Er det trygt med stellematte på vaskemaskin?

i_c_l

Første møte med forumet
Har lite bad, kun med plass til stellematte på vaskemaskin. Er dette trygt? Tenker at "stellebordet" får da ingen høye kanter, er det ikke lett at ungen da faller ned? Og badegulvet har fliser og er steinhard så ungen vil slå seg skikkelig om hun faller ned derfra! Noen med erfaringer som kan hjelpe? Er det trygt/ dumt/ sikkert nok?
 
Har lite bad, kun med plass til stellematte på vaskemaskin. Er dette trygt? Tenker at "stellebordet" får da ingen høye kanter, er det ikke lett at ungen da faller ned? Og badegulvet har fliser og er steinhard så ungen vil slå seg skikkelig om hun faller ned derfra! Noen med erfaringer som kan hjelpe? Er det trygt/ dumt/ sikkert nok?
Du kan kanskje ha en matte med kanter på? Det finnes flere typer, men her er en: http://www.mimmis.no/stellababy-stellematte-med-kant

Ellers er det vel anbefalt å alltid ha en hånd på barnet, selv om man har kant.
 
Vi hadde det sånn, og ser ikke hvorfor det skulle være mindre trygt enn for eksempel stellekommode. Man går aldri unna, så babyen skal ikke kunne falle ned, ferdig med det. :)

Etter at vi flyttet måtte vi ha tørketrommelen oppå vaskemaskinen, så vi begynte å stelle på gulvet, og det kommer vi til å fortsette med. Da slipper vi helt å tenke på potensielle fall, og vi kan sitte (har en potte som også fungerer som krakk), når både vask og stellesaker derfra, så skal vi ha en vanlig kommode med klær og bleier på badet. :)
 
Du kan kanskje ha en matte med kanter på? Det finnes flere typer, men her er en: http://www.mimmis.no/stellababy-stellematte-med-kant

Ellers er det vel anbefalt å alltid ha en hånd på barnet, selv om man har kant.




Takk for tips. Has sett på den stellematten der. Problemet er at vaskemaskinen er så liten (bare 40 x 60 cm på overflaten). Denne stellematten vil da gå an (fordi den har sugekopper under), men den vil stikke litt ut over kantene. I tilegg blir jeg nødt til å stelle sidelengs fordi vaskemaskinen min bare er 40 cm dyp. Er det ikke vanskelig å stelle sidelengs?
 
Mange steller sidelengs, tipper du finner deg noen triks etterhvert :) ellers så er det ikke utrygt å stelle noen steder med mindre man lar dem ligge alene :)
 
Takk for tips. Has sett på den stellematten der. Problemet er at vaskemaskinen er så liten (bare 40 x 60 cm på overflaten). Denne stellematten vil da gå an (fordi den har sugekopper under), men den vil stikke litt ut over kantene. I tilegg blir jeg nødt til å stelle sidelengs fordi vaskemaskinen min bare er 40 cm dyp. Er det ikke vanskelig å stelle sidelengs?

Ble fort vant til det selv, og en fordel er jo at man ikke står i siktet om de tisser eller nyser så bæsjen spruter :D
 
Takk for tips. Has sett på den stellematten der. Problemet er at vaskemaskinen er så liten (bare 40 x 60 cm på overflaten). Denne stellematten vil da gå an (fordi den har sugekopper under), men den vil stikke litt ut over kantene. I tilegg blir jeg nødt til å stelle sidelengs fordi vaskemaskinen min bare er 40 cm dyp. Er det ikke vanskelig å stelle sidelengs?

Jeg synes at det er mye vanskeligere å stelle fra fotenden, du blir fort vant :) Jeg sto alltid på venstre side av lillemor, altså med henns bein mot min venstre side og hodet ved min høyre. Det motsatte blir helt rart, for det er jeg ikke vant med.
 
Stelle dra siden er ganske vanlig med de fleste stellebord og kommoder jeg har sett, og det er madrassen som har kantene. Forlate ungen så mye som et sekund uten en hånd på skal man ikke gjøre. Det er i såfall derfor de faller, ikke pga manglende kanter

Stelle på gulvet går også bra. Jeg synes det et mer tungvindt. Men smak og behag.

