Er det lov

Ja, det er lov! Vi har hatt fler diskusjoner i min familie (mine foreldre og to søsken) , og blitt enige om maks 600 kroner til hver + prøve å kjøpe større ting felles. Blir mer enn dyrt nok, og jeg blir helt kvalm av alle tinga.

Vi måtte si ifra i fjor.

Året før, eller var det før der igjen, fikk eldste 26(!) gaver!! Frøkna noe mindre siden hun ikke var så stor og tenkte over det. Hun fikk kanskje noen større ting enn flere små som eldste fikk da. Summen var den samme.

Husker ikke hva de fikk i fjor, men de har heller fått en dyrere ting enn mange små.

Nå sparer eldste til ipad, så han ønsker seg mest penger.

Men ja, det er fælt å se at de ikke ønsker seg noe spesielt fordi de har mer enn nok..

Vi har snakket med dem om nå, at noe må ut hvis de skal ha mer inn. Leker de ikke bruker kan få et nytt hjem. De er ikke helt enige der da :-P

Vi er kanskje en uvanlig familie vi, men ungene får veldig lite gaver og vi foreldrene på kompensere med p kjøpe noe gøy til barna. De var kanskje 8-9 gaver hver, men nå bryr ikke vi oss om antallet. Vi er glade for alt vi får og setter pris på det. Synes det er en trist trend der vi voksene ikke skal kjøpe noe til hverandre, der vi ikke ønsker oss noe. Jeg elsker å kjøpe gave, gi bort gaver og jeg synes det er gøy å få gaver :)

Vi er kanskje en uvanlig familie vi, men ungene får veldig lite gaver og vi foreldrene på kompensere med p kjøpe noe gøy til barna. De var kanskje 8-9 gaver hver, men nå bryr ikke vi oss om antallet. Vi er glade for alt vi får og setter pris på det. Synes det er en trist trend der vi voksene ikke skal kjøpe noe til hverandre, der vi ikke ønsker oss noe. Jeg elsker å kjøpe gave, gi bort gaver og jeg synes det er gøy å få gaver :)

Akkurat den der reagerer jeg også på. "Skal vi ikke droppe gavene til oss voksne og bare gi til ungene", den har jeg hørt flere ganger. Når jeg får kanskje 8-9 gaver og vi faktisk også har ting vi ønsker oss og trenger, mens ungen får 30+ gaver hvorav sikkert halvparten er leker og greier, syns jeg det er en rar tankegang. Jul er ikke bare for barna, og jeg syns ikke unger trenger 30-40 gaver for å ha en fin julaften. Jo mer man får og har, jo mindre spesiell blir hver av gavene, føler jeg. Spesielt for barn har det lett for å bli en oppakningsrus, delvis ufrivillig, for det er så mange gaver at man ikke har tid til å åpne leken og leke med en gang, man må åpne neste. Men folk ser jo bare rart på meg om jeg sier jeg heller syns vi kan gjøre det motsatt, droppe gavene til ungene, eller faktisk bare kutte gavene oss i mellom fordi det blir for mye.

Enig. Her gir vi voksne gaver til hverandre, og vi koser oss med å pakke opp både voksne og barn. Syns det er kjempegøy å se reaksjonen til de som pakker opp gavene. Hvis det er slik at ett barn får 20+ gaver, så kan man heller gå sammen om å kjøpe.

Vi har også pakker mellom voksne, og liker det.

Det jeg skulle ønske var at enkelte besteforeldre kunne begrense seg til en gave, ikke fem. (det er evt greit å legge mer enn en ting i en gave, tenker jeg) ganget opp med tre unger blir det mye. Vi har stor familie så det blir en del gaver. Og det er greit nok. Men det er greit å ikke ha mange pr avsender.

Vi har også pakker mellom voksne, og liker det.

Det jeg skulle ønske var at enkelte besteforeldre kunne begrense seg til en gave, ikke fem. (det er evt greit å legge mer enn en ting i en gave, tenker jeg) ganget opp med tre unger blir det mye. Vi har stor familie så det blir en del gaver. Og det er greit nok. Men det er greit å ikke ha mange pr avsender.
Slik her også. Oldeforeldre gir fire og fem gaver til hver av barna. Og vi har bla 4 sett oldeforeldre.

Slik her også. Oldeforeldre gir fire og fem gaver til hver av barna. Og vi har bla 4 sett oldeforeldre.
Ungene mine har bare min bestemor av oldeforeldre, og der får jeg snart en konvolutt med penger og påskrevet lapp til hver av ungene og en til oss, så der ordner jeg. De får en (fornuftig) gave. Som små fikk de alltid ull, de får i alle fall klær, ikke leker :-) og bare en.

Ungene mine har bare min bestemor av oldeforeldre, og der får jeg snart en konvolutt med penger og påskrevet lapp til hver av ungene og en til oss, så der ordner jeg. De får en (fornuftig) gave. Som små fikk de alltid ull, de får i alle fall klær, ikke leker :) og bare en.
Her elsker (iallefall oldemødrene) dem å handle,så det tar nok lang tid før de slutter. De er veldig gavmilde og kjøper/strikker klær ellers i året. Så er superglad for dem. Men de har i år fått spesifikke ønsker av eldste.

Her elsker (iallefall oldemødrene) dem å handle,så det tar nok lang tid før de slutter. De er veldig gavmilde og kjøper/strikker klær ellers i året. Så er superglad for dem. Men de har i år fått spesifikke ønsker av eldste.
Min bestemor, også dengang min bestefar levde, ordnet det med konvolutt med lapper og penger allerde da vi var små

Bare jeg som håper på flere gaver:-/ ?
Her har vi så liten slekt, at ungene er ferdig utpakket på nullkommaniks. Utenom gaver fra oss foreldre/søsken så får de 3 gaver hver fra annen familie. Ser det samme til konfirmasjon, de eldste fikk sånn ca 1/3 i forhold til det vennene fikk i gave.

Min bestemor, også dengang min bestefar levde, ordnet det med konvolutt med lapper og penger allerde da vi var små
Mine oldeforeldre gjorde det, enten fikk vi penger i konvolutt eller så kjøpte mamma noe hun visste vi trengte/ønsket oss.

Back
Topp