er det mye jobb med

Lille Snodig

Glad i forumet
to gullfisk i en bolle?
Er det dyreplageri?

Yrja prater så mye om fisk. Lurte litt på om hun skulle få det siden vi ikke kan ha noen andre dyr pga hennes allergi

jeg ville ikke ha hatt de i en bolle, tror de blir litt svimle av å være der, de har det ialleflall ikke bra[&o]

Men til det du spør om, to gullfisker, i ett lite akvarie krever mat 1-2 ganger dagen og en pumperens og skifting av vann en gang iblandt, tror det er en av de kjæledyrene som trenger minst tilsyn og viss en bestemmer seg for å reise på en lenge ferie så pleier det ikke å være noe stress å få noen til å gi mat og se etter de[:)]

vist du skal ha di i en bolle må den være stor og med plante så di fåt nok oksygen,ble jeg fortalt.i min bolle vil ingen leve.helt til jeg byttet bolle og kjøpte meg en ny.han har levd lenge og tåler alt.akuratt hva jeg trenger av en gullfisk.han virker ikke ensom.svømmer med iver i sølret dagen lang.å når jeg byttet ut alt vannet og hiver han oppi er han like levende[:)]gode gull fisken vår.

Mamma lurte på det når lillebroren min var liten, og hun dama i dyrebutikken sa at hun anbefalte heller 5-10 Neon Tetraer i en bolle i stedet. De levde i den bollen i 6 år, men gikk fløyten da de ble overmatet av feriepasseren[&:]
Mamma sørget for å ha et par planter oppi der og en figur de kunne "gjemme" seg i.

Kanskje det kunne vært noe?

Vi kjøpte oss en kampfisk i november.. har ikke så stort akvarie nå (3 liter) så Doffen bor alene. Jentungen på 4,5 år mater han en gang om dagen og det er nok. han kan og klare seg uten mat i 2-4 dager uten problem.
Bytter vann ca 1 gang i uka siden vi ikke har pumpe.

Så jeg kan anbefale kampfisk[:D]

tusen takk for gode råd. Vi må nok se nærmere på dette[:)]

Jeg hadde en gullfisk i en bolle engang. Da hadde vi en plante oppi der også en sånn kule som det kom oksygen ut av til vannet. Den levde i mange år[:D] På sommeren pleide vi å ta den med ut i svømmebassenget i hagen å sånn[8D] ( Ja ikke helt gjennomtenkt... var ikke så stor)[8D]

Og nei jeg syns ikke det var mye jobb. Mye lettere enn et akvarium!! ( har hatt det også)

ORIGINAL: Nutteputta

Vi kjøpte oss en kampfisk i november.. har ikke så stort akvarie nå (3 liter) så Doffen bor alene. Jentungen på 4,5 år mater han en gang om dagen og det er nok. han kan og klare seg uten mat i 2-4 dager uten problem.
Bytter vann ca 1 gang i uka siden vi ikke har pumpe.

Så jeg kan anbefale kampfisk[:D]

hva er kamfisk...piraya[:D]

hva med å kjøpe et ordentlig akvarium med filter? lettere å holde vannverdiene stabile å. så slipper du å reise på dyrebutikken å kjøpe nye fisker annenhver dag fordi de har dødd av nitritt eller amoniakk forgiftning. men la filteret stå til innkjøring i minimum 4 uker før dere har oppi fisk.

anbefaler deg å lese dette.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685

Først: Neontetra bør IKKE gå i bolle uten pumpe og varme. De krever for høy temperatur.

Best egnet i bolle er slørhale. (Den fisken alle kaller gullfisk. Gullfisk anbefales ikke i bolle)
Kjøp en av de største bollene, ha i 1-2planter. Å ikke for mange fisker. (1cm fiskelengde pr liter vann. En fisk på 4cm bør ha minst 4liter vann. + ekstra når du har planter, pynt osv) Sett opp bollen med vann og aquasafe (vanntilsetning som gjør om springvann til egnet akvarievann) 3-5dager før du har i fisk. Plasser bollen en sted med jevn temperatur hele døgnet, ikke i direkte sollys. Mat 1 gang pr dag, da unngår du overforing, som kan føre til dødsfall og stygt vann. (Fisker har lettere for å dø av overspisning enn av sult)
1-2 ganger pr uke øser du ut litt av vannet (1/4) og tilsetter nytt. Da får du sirkulasjon på oksygen.
Du får kjøpt feriefor for 3-4 dager og 14 dager. Det er en tablett som slippes i vannet og som oppløses litt etter litt.

