Er det viktig for deg at navnet har en betydning?

M

Moderator Irene

Guest
Eller er det viktig for deg at barnet er oppkalt? Hvorfor? :)
 
For meg var det heller viktig at navnet IKKE hadde en betydning vi ikke kunne leve med. Høres kanskje rart ut, men for oss føltes det viktig. Vår datters navn er ikke notert ned med noen betydning, da det er lite brukt. Vi ønsket heller å finne et navn som vi følte var unikt og fint :)
 
Nei, ikke viktig. Det viktigste var å finne et navn vi liker, og som passer til vårt barn. Her var det uaktuelt å "finne på" navn for å kalle opp. Ser det er utrolig mange sære navn ut å går, for å kalle opp.. Liker heller ikke "gammeldagse" navn.
Vanskelig, men vi fant det perfekte navnet :)
 
Nei, tror ikke navnet vi har valgt betyr noe heller. Er under 60 stk som heter det. Navnet er ikke oppkalling, men det ligner på onkel, bestefar og oldefar sitt navn. Én bokstav som skiller de fra hverandre. Jeg tenkte ikke på det der og da, men har liksom tenkt på det i ettertid at det på en måte blir oppkalling pga det.
 
Nei. Det viktigste er at vi liker navnet. Har det en betydning så er det et pluss :)
 
Nei. Men vi ikke bruke navn med feil betydning.
 
Jeg ville ha navn med betydning, og valgte et Bibelsk navn med en pen betydning til eldste. Mannen syns ikke det er noe viktig med betydning, så yngste har ikke navn med betydning. Vi valgte altså ett navn hver;-)
 
For oss er det viktigste at vi liker navnet. Vi var så heldige å finne to navn vi begge likte, som også var oppkalling
 
Viktigste var at det var et sjeldent unik gamlet norsk navn, men skulle gjerne kaldt opp etter foreldre/besteforeldre/oldeforeldre men ingen hadde navn vi ville bruke. Kom på mellomnavnet til en dement pasient jeg jobbet med når jeg var lærling, en dame som vitkelig satte spor i meg, som jeg elsket som en bestemor. Er bare 45 i Norge som heter det, så da passet det perfekt.
Det var ikke must det hadde betydning men veldig Koslig når det har det :)
 
Eller er det viktig for deg at barnet er oppkalt? Hvorfor? :)

Pappaen til barna mine er kurdisk. For min del var det viktig at navnet henger sammen med identiteten til barna, så derfor har vi valgt kurdisk fornavn og mer norskklingende 2. fornavn. Vil ikke ha hvilket som helst norsk 2. fornavn, så har valgt å bruke navn fra slekta. Da føler jeg navnet får mer betydning enn om jeg bare skulle slengt på et hvilket som helst norsk navn :)

Største jenta heter derfor Sana Emelie. Sana er kurdisk og Emelie er etter en av mine oldemødre.
Minste jenta er i magen ennå og har ikke fått navn, men har en viss tanke om hva hun skal hete :)
 
Det viktigste for oss er at navnet også passer dem som voksne, ettersom de skal være voksne det meste av sitt liv. Det er mange navn som er fryktelig søte på små, krøllhårede gutter, men som kanskje ikke passer helt til et stort, røslig mannfolk ;)
 
Back
Topp