Er det negativt med unger som er tidlig ute??

Vand

Forumet er livet
Bare lurer jeg.....

Emmeli er mye mer utviklet motorisk sett enn de andre ungene på babytreffet.. Noen av de kan kun snu seg fra rygg til mage og rulle.. Så det blir jo stor forskjell mellom disse babyene da, nå når emmeli går noen skritt, reiser seg opp midt på gulvet selv og står lenge!

Så da tenker jeg: I alle disse mnd så har det vært sånn;

"ja, det forundrer meg ikke. Emmeli kan jo alt nå". (litt sånn nedlatende tone)

og når disse andre små begynner å sitte 3-4 mnd etter Emmeli, så er det hurra og huttemei tu!

Jeg er ikke fornærmet (selv om det høres sånn ut [;)]), men jeg bare lurer...

Er det negativt at enkelte babyer er tidligere ute med ting, og er det noen grunn til å bli "misunnelig"???

Hmmm der sier du noe...

Merker det litt selv i den lille vennekretsen min her som har barn. Føles ubehagelig å skryte av hun fordi det virker som at deet plager foreldrene til barna som ikke er like tidlig ute litt mye...  SKjønner ikke hvorfor egentlig fordi det hadde ikke gjort meg noe hvis Alìs hadde tatt seg litt lengre tid til utviklingen. 

Er jo utrolig kjekt, men ikke sånn at jeg hadde bekymret meg hvis ikke.[;)]

Så jeg lurer litt på det samme jeg? Med såpass fokus på helsestasjonene her i landet om at barn er forskjellige og hvert enkelt barn tar sin tid til ting så burde foreldrene ikke stresset sånn.

Blir nesten sånn at jeg må skrike ut: " men da begynner hun sikkert å snakke veldig sent" sånn for at vedkommende foreldre i vennekretsen skal føle seg vel igjen...[&:]

ORIGINAL: tjukkofeitofull

Hmmm der sier du noe...

Merker det litt selv i den lille vennekretsen min her som har barn. Føles ubehagelig å skryte av hun fordi det virker som at deet plager foreldrene til barna som ikke er like tidlig ute litt mye...  SKjønner ikke hvorfor egentlig fordi det hadde ikke gjort meg noe hvis Alìs hadde tatt seg litt lengre tid til utviklingen. 

Er jo utrolig kjekt, men ikke sånn at jeg hadde bekymret meg hvis ikke.[;)]

Så jeg lurer litt på det samme jeg? Med såpass fokus på helsestasjonene her i landet om at barn er forskjellige og hvert enkelt barn tar sin tid til ting så burde foreldrene ikke stresset sånn.

Blir nesten sånn at jeg må skrike ut: " men da begynner hun sikkert å snakke veldig sent" sånn for at vedkommende foreldre i vennekretsen skal føle seg vel igjen...[&:]

Jeg skryter kun her inne jeg ( [8D][8D][8D][8D]), men på babytreff f.eks, så sier jeg ingenting om hva hun kan eller ikke, for man får liksom litt negative kommentarer tilbake.  Og ser de selv hva hun kan, så blir det litt sånn "åja, det også nå"....

hmmmmmm......

huff, babyene er jo som alle oss andre, vi er jo såå forskjellig. Noen lærer seg fort å å gå, andre bruker lengre tid. Noen er kjapt ute m alt, uten at noen bør bli misunnelig eller sur!

På barselstreffene her har d heldigvis ikke vært noe av d, man har heller blitt glad på deres vegne!

ORIGINAL: chrichri

huff, babyene er jo som alle oss andre, vi er jo såå forskjellig. Noen lærer seg fort å å gå, andre bruker lengre tid. Noen er kjapt ute m alt, uten at noen bør bli misunnelig eller sur!

På barselstreffene her har d heldigvis ikke vært noe av d, man har heller blitt glad på deres vegne!

