Er det vanlig å kjøpe dåpsgave...?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
...til en baby, når man ikke er invitert i dåpen???

Har en venninne som har fått barn. Barnet skal døpes om et par uker, og vi er ikke invitert. Dette er i grunn litt rart siden hun hele tiden har sagt at jeg skal jo selvsagt være fadder for barnet...
Men uansett, lurer da på om jeg skal/bør kjøpe dåpsgave, eller om det er vanlig at bare de som faktisk er i dåpen gjør dette? Har ikke vært i dåp siden jeg var lita jente så vet ikke hva som er vanlig?

Barnet fikk dyr presang til han ble født og skulle jo selvsagt få noe veldig fint til dåpen siden jeg skulle være fadder. Men nå tenker jeg at om det ikke er vanlig, bruker jeg ikke mye penger på gave[:)]

veldig merkelig om du skal være fadder, men ikke får komme i dåpen? er vel litt av greien med å være fadder det også?

ORIGINAL: *yummymummy*

veldig merkelig om du skal være fadder, men ikke får komme i dåpen? er vel litt av greien med å være fadder det også?

Hehe, ja sant[;)] Så regner jo da med at jeg ikke er fadder likevel igrunn. Litt merkelig hele greia egentlig...

vi hadde ikke dåp, men navnefest. men jenta fikk 5 gaver (tror jeg) av folk som ikke var invitert. syns det var kjempehyggelig jeg [:)] men helt uventet!

kjøpte også til sønnen til venninna mi da han ble døpt for littt siden, selv om vi ikke var bedt.

kommer litt an på forholdet til venninnen din syns jeg.

men har hun hele tiden sagt at hun ønsker deg som fadder (og du har takket ja?) og nå skal hele greia foregå uten deg? [X(]

dårlig gjort syns jeg.. å hinte om at du er ønska som fadder, men så plutselig er det helt andre planer..
kunne jo latt vær å si noe til de var helt sikre da..

lei situasjon syns jeg!

ORIGINAL: Auliana

Om man ikke er invitert i dåpen, ikke er fadder osv...så er det kansje ikke nødvendig å gi en gave. Lykkeønsker på et kort?

OK[:)] Ja, får gi et fint kort eller noe[:)]

ORIGINAL: råsadåsa

vi hadde ikke dåp, men navnefest. men jenta fikk 5 gaver (tror jeg) av folk som ikke var invitert. syns det var kjempehyggelig jeg [:)] men helt uventet!

kjøpte også til sønnen til venninna mi da han ble døpt for littt siden, selv om vi ikke var bedt.

kommer litt an på forholdet til venninnen din syns jeg.

men har hun hele tiden sagt at hun ønsker deg som fadder (og du har takket ja?) og nå skal hele greia foregå uten deg? [X(]

dårlig gjort syns jeg.. å hinte om at du er ønska som fadder, men så plutselig er det helt andre planer..
kunne jo latt vær å si noe til de var helt sikre da..

lei situasjon syns jeg!

Synes også det var en litt lei situasjon. Forholdet vårt er bra også, derfor jeg ikke forstår[&:]

Har hele veien sagt jeg skal være fadder, og jeg takka ja. så plutselig hører jeg ingenting. Men vet dåpen er om under 2 uker. Har ikke tenkt å spørre heller for vil ikke invitere meg selv i sønnen hennes sin dåp liksom[;)]

Har til og med snakket med henne om at jeg har bestemt meg for hva dåpsgaven skal bli, og at jeg trodde han ville få stor glede av det senere, dette var for bare noen måneder siden... Men føler ikke for å bruke masse penger om det var så lett å bare "kutte meg ut".

