Er det vanlig at far er med på 1.kontroll?

Strikkemammaen

Betatt av forumet
*Aprilbaby 2018*
Har første svangerskapskontroll i morgen og er usikker på om jeg vil ha med meg far eller ikke. Vi bor i en liten bygd som sladrer mye, og vi har ikke fortalt nyheten til våre nærmeste enda. Han vil gjerne være med, men synes det er greit å være hjemme også. Hva gjorde dere? Hva er vanlig?
 
Her var far med til legen veldig tidlig sist, og til en litt senere jordmortime. Denne gangen blir han kun med til OUL tenker vi [emoji4]
 
Her kommer far til å være med på sykehuset når vi skal ta duotest, men jeg var på tul (7+3) alene, og kommer til å dra på kontroller alene. Men her er det litt smak og behag. Mannen til venninna mi insisterte på å være med på ALT, så da måtte han jo nesten få det. [emoji1]
 
Jeg skal ha med min på det meste (når vi blir gravide) om han har mulighet, men første kontroll og ultralyder syns jeg er spesielt viktig at han er med på :)
 
Vi begge dro til første svangerskapskontroll. Far ble faktisk med mange ganger :D Han blir nok ikke med så mange ganger denne gangen, men noen ganger hvertfall. :) Vanlig at far er med på første kontroll hvertfall, ut fra hva legen min sier :)
 
Min har ikke blitt med. Han var med på tul med de to første og oul. Også en time med jordmor mot slutten, som var fødselsforberedelse og underskrift på farskapspapirer.
Denne gangen blir det vel bare oul og for å skrive under. Med mindre det skjer noen endringer underveis som tilsier at han bør bli med
 
Var hos jordmor på fredag og hadde med gubben. Hun deler venterom med legen så alle som satt der fatter jo tegninga når hun henta oss men sånn er det bare.. hvis de vil snakke så la de snakke...

Han ble forresten med pga de to andre rundene med blødninger jeg har hatt. Trengte litt beroligende prat begge to.
Som om det hjelper i dag [emoji19]
 
Var hos jordmor på fredag og hadde med gubben. Hun deler venterom med legen så alle som satt der fatter jo tegninga når hun henta oss men sånn er det bare.. hvis de vil snakke så la de snakke...

Han ble forresten med pga de to andre rundene med blødninger jeg har hatt. Trengte litt beroligende prat begge to.
Som om det hjelper i dag [emoji19]

Uff, ja, jeg så det innlegget ditt! Håper alt er i orden med deg og den lille! Krysser fingrene for dere!
 
Sniker fra desember.

Mannen er ikke med på svangerskapskontroller, kun UL. Han var med på én, men det var bare fordi han måtte signere farskapserklæring. Jeg ser ikke poenget i å ha han med på de vanlige kontrollene :)
 
Her skal mannen være med på første legekontroll. Han har ikke fortalt noe på jobb ennå og det gjør det jo mer utfordrende å få fri...
 
Han er kun med på tul og oul :) Hadde litt lyst å ha han med på jordmortimen når vi snakka om fødsel sist, men kunne ikke ta fri fra jobb da. Ellers har jeg aldri følt behovet for å ha han med.
 
Eneste regelen er vel at man møter uten partner minst en kontroll i løpet av svangerskapet, da partnervold etc skal taes opp minst en gang, og da skal den gravide være uten partner for å kunne snakke fritt
 
Eneste regelen er vel at man møter uten partner minst en kontroll i løpet av svangerskapet, da partnervold etc skal taes opp minst en gang, og da skal den gravide være uten partner for å kunne snakke fritt

Aldri blitt gjort/nevnt noe om her. Har stort sett vært alene på kontroller, men aldri blitt nevnt noe om dette i mine forrige svangerskap.

Men har fått beskjed om at han må være med en gang for å skrive under på papirene.
 
Aldri blitt gjort/nevnt noe om her. Har stort sett vært alene på kontroller, men aldri blitt nevnt noe om dette i mine forrige svangerskap.

Men har fått beskjed om at han må være med en gang for å skrive under på papirene.

Det skal gjøres, men mange leger og jordmødre som synes det er vanskelig tema å ta opp, og dermed ikke gjør det med mindre de har mistanke om noe, men i følge retningslinjene så skal det være et tema.
Aldri blitt tatt opp her heller.
 
Jeg skal ta med min på tul. Da vil jeg ha støtte ved min side i tilfelle noe er galt. Og også så han skal få høre hjertet banke [emoji5]
Tar han nok ikke med på alle kontrollene.
 
Mannen har blitt med på TUL, blir også med på OUL. Første svangerskapskontroll var like greit han ikke deltok på, var bare blodprøver, vekt og utfylling av helsekort. Han blir heller ikke med på første time hos JM, ser ikke helt hensikten første gangen i alle fall, blir bare en prat. Vil heller han skal spare fri til andre ting, som OUL m.m. :)

Lykke til på kontroll!
 
Jeg ville inkludere far mest mulig så jeg hadde han med. Er det første UL så kan det være greit å ha han med. Men om du/dere ikke vill avsløre graviditeten med tanke på sladder så er det helt opp til dere hva som dere mener blir rett :)
 
Her var mannen med på første kontroll idag. Veldig greit sånn i forhold til alt av informasjon som blir gitt og mtp at vi fikk høre hjertet. Tror ting ble litt mer virkelig for han når han hørte hjertet også er det sikkert fint å bli inkludert der det er mulig iom at de ellers ikke får bidratt med så mye.
 
Back
Topp