Samme her. Kjedelig hvis det skal være sånn da... [8|][&o] Her har vi alle hele tiden gitt ros for/til barna uansett i hvilket tempo de har utviklet seg i, og det er STORE forskjeller -det vil det jo alltid være... Hun ene på barselgruppa vår satt selv da hun var 6 mnd, og Sander....ja, han sitter fortsatt ikke selv han..! [8D] Men nå krabber han rundt i full fart og er over alt hele tiden, mens hun sitter som støpt og er lite aktiv på den fronten. (skulle gjerne byttet en liten periode[8D], men er jo ikke misunnerlig/sur av den grunn..! [8|])

ORIGINAL: Halkatla

Emil var en sånn motorisk flink unge da han var baby. Og jeg satt igjen med den samme følelsen som du mest sannsynlig sitter med nå. "Synst ikke de at ungen min er flink??"

Fikk alltid høre i en litt nedlatene tone at "Ja, han Emil han er jo så tidlig ute med alt han!" Og jeg kunne omtrent ikke skryte av gutten, for jeg fikk jo aldri noe feedback tilbake på at "Det er jo helt supert!"

Alle vil vel høre at ungene våre er flinke og hvor søte de er osv.
Men, det er ikke alltid like kjekt at ungene er tidlig ute med alt. For, de skiller jo seg ut feks. når man er på barselgrupper på HS eller hjemme hos folk.

Men men. Jeg prøvde alltid å se positivt på det. At ungen min var tidlig ute med det meste gjorde jo det at jeg måtte ta forskjellige kamper ganske så tidlig, så når de andre sine unger begynte å stavre rundt, ja så var min gutt kjempe flink og lydig! Så kunne deres unger bare gå der å sjangle og min være så flink atte! [:D][:D][:D]

Nå med unge #2, så er jeg litt glad for Henrik ikke er sååååå tidlig ute som Emil. Greit nok at han går rundt bordet og kommer seg fremover på to bein, men han er litt mer forsiktig denne karen [:D] 

Men, om det er nødvendig å være missunnelig på andre sine unger fordi de er raskere ute med ting - det vei tikke jeg. Noen ganger tenkte jeg på at det hadde jo vært litt greit om Emil satt stille og fredlig akkurat sånn som andre unger på hans alder da han var baby, men sånn var jo han ikke da.

Jeg er uansett veldig stolt over mine unger! Uansett om de går når de er 10mnd. eller ikke har begynt å prøve på det ennå og er snart 10mnd.! [:D]

Ine var jo raskt ute med ALT, håpet at Emmeli skulle være litt treigere, men den gang ei... men syns det er litt synd at man får lite ros da, at alt blir så nedlatende... jaja, jeg syns mine jenter er flinke uansett!

Jenta mi var også veldig tidlig motorisk sett i forhold til de andre 9 barna i barselgruppa (ikke fullt mo-i-rana-tidlig dah, hehe). Hun får MYE skryt av de andre, helt fra hun hun var 6 uker og lå på magen og løftet hodet. Jeg blir selvfølgelig kjempe stolt! Ikke noe negativt i det hele tatt [:)] Men så har jo de andre barna andre ting å være stolte over! (f.eks. sov rundt fra de var nyfødt - snakk om at jeg var misunnelig på det!!)

Det eneste er at når hun begynte å reise seg så har en del sagt "Åh, stakkar - nå får du det travelt"! Men jeg syns tvert i mot - mye mindre travelt etter at hun krabber, reiser og går - hun leker så fint (alene, sammen med andre barn etc), kommer seg rundt hvor hun vil selv, og vil hun ha selskap så kommer hun bort til meg [:)] Mye mer travelt med et spedbarn som må bli bært på hele tiden og skriker! [:D]

jeg syns det høres ut som om de er litt misunnerlig jeg....av en eller annen merkelig grunn..[&:][8D]

emmeli er jo kjempeflink og høres ut som en nysgjerrig og utforskende jente som ikke har tid til å vente og det er jo bare bra[:D][:)]

og unger er jo så forskjellige at det går ikke ann å sammenlikne!

