er det mulig!!!! amk-samtaler...

solstråla

Gift med forumet
tv2.no har lagt ut utskrift av samtalene fra denne stygge saken i oslo denne uka...[:@][:@][:@][:@][:@][:@]

hva syns dere???

vet ikke hvordan....[8|]

Synes faktisk det er greit, nå ser hvordan helsevesenet er på sitt værste!![:'(]

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Heijdii

Synes faktisk det er greit, nå ser hvordan helsevesenet er på sitt værste!![:'(]

Det er ikke greit at en person mister livet fordi en på amk sentralen ikke klarer å gjøre jobben sin[;)] Dette er ikke helsevesenet. Dette er en ENKELTperson sin avgjørelse[;)]

Ja, sorry.. denne personen da!!
men dette er ikke første gangen alvorlige ting skjer..[:-]

jeg tror ikke det er helt ordrett det som har blitt sagt... tror egentlig ikke de på amk ville svart på den måten.... og de var vel ikke akkurat så årleite de som ringte heller da..

Synns det var helt greit og legge dette ut jeg. Man kaller ikke folk fitte. Og klikker ikke fordi det blir spurt om adresse.
. Men ja ambulansen kunne de godt ha sendt.

ORIGINAL: Nurkis

jeg tror ikke det er helt ordrett det som har blitt sagt... tror egentlig ikke de på amk ville svart på den måten.... og de var vel ikke akkurat så årleite de som ringte heller da..

Sant nok.
Men hvem kan planlegge hvordan man snakker i desperasjon? Sett deg inn i situasjonen. Jeg kunne nok sagt noe sånt, dersom jeg holdt på å miste f.eks sønnen min, og AMK-operatøren var lite behjelpelig.. Er det like ille å si "Skjønner du ikke, **** ligger og dør, kan du sende en faens ambulanse??" f.eks?

AMK-operatøren oppførte seg fullstendig uproffesjonelt.. Det er til å bli kvalm av. Å begynne å pirke på hvordan man snakker, når man ringer inn til nødnummeret for å melde fra om en bevisstløs kvinne med hjerteproblemer..
"Det heter ikke forpult ambulanse"

Og provosere med "Tror du at du får hjelp når du oppfører deg sånn??"
Fysj..[&:]

Mennesker som skal jobbe med å ta imot nødanrop MÅ være proffesjonelle, de må kunne forstå og lese situasjoner riktig, de må ha empati.. Og når vi lever i et flerkulturelt samfunn, så må de være klar over mulige kulturkræsj, språkproblemer etc..

ja, man skal være forsiktig med å sende inn en ambulanse hvis situasjonen er truende. men hvordan kan denne samtalen bli kaldt truende??
å bli kalt for fitte, eller kalle en ambulanse for forpult, er det skremmende???

ORIGINAL: Linnen83

Jeg er tydeligvis den eneste her som synes amk gjorde det riktige, de skal redde liv ja, men ikke ofre sitt eget jeg synes han fremstod veldig truende. Samtidig skal amk ha litt mer informasjon før de sender ut en ambulanse, og det skal vi faktisk være glade for så ikke ambulansene hadde vært opptatt på tull. Dessuten er ikke dette en enkelt person som avgjør dette, sitter alltid en kordinator også som også bestemmer om ambulansen skal ut!

Helt enig[:)]

MEN folkens!
vi kan ikke sende ambulanser i hytt og pine. det er ikke så mange og AMK MÅ vite at det er absolutt nødvendig at ambulansen kommer, så ikke alle ambulansene er opptatt og de som VIRKELIG trenger dem, ikke får hjelp.

det forventes at om du har mulighet og ikke er så syk, at du tar en taxi til sykehuset/legevakt og sier at du kommer i forveien.
her skulle damen hatt hjelp, men hvordan skulle AMK visst det når de ikke for noe klart ut av de som ringer?

ORIGINAL: Galleri

Jeg er tydeligvis den eneste her som synes amk gjorde det riktige, de skal redde liv ja, men ikke ofre sitt eget jeg synes han fremstod veldig truende. Samtidig skal amk ha litt mer informasjon før de sender ut en ambulanse, og det skal vi faktisk være glade for så ikke ambulansene hadde vært opptatt på tull. Dessuten er ikke dette en enkelt person som avgjør dette, sitter alltid en kordinator også som også bestemmer om ambulansen skal ut!

JA!!

