nå er favoritt maten kjøtt, ris og SALAT.
Hun ELSKER salat.

Også hjelper det mye om de får være med å lage maten[:)]

Har også ei som spiser som ei mus..[8D]

ORIGINAL: ToSmå2010

Jenta mi spiser ingenting av grønnsaker og salat.

Vurderer og ta fruktsalat som tilbehør til middagen hennes.. Så blir det hvertfall litt vitaminer..

Kjøttkaker med appelsin og pære! ;)

ORIGINAL: Søte frøken

Mine hater grønnsaker[8D]

min snart 5 åring har noia mot "blad salater" enda jeg åt disse bladene kontinuerlig til hvert måltid gjennom hans oppvekst,og det sies at barn tar foreldrene som "rollemodell" burde han bli en grønnt-spisende ku som mora er [8D]

men den gang NEI! han begynner å brekke seg med engang han ser blad-salater ,typ: isbergs-salat ,kinakål,spinat,løk som er stekt altså han hater grønnt som "henger &slenger som en tråd lizom"

Sånn er det her og. Eldstemann spiser nesten ikke middag i hele tatt han. At han ikke er drita lei av brødmat er helt utrolig. [8|]

Har en sønn som hatet salat og grønnsaker før. Men han har alltid fått litt på tallerken likevel, men latt han velge om han vil spise det eller ikke .. Endte med at han etter lang tid begynte å spise litt og litt, nå er det sjeldent det ligger igjen på tallerken [:)]

Samme her.
Jeg har også prøvd diverse tilnærmingsmetoder, men guttungen nekter det aller meste av middag (bortsett fra pølser, av og til pasta og kyllingnuggets ev kjøttboller). I starten tenkte jeg at jeg ikke skulle lage noen nummer ut av det - at han sikker kommer på bedre tanker av seg selv. Men nå har han holdt på sånn i hvertfall ett år. Blir fly forbannet om vi legger noe på tallerkenen hans, og dèt sjauen orker du ikke hver middag (ikke at det har noen hensikt heller, for han spiser det ikke).
Heldigvis spiser han sunnt ellers, mye fiber, meieriprodukter og leverpostei + frukt, så tror han får i seg det han trenger.
En eller annen gang blir han vel lei av weetabix og havregryn, og finner ut han skal smake middag[8|]

Gr.saker er heller ingen suksess her i huset - hverken hos han eller broren som forøvrig spiser det meste av middager. Ev gulerøtter..

Kommer nok med tiden[;)]

Mine to har heller aldri vært glad i grønnsaker når de var små.
Nå er de 16 og 8 år og elsker både salater og grønnsaker.

Ta tiden til hjelp, så kommer det nok.

her i huset har barna elsket masse av grønnsaker mens de var små, type under 2 år, for så å bli mer og mer kresne...
jeg prøver å variere hva slags grønnsaker vi bruker, og hvordan vi tilbreder dem, og jentungen får alltid litt av hvert på tallerkenen.
hun må smake, men liker hun det ikke er ikke det noe problem.

en annen ting som hjelper på, er at ungene er med å lager maten selv, grønnsaker smaker myyye bedre hvis man har skrelt dem selv først...

Back
Topp