Er det NEI-mat???

Mammato

Termin 5. september 2015
Septemberlykke 2015
Jeg er litt forvirret over nei-mat listene og tenkte at her kan vi spørre hverandre hvis det er noe vi lurer på om mat :)

Jeg lurer på om jeg kan spise fiskegrateng (Type: God gammeldags fiskegrateng fra Findus). Jeg vet jo ikke hvor stor torsken var?? :-P

Håper jeg kan det, for har spist en hel en helt alene ;)

Er det nei mat med torsk også? :o har ikke stått noe om det hvor jeg har lest, kun ørret?

Haha. Er det jeg mener: Blir jo så forvirra. :)
Har lest et sted at all fisk over så og så mange kilo er nei mat pga miljøgifter...

Fin liste :) Da kunne jeg spist laksen på 1 juledag da jo! Min gravide kusine sa vi ikke kunne spise den.

All laks også? Er det bare ørret som er nei? :)
Linken til matportalen som stinefine gir er den sikreste listen over hva som kan og ikke kan spises.

Laks er fint, og det er saltvannsørret og. Det er ferskvannsørret over 1 kg de advarer mot. Det er vannet som er forurenset, ikke fiskesorten i seg selv det er noe galt med. Oppdrettsfisken du får kjøpt i vanlige butikker er saltvannsfisk, og da kan du spise ørret også. Det lille som selges av ferskvannsørret er mye dyrere, og merket som det. Rådene om ferskvannsfisk er kanskje mest for de som fisker selv? Butikkene her selger i alle fall hverken gjedde, abbor eller røye. Ikke fersk tunfisk, hai, sverdfisk eller noe annet eksotisk og forurenset heller.

Back
Topp