Er det lov? *ang. arv*

*Labambie

Forumet er livet
Si at en far har to sønner. Kan han skrive ut den ene sønnen av testamentet? Jeg trodde virkelig alle hadde krav på farsarv etter loven? [8|]

Det er vel lov å gjøre folk arveløse? Hvis det står opplyst skriftelig i et testament feks. Men pent gjort er det kanskje ikke[8D]

Lurer på om det er noe minimum en har krav på, og resten kan man gi bort til foreldreløse katter i kina (hvis man vil)

Nei, man har ikke lov til å gjøre noen i 1.arvegangsklasse arveløse

Om jeg ikke husker feil, så går 2/3 til barn, og 1/3 kan man råde fritt over.

Nei, han kan ikke gjøre en arveløs i Norge. Men han kan begrense arven.

Tror ikke han kan det. Trodde det var en grense på 1 mill. Det av verdier han har over det kan han gjøre som han vil med i et testament etc. Har dessverre ikke lovverket foran meg til å sjekke i. Men håper noe andre har det. (så mitt svar er egentlig bare hukommelse og synsing).

Jeg mener jeg leste for noen år siden, at det ikke er lov å gjøre barn arveløse. Eneste måten er hvis barnet blir adoptert av andre.

En kan testamentere bort deler av arven sin, men jeg tror ikke en kan gi mer eller mindre til en/flere av barna.

Kan godt hende dette er blitt endret siden jeg leste det. Er noen år siden.

ORIGINAL: Eldiss!

Det er vel lov å gjøre folk arveløse? Hvis det står opplyst skriftelig i et testament feks. Men pent gjort er det kanskje ikke[8D]

Testamente betyr nesten ingenting i Norge... Er hundreogørten regler som kommer først

Man kan ikke gjøre noen helt arveløse.
En liten del må vedkommende få, men man kan testamentere bort resten uten at det trenger å være likt fordelt.
Var i alle fall slik for noen få år siden. Jeg og mamma sjekka det opp.

det er ikke lov i norge nei!
en person kan skrive i testamentet sitt at alle pengene skal gå til veldedighet feks... men det er heller ikke lov.
barna skal ha en viss prosent og alle barna skal ha like mye

Jeg kjenner i alle fall en som er blitt gjort arveløs (kan jo være at pappaen ombestemmer seg da men)... og han har en bror til.. og en søster.. de står i testamentet.. men ikke han jeg kjenner..

Men om det er lov vet jeg ikke.. men regner vel egentlig med det.. om det er skrevet et testamente.. men om det ikke er skrevet noe.. så arver vel alle barna.. hmmm.. ikke helt sikker jeg..

Har vært lov i alle fall.. Kjenner noen som har mistet sin del av arven pga krangel med familien.

Men det er ganske mange år siden.

du har pliksarv til dine barn og den er 2/3 dvs at har en far 2 sønner kan han i teorien gi 2/3 til en sønn og 1/3 til den andre... han står altså fritt til å dele 1/3 av sin arv gjennom testamentet til hvem han vil. Barn på sin side kan fraskrive seg retten til arv, men foreldrene kan ikke gjøre de arvelause.

ORIGINAL: Eldiss!

nei farsarv eller morsarv har de rett på,men hvis en ikke har noen ting stående på seg selv så kan det bli til at en ikke arver. Si slik at far har giftet seg på nytt så kan kona han nå er gift med sitte i særeie dermed så kan det bli at barn ikke arver noe
http://www.arvehjelpen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=38
http://www.arveoppgjor.no/barn-fordeling-arv-stell-pleie/

Hvis foreldrene ikke skriver testament, arver barna eller eventuelt barnebarna eller oldebarna alt. Det hender imidlertid at foreldre ønsker at noen andre skal arve dem, eller at et av barna skal arve mer enn de andre.

For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn maksimum 1 million kroner til hvert barn fra hver av foreldrene. (Arveloven §29). Denne arven kalles pliktdel eller pliktdelsarv. Den delen av arven som foreldrene fritt kan testamentere bort kalles ofte den fri tredjedelen (selv om den er større enn en tredjedel dersom pliktdelsarven er en million pr arving.)

Sett at foreldrene etterlater seg 3 barn og verdier for kr 900.000. Da har foreldrene rett til å testamentere bort 1/3 av kr 900.000, altså kr 300.000, mens barna har krav på å arve kr 600.000 (2/3 av 900.000). Fordelt på 3 barn blir det kr 200.000 på hver.

Hvis foreldrene etterlater seg mange penger og få barn, gjør regelen om maksimumsarv på kr 1 million at foreldrene kan testamentere bort nokså mye. Sett at foreldrene etterlater seg 1 barn og verdier for kr 10 millioner. Barnet har krav på kr 1 million fra hver av foreldrene, altså kr 2 millioner tilsammen. Resten, kr 8 millioner, kan foreldrene testamentere bort fritt.
Hvis et av barna er død, men har etterlatt seg egne barn, har disse barna (barnebarna) krav på sin forelders del av arven, på deling.

Hvis det døde barnet har etterlatt seg seks egne barn eller flere, gjelder det spesielle regler om maksimumsarv.

ORIGINAL: Labambie

Si at en far har to sønner. Kan han skrive ut den ene sønnen av testamentet? Jeg trodde virkelig alle hadde krav på farsarv etter loven? [8|]

Alle har krav på farsarv, men ikke krav på å arve alt etter faren sin. Faren kan testamentere bort en viss andel til hvem som helst - også til bare en (og ikke den andre) av sønnene, lurer på om det er en tredel???

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg kjenner i alle fall en som er blitt gjort arveløs (kan jo være at pappaen ombestemmer seg da men)... og han har en bror til.. og en søster.. de står i testamentet.. men ikke han jeg kjenner..

Men om det er lov vet jeg ikke.. men regner vel egentlig med det.. om det er skrevet et testamente.. men om det ikke er skrevet noe.. så arver vel alle barna.. hmmm.. ikke helt sikker jeg..

det testamenet vil bare gjelde for 1/3 av arven. Man kan ikke ved testamentet gjøre noen arveløse som ligger under pliksarven.

Pliktdelsarv til barn
Etter arveloven § 29 har barna samlet et minstekrav på to tredeler av arven, men ikke utover en million kroner hver. Dersom det ikke foreligger særlig hjemmel (eventuelt samtykke) kan man ikke innskrenke barnas arverett utover dette.

ORIGINAL: veteran

ORIGINAL: Fridasinmamma

det testamenet vil bare gjelde for 1/3 av arven. Man kan ikke ved testamentet gjøre noen arveløse som ligger under pliksarven.

Oki.. lenge siden det ble gjort.. pappen lever i beste velgående[:)] Men han har sagt i fra til han jeg kjenner at han ikke kan vente seg noen arv... men mange år siden da.. i alle fall 13-14 år siden.. vet at de ikke har noen bedre kontakt i dag.. men som sagt.. ikke sikkert det er lov.. ser jo ikke sånn ut når de andre svarer her[:)]

Back
Topp