Altså, det er jo ikke greit at et menneske dør sånn.

MEN, Amk sentralen sender jo ikke ut ambulanser sånn helt uten videre. De må ha en viss peiling på hva som skjer, hjelper jo ikke bare si at noen er dårlig. Og den som ringte ville jo ikke si stort, annet enn at de måtte sende bil og smelle med kjeften.

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg begynte nesten rett og slett og le! Er det faen meg mulig? Jeg har ikke ord rett og slett. De er jo tett i huet. Ja han kunne spart seg fitter og sånn,men hallo. De kunne vel sendt en ambulanse i firstplacen. Og det flaueste er at dette er ikke den første gangen de nekter å hjelpe en innvandrer. FLAUT!!!!!

Jeg skjønner til og med at han kalte de for diverse.. Så treige de virket, spurte flere ganger om hvem som var syk og om ikke den som gråter i bakgrunnen kunne slutte å gråte.... Hadde det vært noen av mine nærmeste og de bak 113 skulle oppføre seg så iq løse hadde jeg sikkert kommet med div utsagn også, pga stress og frustrasjon og ikke minst redsel.

AMK og politiet i Norge er ikke trent til å takle slike situasjoner godt nok utover de perfekte eksemplene i fagbøkene. Det er et problem. I de aller fleste andre land er AMK-tjeneste og politi trent i nettopp slike uventede situasjoner og trent opp etter prioritet / fare i en situasjon. Jobben til en politimann innebærer viljen til å utsette seg selv for risiko for å redde liv og prioritere det over stort sett alt annet, det virker ikke som om norsk politimenn har forstått jobben sin helt i sin fulle utstrekning.

Personen(e) i samtaleloggen var ikke truende, men desperat, og det fremkom ingen dødstrusler. AMK-personellet derimot var frekke, kverullerende og pirkete: "Kan ikke hun som gråter slutte å gråte. Er det hun som er syk?", og "Det er ikke noe forpult ambulanse. Det heter ikke det.".

Samtidig spurte AMK mange spørsmål som var 100% unødvendige for avklaring av situasjonen/situasjonsbeskrivelsen.

Begge parter gjør situasjonen vanskelig.

Idioter! Kanskje de burde prøvd å snakke normalt som oppegående voksne mennesker.

ORIGINAL: LiljaLilly

ORIGINAL: Galleri

Jeg også.

Det er utrolig trist at hun mistet livet...
Ting kunne sikkert vært gjort på en annen måte.
Jeg syns det var fryktelig forvirrende å finne ut HVOR de skulle sende ambulansen ved å lese den loggen.
De fikk jo lite info om hva det egentlig var som feilte damen også.
Syns også at innringer oppfattes som truende, så skjønner de vil sende politi først.

Enig med dere her ja!!

Jeg vedder på at ikke alt er med her, advokaten til disse nekter jo å frigi alt så... [:-] 

ORIGINAL: lumina og Erik

ORIGINAL: Nurkis

Sant nok.
Men hvem kan planlegge hvordan man snakker i desperasjon? Sett deg inn i situasjonen. Jeg kunne nok sagt noe sånt, dersom jeg holdt på å miste f.eks sønnen min, og AMK-operatøren var lite behjelpelig.. Er det like ille å si "Skjønner du ikke, **** ligger og dør, kan du sende en faens ambulanse??" f.eks?

AMK-operatøren oppførte seg fullstendig uproffesjonelt.. Det er til å bli kvalm av. Å begynne å pirke på hvordan man snakker, når man ringer inn til nødnummeret for å melde fra om en bevisstløs kvinne med hjerteproblemer..
"Det heter ikke forpult ambulanse"

Og provosere med "Tror du at du får hjelp når du oppfører deg sånn??"
Fysj..[&:]

Mennesker som skal jobbe med å ta imot nødanrop MÅ være proffesjonelle, de må kunne forstå og lese situasjoner riktig, de må ha empati.. Og når vi lever i et flerkulturelt samfunn, så må de være klar over mulige kulturkræsj, språkproblemer etc..

jeg har vært i sånn situasjon og snakket ikke slik til de jeg ville skulle komme og hjelpe meg...

De som ringte var jo heller ikke der og hvis hvorfor kunne ikke de som var der med denne døende damen ringe selv, når de klarte og ringe de som var på vei dit..

De på amk kunne nok ha snakket på en annen måte, men allikevel....

Back
Topp