Jeg kan innrømme at jeg blir missunnelig når noen barn gjør ting før Felix. Vet ikke hvorfor, men blir bare det[8|]

ORIGINAL: Lievebaby

Jenta mi var også veldig tidlig motorisk sett i forhold til de andre 9 barna i barselgruppa (ikke fullt mo-i-rana-tidlig dah, hehe). Hun får MYE skryt av de andre, helt fra hun hun var 6 uker og lå på magen og løftet hodet. Jeg blir selvfølgelig kjempe stolt! Ikke noe negativt i det hele tatt [:)] Men så har jo de andre barna andre ting å være stolte over! (f.eks. sov rundt fra de var nyfødt - snakk om at jeg var misunnelig på det!!)

Det eneste er at når hun begynte å reise seg så har en del sagt "Åh, stakkar - nå får du det travelt"! Men jeg syns tvert i mot - mye mindre travelt etter at hun krabber, reiser og går - hun leker så fint (alene, sammen med andre barn etc), kommer seg rundt hvor hun vil selv, og vil hun ha selskap så kommer hun bort til meg [:)] Mye mer travelt med et spedbarn som må bli bært på hele tiden og skriker! [:D]

Det er sånn ca den eneste kommentaren jeg får ang emmeli, ikke noe ; "så bra, flink hun er", men heller "nå blir det travelt"...

jaja, jeg er sikker på at leona er kjempeflink jeg! [;)]

ORIGINAL: ..christine..

Jeg kan innrømme at jeg blir missunnelig når noen barn gjør ting før Felix. Vet ikke hvorfor, men blir bare det[8|]

Så deilig å høre at noen faktisk TØRR å innrømme det!! [:D][:D][:D][:D]

Ja, ikke sant! [:D]

Men jeg er skikkelig misunnelig på at Felix er ett lite dovendyr og har sovet MASSE siden han ble født!!!! Så der går det den veien, for jeg har ett lite troll som vil sove minst mulig i løpet av dagen! [;)]

Så deilig å høre at noen faktisk TØRR å innrømme det!! [:D][:D][:D][:D]

Hihi.. Ingen problemer med å innrømme slikt jeg[8D]

ORIGINAL: vand

Men jeg er skikkelig misunnelig på at Felix er ett lite dovendyr og har sovet MASSE siden han ble født!!!! Så der går det den veien, for jeg har ett lite troll som vil sove minst mulig i løpet av dagen! [;)]

Jada, går nok begge veier. Blir jo glad på Emmeli sine vegner når du sier hun har tat sine første skritt. Men sitter liksom igjen med følelsen at: Tenk om Felix hadde gjort det også. Da hadde jeg blitt stolt da.

Føler liksom at det er mer "lov" å bli stolt av barna når de er tidlig ute med noe. For om jeg kommer nå om 5 mnder å sier at Felix går, så er det liksom ikke så storstas, så når jenta di går 10 mnder gammel... Skjønner??[8|]

Jada, går nok begge veier. Blir jo glad på Emmeli sine vegner når du sier hun har tat sine første skritt. Men sitter liksom igjen med følelsen at: Tenk om Felix hadde gjort det også. Da hadde jeg blitt stolt da.

Føler liksom at det er mer "lov" å bli stolt av barna når de er tidlig ute med noe. For om jeg kommer nå om 5 mnder å sier at Felix går, så er det liksom ikke så storstas, så når jenta di går 10 mnder gammel... Skjønner??[8|]

tror nok du blir like stolt når han begynner å gå, uansett alder. Syns det er litt farlig å sammenlikne ungene. [;)] Er litt redd man hele tiden skal sammenligne barna, ta det med seg videre oppover...

Der må jeg si meg fullstendig uenig! Jeg har forskjellige venninner som har barn i forskjellig alder. Noen har vært veldig tidlig ute, andre veldig VELDIG sent ute.  Vi snakker 2 dager før to års dagen med første skrittene, sent. Men likevel er det like mye stas hver gang når ungene til venninnene mine finner på at de klarer noe nytt[:)].