Tenker om de hadde vært åpne om at det ble en liten dåp, bare de aller nærmeste osv. er jo det en grei sak det. Men den stilen med å ikke si noenting synes jeg er litt rar[&:]

Her fikk vi gave av de som var invitert i dåpen pluss av naboene og en venninne. Jeg ville definitivt gitt til en god venninne selv om jeg ikke ble invitert, men kanskje ikke like dyrt som om jeg f.eks. var fadder. Men kanskje du ikke fikk invitasjon fordi hun allerede hadde sagt fra at du skal være fadder? (Her ble fadderne overrasket over å få invitasjon siden de visste jo allerede at de skulle sette av dagen og komme som faddere)

ORIGINAL: 999

Her fikk vi gave av de som var invitert i dåpen pluss av naboene og en venninne. Jeg ville definitivt gitt til en god venninne selv om jeg ikke ble invitert, men kanskje ikke like dyrt som om jeg f.eks. var fadder. Men kanskje du ikke fikk invitasjon fordi hun allerede hadde sagt fra at du skal være fadder? (Her ble fadderne overrasket over å få invitasjon siden de visste jo allerede at de skulle sette av dagen og komme som faddere)

Ble litt i tvil her når du sa det nå[&:] men tror ikke det altså... Har ikke hørt noe om hverken klokkeslett, hvilken kirke det er i, hvor selskapet skal være eller noe. Bare overhørte dato når hun sa det på tlf til samboerens bror.

ORIGINAL: LillianneLie

Ble litt i tvil her når du sa det nå[&:] men tror ikke det altså... Har ikke hørt noe om hverken klokkeslett, hvilken kirke det er i, hvor selskapet skal være eller noe. Bare overhørte dato når hun sa det på tlf til samboerens bror.

Kan hende det skyldes ammetåka.. [8|] Hmm, da ble det jo litt vanskeligere. Kan jo høre med henne?

ORIGINAL: LillianneLie

Kan hende det skyldes ammetåka.. [8|] Hmm, da ble det jo litt vanskeligere. Kan jo høre med henne?

Ja, får nesten gjøre det[:)] Men venter en ukes tid til og se om hun tar det opp først[;)] Blir liksom litt ubehagelig/flaut for oss begge om jeg spør om jeg skulle være fadder, så har hun spurt noen helt andre[;)]

Jaja, off. Men takk for svar[:D]

ORIGINAL: Bejb

jeg gir iallefall kun dåpsgave om jeg er invitert i dåpen

Om det er ungene til gode venninner som vi omgåes mye, så har vi gitt dåpsgave.

Hmm... litt merkelig av ho venninna di da[&:]  Er det i kirka så får man et sånn skriv i posten hvis man er satt opp som fadder her iallefall...

Uansett, jeg har gitt gave i dåp hvis det er venner jeg omgås med endel. Syns det er koselig å gi en oppmerksomhet selv om jeg ikke har vært bedt[:)]

tror man får føle litt på det selv jeg.
dattern vår fikk gave av min venninde som også er xen til broren min. hun ble ikke invitert, men det føltes vel rett for henne å gi gave.
fikk også gaver fra folk som kjenner familiene våre godt, men som ikke vi kjenner så godt til. fikk gave fra noen gode venninder til svigermor osv.
var koslig det, men følte vel ikke at de måtte.

Kanskje hun bare ikke har laget invitasjoner, men tatt det hele muntlig? Synes det høres veeeldig rart ut hvis hun har sagt at du skal være fadder, for så å ombestemme seg...

Jeg har nettopp gitt til gutten til en venninne. Var ikke invitert i dåp, men i resteselskap dagen etter.

ORIGINAL: Majzan

Kanskje hun bare ikke har laget invitasjoner, men tatt det hele muntlig? Synes det høres veeeldig rart ut hvis hun har sagt at du skal være fadder, for så å ombestemme seg...

Er ikke godt å vite helt sikkert. Men det er minst 4 -5 måneder siden vi pratet skikkelig om dette sist, da hun sa hun ville jeg skulle være fadder.
Jeg har ikke nevnt det noe særlig jeg, for trodde ikke dåpen skulle være før om et par måneder. Gutten er bare 6 uker nå. Fikk jo sjokk når hun snakket med samboerens bror på telefonen for en ukes tid siden, og sa datoen (siste søndagen i november). Jeg spurte henne om det var dåpen de hadde snakket om, og hun sa ja. Det hadde stått mellom den helga og den etterpå... Det var alt hun sa. Så tror rett og slett hun har glemt ut at hun noen gang sa hun ville ha meg som fadder. Håper egentlig det, ellers er det bare tragisk å gå rundt å late som ingenting[&:]

Back
Topp