Er det noen her med FH??

Mator

Forumet er livet
Assistert-jentene
Novembergull 2017
Novemberlykke 2020
Fikk påvist familiær hyperkolestrolemi i 2010. Ble henvist til Riksen i 2011. Prøvde først å rette det opp med riktig kosthold i noen år, men det fungerte ikke uansett hvor godt jeg la om. Så i 2013 startet jeg opp med atorvastatin for å senke totalkolesterolet til under 5, med suksess. Sluttet på tablettene i januar 2015, da jeg var tom på resept og hadde lest at man skulle kutte ut disse i noen måneder før man begynte prøvingen på barn.
I november var jeg inne til kontroll igjen og totalkolesterolet hadde steget til nærmere 8 igjen, men vi ble enige om å ikke ta noen tabletter før en baby var kommet og amming var over. Så jeg er spent på hva totalen vil vise under kontroller og etter et endt svangerskap.
Hvordan gikk det med deg under svangerskapet?

Dytter opp for deg.
Har ingen svar til deg, men har nettopp fått vite at jeg har det selv og nettopp funnet ut at jeg er gravid.
Foreløpig skal jeg kun endre kosthold.

Nå har jeg fått vite verdien min, og funnet ut at jeg er gravid igjen.

Skal på kontroll hos legen min 3. Mai, og han kommer til å ta blodprøver på hver kontroll, men vet ikke om han måler kolesterolet hver gang da.

Kan uansett ikke gå på medisinene før amming er overstått, og det er vel ikke så nye annet de får gjort heller.
Men som legen sa, det er ikke slik at du får hjerteinfarkt nå ;)
Så jeg tenker å bare følge med på mettet fett i matvarer, og få i meg minst mulig av dette, så får vi ta medisiner når ammeperioden er over

Back
Topp