Men sånn tenker jeg da, kanskje noen teite persones som tenker på den måten du beskriver christine... Men de er bare til å unngå syns jeg![:D][:D]

Er nok sikkert litt misunnelse, men skjønner ikkje korfor det skal vere det, men vi er kvinnfolk og det har vel vore sånn i alle tider føler eg. Nokre er tidleg andre er seine, normalen er vel ganske vid der, men ein må da kunne glede seg over dei andre sjølv om deiras ikkje er komt til det nivået.

Hadde ei mor i barnehagen ein gong og ho var litt misunnelig på vennina si som begge hadde barn på mi avdeling og dei er på same alder. Denne eine gutten da var så flink til å prate når han fylte 1 og da sa ho her mora; jaja jenta mi har ihvertfall tenner ho. (gutten hadde kun 1 tann). Litt morsomt, nokre kan det og andre kan/har noko anna[:D][:D]

ORIGINAL: Karsol

Er nok sikkert litt misunnelse, men skjønner ikkje korfor det skal vere det, men vi er kvinnfolk og det har vel vore sånn i alle tider føler eg. Nokre er tidleg andre er seine, normalen er vel ganske vid der, men ein må da kunne glede seg over dei andre sjølv om deiras ikkje er komt til det nivået.

Hadde ei mor i barnehagen ein gong og ho var litt misunnelig på vennina si som begge hadde barn på mi avdeling og dei er på same alder. Denne eine gutten da var så flink til å prate når han fylte 1 og da sa ho her mora; jaja jenta mi har ihvertfall tenner ho. (gutten hadde kun 1 tann). Litt morsomt, nokre kan det og andre kan/har noko anna[:D][:D]

Hahahahah!

tror nok du blir like stolt når han begynner å gå, uansett alder. Syns det er litt farlig å sammenlikne ungene. [;)] Er litt redd man hele tiden skal sammenligne barna, ta det med seg videre oppover...

Selfeligelig kommer JEG til å bli stolt av han når han kommer til å gå, uansett alder. Men er mer spessielt med barn som er tidlig ute. Så ANDRE kommer ikke til å bli like stolt av han.....

Er farlig å sammenligne. Er flere ganger jeg har tenkt, at om jeg ikke hadde vert på bv. Om jeg da hadde slappet litt mere av med det med å være først med alt.. Men aldri i verden om jeg slutter å være på bv av den grunn[;)]

Er litt slik med gruppekontrollene også. Blir jo en hel del sammenligning der også. Hvor mange tenner har barnet ditt da, kryper han, krabber han, sitter han........ Og da er det jo HS som står for sammenligningen..

Jeg syns ikke det er negativt på noen måte, bare morro!
Men må innrømme at jeg syns selv det er veldig behagelig med barn som er mer bedagelige rent motorisk [8D] [:D] Skjønner rett og slett ikke hvorfor noen skal bli sjalu på at andre barn kan flere "triks" enn deres egne [8|] Visst det er big deal så får de legge seg i hardtrening med dem da [8D] [:D] Hehe.. neida... Alle lærer i sitt eget tempo, og jeg syns at man hverken skal bremse dem eller pushe dem, de skal få utvikle seg i sitt eget tempo. Punktum. [:)]

Vær stolt av Emmeli og det hun kan du, og ikke bry deg om hva andre måtte synes og mene [;)]

Enig med deg chrichri! Mine to er veldig ulike bare de, kan ikke holde på å sammenligne de, enda mindre å sammenligne de med all verdens andre barn. Hvert eneste ett er jo unikt - usammenlignbart med andre ord [:)] Jeg har vært stolt som en hane (høne?) hver gang guttungen har lært seg noe nytt, og hver gang snuppa har lært seg noe nytt, og føler at jeg er helt og holdent berettiget til det selv om andre barn har gjort tilsvarende når de var yngre enn mine [;)] [:D]

Back
Topp