Er det lovlig? (ang lønn og overgangsstønad)

siljeheleen

Glad i forumet
Okey, dette høres ikke lovlig ut, så det er vel mest sannsynlig ikke det, men jeg spør likevel i tilfelle noen vet det sikkert [:)]

Jeg får overgangsstønad nå, men får siste utbetaling i mars. Har nettopp flyttet sammen med kjæresten min og vi venter barn i April. Planen var at jeg skulle jobbe gjennom svangerskapet, men så ble jeg så dårlig at det ble fysisk umulig, så da mistet jeg selvfølgelig sjansen til å tjene opp retten til foreldrepenger eller hva det heter.

Nå er jeg endelig litt bedre igjen, og klarer å jobbe litt. Vi har vært veldig bekymret for hvordan dette kommer til å gå i og med at vi bare har sambo sin inntekt etter at jeg mister min, og den er ikke god nok til at vi kan leve fire personer på den - iallfall ikke uten å måtte vri og vende på hvert eneste øre. Men nå har vært så heldig at jeg har fått en midlertidig jobb på en bedrift her i bygda. Jeg håper at det er nok arbeid der til at jeg kan tjene inn litt iallfall, men vet ikke hvor lenge det er arbeid for meg der.

Men "problemet" er at det er etter mars jeg kommer til å slite. Frem til mars har jeg jo inntekt som vi klarer oss greit på, men etter det mister jeg omtrent alt - og da har jeg ikke lov å jobbe på 9 uker heller (det er vel så lang lovpålagt permisjon her i landet?).

Er det mulig å utsette lønnen til April, eller er det ulovlig? Altså, kan jeg bare jobbe og tjene opp så mye som mulig - og så få arbeidsgiveren til å holde det igjen til April og betale det ut da?

Hva med å sette det du tjener inn på sparekonto, så du har det til da?

Eller mener du og utsette betalingen for at det ikke skal gå utover OSen?[8|]

Ja, det kan jeg selvfølgelig også gjøre [:)] Men jeg vet ikke hvordan det er når man får overgangsstønad? Den blir vel iallfall redusert når jeg får inntekt, men vet ikke hvor mye...

Du skal vell strengt tatt ikkje ha OS i det hele tatt viss du har flyttet sammen med kjæresten din og venter barn med han? [8|]

ORIGINAL: Ms doubtfire
Du skal vell strengt tatt ikkje ha OS i det hele tatt viss du har flyttet sammen med kjæresten din og venter barn med han? [8|]

Jo, man får frem til ungen blir født - eller at man (som her) har fått os i tre år [:)]

ORIGINAL: siljeheleen

Jo, man får frem til ungen blir født - eller at man (som her) har fått os i tre år [:)]

Ikke når du er samboer med faren til barnet..

ORIGINAL: *Musti*

Nei, det vet jeg selvfølgelig [:)]

kunne ikke jeg heller skjønne

Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.
Du og barnet må oppholde dere i Norge.
Du må være ugift, skilt eller separert.
Du må være alene om omsorgen for barnet.
Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Men om du bor sammen med bf NÅ,har vel ikke krav på OS lenger enn denne mnd?

kunne ikke jeg heller skjønne

Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.
Du og barnet må oppholde dere i Norge.
Du må være ugift, skilt eller separert.
Du må være alene om omsorgen for barnet.
Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Jeg skjønte det som at hun har ny kjæreste og venter barn nummer to med han? Altså at ungene får forskjellige fedre. Og hvis de ikke har bodd sammen før nå, så har hun jo virkelig hatt krav på den helt til nå? Så hun er enslig forsørger for den datteren hun har, helt til nuh, da de blir fire..

Men over til spørsmålet ditt HI..
Det er jo ikke ulovlig å be arbeidsgiver om å vente med å utbetale lønna, men det er jo godt mulig at han sier nei, ettersom det sannsynligvis går på forskjellige måneders lønnsbudsjetter. Men han velger jo det, når han vil utbetale den lønna, sånn egentlig...... Så det er jo ingenting i veien for å spørre da..

Sånn jeg leste det :

Hun har barn med en fyr, nå flytta sammen med annen fyr som hun venter barn med. Mister vel først OS når barn med ny fyr spretter ut? (Eller som her, hun har brukt opp perioden med OS)

Han er ikke biologisk far til eldste jenta, derfor får jeg overgangsstønad frem til mars [:)] Man får overgangsstønad i 12 mnd etter man har flyttet sammen, ELLER til man får felles barn (om man får det før 12 mnd som samboere).

Back
Topp