er det noen andre som er i risikogr uten om å vere gravid?

caro_88

Blir kjent med forumet
hei jeg er i risiko gruppen nor det gjelder svineinfulensa..
jeg så på tv`n i gå at di som har kronisk nervesykdom og astma osv.. er i risiko gruppen.. jeg har jo begge deler.. så får jeg svine infulensa så dør jeg helt sikkert.. skumle greier.. jeg hadde egentlig ikke tengt å ta vaksinen.. hadde liksom tengt å vente til mars med å¨ta vaksinen for da er babyen ute..[:D]

Nei du dør ikke HELT SIKKERT! [;)] Det vil bare si at du er i risikogruppen og får tilbud om vaksina først. [;)]
Det er snakk om 0,5 PROMILLE som blir skikkelig syke, og da er det ikke snakk om PROSENT en gang.

ORIGINAL: Grete71

Nei du dør ikke HELT SIKKERT! [;)] Det vil bare si at du er i risikogruppen og får tilbud om vaksina først. [;)]
Det er snakk om 0,5 PROMILLE som blir skikkelig syke, og da er det ikke snakk om PROSENT en gang.

Hvor har du dette tallet fra?? 0,5 promillle???

ORIGINAL: Chelsea.

ORIGINAL: Grete71

Hvor har du dette tallet fra?? 0,5 promillle???

Smittevernlege i Stavanger. Skal finne det fram.

.Trædal:
Hvor mange promille går det galt med?
30.10.2009 10:09:24
Hvor mange av dem som får svineinfluensa blir alvorlig syke av det?

Egil Bjørløw svarer:
Omtrent en halv promille

Han som svarte er vel helsesjef eller noe i stavanger.

Nei du dør ikke HELT SIKKERT! Det vil bare si at du er i risikogruppen og får tilbud om vaksina først.

det var godt å høre.. [;)] ja det går nokk bra.. takk takk..[:D]

Det tallet stemmer ikke. Det er bare å bruke litt hoderegning:

I Norge er minimum 800.000 smittet av H1N1, av de har 21 dødd direkte linket opp mot H1N1 som årsak. Dvs. 1:38095. 1:5000 = en halv promille. 1:10.000 = 0.1 promille.
Del det på 4 igjen: 0.025 promille er risikoen for å dø av H1N1 hvis du er smittet.
Dette er risikoen hvis du først er smittet, risikoen ved å bo i Norge for å dø av det er helt annerledes, da må vi bruke befolkningstallet som faktor:

4.700.000 / 21 = 1:223809, Dvs 0.0005% sjanse for å få H1N1 for så å dø av det, eller: På hver 223805 nordmann, så dør en av det.

Back
Topp