Er det lov?

detnyenicket

Gift med forumet
Tenkte bare å høre med dere her inne. Er det lov å selge noe en har strikket/heklet når en har kjøpt oppskriften? Må en da evnt gjøre oppmerksom på hvor oppskrifta kommer fra?

Er nok best å spørre vedkommende om det er ok[:)]

Jeg legger ut mine oppskrifter gratis, så kan jo ikke nekte folk å selge etter de, men blir veldig glad når folk spør[:D]

ORIGINAL: *HekkeliBekkeli*

Er nok best å spørre vedkommende om det er ok[:)]

Jeg legger ut mine oppskrifter gratis, så kan jo ikke nekte folk å selge etter de, men blir veldig glad når folk spør[:D]

Takk for svar.
Mente ikke sånne oppskrifter som jeg finner gratis. Da ville jeg så klart spurt først! Tenkte mer på sånne oppskrifter som jeg kjøper. F.eks om jeg kjøper oppskrift på et hentesett i sandnes garn sine oppskrifthefter, og så selger de ferdigstrikket. Greit å vite om det er lov eller ikke[:)]

En på strikkeverden har sjekket litt:

"Nå har jeg vært i kontakt med både sandnesgarn og dalegarn. Sandnesgarn sa; så lenge jeg ikke påtok meg å ha designet plagget var det ikke noe problem, dalegarn sa at så lenge det ikke var snakk om noe storproduksjon kunne jeg bare selge."

Og jeg har spurt og fått svar fra Arne og Carlos at både deres julekuler og luer kan strikkes for salg iallefall. [:)]

DSA (Du Store Alpakka) tillater ikke at man selger ting laget etter deres oppskrifter.

ORIGINAL: Mavir

En på strikkeverden har sjekket litt:

"Nå har jeg vært i kontakt med både sandnesgarn og dalegarn. Sandnesgarn sa; så lenge jeg ikke påtok meg å ha designet plagget var det ikke noe problem, dalegarn sa at så lenge det ikke var snakk om noe storproduksjon kunne jeg bare selge."

Og jeg har spurt og fått svar fra Arne og Carlos at både deres julekuler og luer kan strikkes for salg iallefall. [:)]

DSA (Du Store Alpakka) tillater ikke at man selger ting laget etter deres oppskrifter.

Tuuusen takk! Var stort sett fra disse jeg tenkte på[:D][:D][:D]

Var inne på systuen og spurte også og der hadde noen hørt med en advokat som hadde sagt noe som at det var ingen gode lover på sånt, men at ingen var blitt straffet for hobbysalg enda... (Husker ikke helt ordrett hva det var) Så da prøver jeg meg kanskje på litt småsalg etterhvert[:)]

Back
Topp