Det som hørtes mest skummelt ut et at madrassen er større enn vaskemaskinen. Jeg har ikke sjekket målene på hvor mye det er, men pass på at den da ikke gir etter på kanten
 
Dere kan ikke ha vegghengt stellebord da? Som man slår ned ved behov?
Vi har også lite bad, med vegghengt stellebord og har ikke noe annet valg enn å stå i fotenden. Var uvant i en liten uke eller så, men nå er det stelling fra siden som er rart.
 
Syns de fleste stellematter har like høy kant som den som er fastmontert på cam stellekommoden jeg har.
Her stelles kun fra siden så sant det er mulig, må ha hodet hans mot min venstre side.
 
Det finnes jo disse stellebordene som festes på veggen. Men du kan jo grøre det slikt. Enten ha stellebord på eget rom, eller bruke vaskemaskinen til den lille blir litt urolig. Når den blir større og ikke ligger i ro, kan du legge stellematten på gulvet
 
Vi hat stellebordet på vaskemaskin. Matten er med kanter men lengre enn maskinen så må passe på, spesielt på hu på 3 år som reiser seg opp. Han på 6 mnd elsker å ligge der og er helt rolig hvis maskinen går. Men er utrolig praktisk for oss siden vannet da er rett ved stellebordet. Har plass på ett rom men det ble det ganske mye styr ut av. Vi får ikke hengt noe på veggen her inne. I så fall måtte vi bytta til mindre dusj og innredning.
 
Takk for tips. Has sett på den stellematten der. Problemet er at vaskemaskinen er så liten (bare 40 x 60 cm på overflaten). Denne stellematten vil da gå an (fordi den har sugekopper under), men den vil stikke litt ut over kantene. I tilegg blir jeg nødt til å stelle sidelengs fordi vaskemaskinen min bare er 40 cm dyp. Er det ikke vanskelig å stelle sidelengs?
Som de andre har skrevet så finner du ut av det og hvordan det passer best for deg. Har skiftet på baby på mange rare måter ute på bittesmå toalett på ferie i det siste- alt går!
 
Vi hadde en matte med kant på vår vaskemaskin, som høres ut som den typen maskin som du har størrelsesmessig.
Men vi la en treplate fra en kjøkkenbenk over. Dermed ble det mer stabilt for puten og så mer hyggelig ut på badet.

Men, da babyen begynte å bevege mer på seg var det matte på gulvet som gjaldt.

Har aldri stelt barna fra fotenden. Kommer de med en ladning tiss da er ansiktet i treffsonen:wtf:
 
Tusen takk for gode tips allesammen! Tror jeg prøver stellematte på vaskemaskin med stelling fra siden som mange av dere sier går fint.
Ingen plass til vegghengt på badet desverre (ved vann) - kun på stua - og det er vel veldig upraktisk å ha stellebord ikke i nærheten av vann? Eller tar jeg feil?
 
Til andremann hadde vi bare en stellematte på gulvet og et lite vaskefat ved siden av. Dette selv om vi hadde stort bad og kommode til å ha stellematten på rett ved siden av vasken :p For oss så var dette det enkleste, da hadde vi alt i umiddelbar nærhet og det var ingen farer. Storebror kunne også lett være med på å stelle :)
 
Tusen takk for gode tips allesammen! Tror jeg prøver stellematte på vaskemaskin med stelling fra siden som mange av dere sier går fint.
Ingen plass til vegghengt på badet desverre (ved vann) - kun på stua - og det er vel veldig upraktisk å ha stellebord ikke i nærheten av vann? Eller tar jeg feil?
Ja det er upraktisk. Hadde det i begynnelsen med nr 1 og da må man jo ordne vann hele tiden i ei bolle eller noe.
 
Kanter spiller ingen rolle - du skal alltid ha en hånd på babyen uansett.

Men det blir fort liten plass. Til nyfødt går det helt fint da:)
 
Takk for tips. Has sett på den stellematten der. Problemet er at vaskemaskinen er så liten (bare 40 x 60 cm på overflaten). Denne stellematten vil da gå an (fordi den har sugekopper under), men den vil stikke litt ut over kantene. I tilegg blir jeg nødt til å stelle sidelengs fordi vaskemaskinen min bare er 40 cm dyp. Er det ikke vanskelig å stelle sidelengs?
Jeg tror jeg alltid har stelt sidelangs, uten å tenke over at det var knotete...
 
Back
Topp