Er det noen frukt/grønnsak vi ikke

Jeg har sluttet å spise fersk ananas, også hørt at man ikke skal spise papaya. Lurer også på hva dere mener om hermetikkmat under graviditeten. Jeg eeeeelsker mais, spiser dette flere ganger om dagen, men har fått nyss om at hermetikk inneholder bisphenol a, som kan skade fosteret! Er så usikker på om jeg burde droppe dette resten av graviditeten, hva tror dere? :confused004
 
Iom at gravide helst skal spise ferskest mulig mat.. ville jeg holdt meg unna hermetikk tror jeg.. aldri likt hermetikk så har aldri vært noe problem :p men i hvertfall ikke la maten stå i boksen etter den er åpna...
 
Bisphenol a er i alt fra leverposteibokser og tubeoster til vanlig boksmat, det er i tillegg i en del plast, så er kjempevanskelig å vite. Det er alt i alt farlig å leve i dagens samfunn :eek:
 
en slags konspirasjon når en tenker mye på det... Har hørt mange ganger: "har ikke dødd av det enda" ikke enda nei.. hva med livstilsplagene? eller sykdommer folk får? som mange dør av..? Selv om det er en "lovlig lav dose" av giftstoffer i embalasje og i mat så blir det en hærlig fin blanding når man måler opp alt man får i seg.. Før i tida var det ikke så mye hel og halvferdige matvarer.. De lagde mat fra bunnen.. og mye mer var økologisk, de dyrka eller slakta selv osv.. Var ikke meninga å okkupere tråden her, men ble litt ivrig... :)
 
Enig med du :)
 
Vær forsiktig med papaya, papaya er brukt i folkemedisin til å fremprovosere "naturlig spontanabort".
 
Hvis du spiser normale mengder så er det nok ikke noe fare. Mais er ikke farlig, det er er hermetikkboksen den kommer i som kan være dette, dersom den inneholder epoxylakk. Ananas "kan" visstnok øke faren for spontanabort i begynnelsen av et svangerskap og sette i gang rier i slutten av svangerskapet. Men, da må det mengder til altså.

http://www.nrk.no/livsstil/hermetikkdiett-gav-hoye-bpa-verdier-1.10979699

Jeg er absolutt ikke noen ekspert på hva man kan og ikke kan altså. :)
 
Hvis du spiser normale mengder så er det nok ikke noe fare. Mais er ikke farlig, det er er hermetikkboksen den kommer i som kan være dette, dersom den inneholder epoxylakk. Ananas "kan" visstnok øke faren for spontanabort i begynnelsen av et svangerskap og sette i gang rier i slutten av svangerskapet. Men, da må det mengder til altså.

http://www.nrk.no/livsstil/hermetikkdiett-gav-hoye-bpa-verdier-1.10979699

Jeg er absolutt ikke noen ekspert på hva man kan og ikke kan altså. :)

Jøss.. Da har jeg virkelig gått glipp av no :eek:
 
Det er snakk om kilovis altså. Jeg kuttet det ut for å være på den sikre siden,men nå er kanskje jeg litt vel forsiktig :) Jeg har begynt å spise frossen ananas innimellom istedenfor, i smoothie. Kjempe nammenam:D
 
Jeg har sluttet å spise fersk ananas, også hørt at man ikke skal spise papaya. Lurer også på hva dere mener om hermetikkmat under graviditeten. Jeg eeeeelsker mais, spiser dette flere ganger om dagen, men har fått nyss om at hermetikk inneholder bisphenol a, som kan skade fosteret! Er så usikker på om jeg burde droppe dette resten av graviditeten, hva tror dere? :confused004
hæ kan man ikke spise mais? jeg elsker mais i salaten , den blir ikke god vist ikke :p spiste det værfall hele forgie graviditet, jeg ble derimot kjempe kvalm og kastet opp av ting som blomkål og brokkoli å sitron smaker uff =P
 
hæ kan man ikke spise mais? jeg elsker mais i salaten , den blir ikke god vist ikke :p spiste det værfall hele forgie graviditet, jeg ble derimot kjempe kvalm og kastet opp av ting som blomkål og brokkoli å sitron smaker uff =P

Man blir jo litt skremt når man leser dette: http://www.nrk.no/livsstil/hermetikkdiett-gav-hoye-bpa-verdier-1.10979699
Men, er helt enig med deg, jeg spiser salat hver eneste dag og den er ikke god uten mais. Har også fått dilla på taco, den er jo heller ikke noe tess uten mais.. :) Jeg tenkte faktisk at jeg skulle sende en forespørsel til mattilsynet idag for å høre om det er epoxylakk i hermetikken til mais.
 
Man blir jo litt skremt når man leser dette: http://www.nrk.no/livsstil/hermetikkdiett-gav-hoye-bpa-verdier-1.10979699
Men, er helt enig med deg, jeg spiser salat hver eneste dag og den er ikke god uten mais. Har også fått dilla på taco, den er jo heller ikke noe tess uten mais.. :) Jeg tenkte faktisk at jeg skulle sende en forespørsel til mattilsynet idag for å høre om det er epoxylakk i hermetikken til mais.
om du gjør det kan du oppdatere med svare du fikk da ? :)
 
Back
Topp