Men ja, et velfungerende akvarium, med litt størrelse er faktisk enklere å holde på med. Men da bør man unngå de minste karene og det kan ta litt tid å få det bra når man starter opp. Om det er til små barn, er det ingenting i veien for å ha bolle. (Men unngå gjerne kampfiskakvariet. De er jo så små [&o] )

Kampfisk er også nydelige i bolle, men bør helst gå alene. Da trenger man heller ikke så stor bolle.

Jeg jobber i dyrebutikk, så derfor langt svar. Send pm om det er noe annet du lurer på[:)]

http://no.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_kampfisk (Kampfisk)

Vi har 2 gullfisker i en liten bolle, med noen pyntesteiner oppi, og de har levd ganske lenge for å være gullfisker.
Mater dem en gang til dagen, og skifter vannet ca hver 3-4 dag, og det er ikke noe stress. Setter bollen under springen en liten stund

Ville nok hatt et lite akvarie isstedet. Og kanskje noen andre fisk enn gullfisk, det er jo så kjedelig[8D] Jeg og Leon har et lite akvarie med guppy fisk, kjøpte en hann og to hunner. Nå er det 40 fisk oppi der[8D] Masse små babyfisker som Leon er overlykkelig over å få mate. Er kjempe spennende, og ikke masse jobb i det hele tatt! 

slørhale går fint i bolle:) dei kan også hente oksygen frå overflata på vatnet :) Og veldig enkle å holde liv i ;) Har holdt liv i fisken på jobb i 2 år no:) Han bur i bolle:) dessverre har alle kompisane vi har prøvd med dødd;(

ORIGINAL: *Odin*

Først: Neontetra bør IKKE gå i bolle uten pumpe og varme. De krever for høy temperatur.

Oi, da fikk virkelig mamma feilinformasjon! Beklager at jeg sendte den videre.
Men i og med at de levde så lenge, så trodde jeg det gikk fint jeg. Hun byttet ut en kopp vann hver dag hun. Ingen pumpe eller varme. Jaja, regner med at du vet ganske mye bedre enn oss, så jeg skal ikke kverrulere, haha[:D]

Tror de bler veldig leie seg av å vera i ein bolla.

Hehehe... Har ganske mange kunder innom som har hørt dette, men det er ofte de som hadde boller når barna var små og som starter på igjen nå når barnebarna er kommet. Neontetra krever temperatur 24-26 grader. Slørhale kan gå i 20-26. Og slørhalene snapper luft i vannoverflata, det gjør ikke neontetra. Derfor slørhaler anbefales i boller.

Men personlig hadde jeg ville gått for et lite akvarium da. Type Aqua kids.[:)] Da er karet på 19 eller 28 liter og alt er inkludert. Tilsett vann, planter og fisk. Kjempegeniale og ganske fine. 799 for 19liter og 1099 for 28 liter. Tror de ligger ca samme i pris andre steder også.

Beklager, var ikke for å være frekk bedreviter altså[:)]

ORIGINAL: *Odin*

Best egnet i bolle er slørhale. (Den fisken alle kaller gullfisk. Gullfisk anbefales ikke i bolle)
Kjøp en av de største bollene, ha i 1-2planter. Å ikke for mange fisker. (1cm fiskelengde pr liter vann. En fisk på 4cm bør ha minst 4liter vann. + ekstra når du har planter, pynt osv) Sett opp bollen med vann og aquasafe (vanntilsetning som gjør om springvann til egnet akvarievann) 3-5dager før du har i fisk. Plasser bollen en sted med jevn temperatur hele døgnet, ikke i direkte sollys. Mat 1 gang pr dag, da unngår du overforing, som kan føre til dødsfall og stygt vann. (Fisker har lettere for å dø av overspisning enn av sult)
1-2 ganger pr uke øser du ut litt av vannet (1/4) og tilsetter nytt. Da får du sirkulasjon på oksygen.
Du får kjøpt feriefor for 3-4 dager og 14 dager. Det er en tablett som slippes i vannet og som oppløses litt etter litt.

Men ja, et velfungerende akvarium, med litt størrelse er faktisk enklere å holde på med. Men da bør man unngå de minste karene og det kan ta litt tid å få det bra når man starter opp. Om det er til små barn, er det ingenting i veien for å ha bolle. (Men unngå gjerne kampfiskakvariet. De er jo så små [&o] )

Kampfisk er også nydelige i bolle, men bør helst gå alene. Da trenger man heller ikke så stor bolle.

Jeg jobber i dyrebutikk, så derfor langt svar. Send pm om det er noe annet du lurer på[:)]

http://no.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_kampfisk (Kampfisk)

Oi masse info. Tusen hjertelig takk[:)]

Back
Topp