er det kun her helt nord

Har ikke hørt om noen som spiser måse-egg her i Bergen i alle fall, og når jeg forteller folk at vi brukte å (tvinges til å) spise det da vi var små, så synes de det er kjempe ekkelt. Jeg er glad jeg slipper noe press for å spise det her nede ;)

(Kommer fra Harstad, og min mor er fra Lofoten)

Kommer fra vestfold, aldri vært borti/hørt om. 

Første jeg tenkte var : ææææææææææææsj.  Men det var igrunn litt fascinerende å høre hvordan det der gjøres, så takk for forklaringen :)

Jeg er fra Øksnes i Vesterålen, og pappa spiser både måseegg og skarvegg (de er ekle, for eggehviten er blålig gjennomsiktig selv når eggene er kokt..) emoticon
Han plukker ikke egg selv, men får kjøper fra en venn som har tillatelse til å plukke på "fyr-øya" Anda, området er fredet, og vanlige folk har ikke lov til å gå i land der.

Personlig spiser jeg ikke måseegg, men plukka ofte som barn. Minnes godt lukta av knust, stroppent egg i innerlomma på jakken...emoticon

kattekvinnen...det minnet kan æ tænke mæ sett i ;)

derfor plukker vi aldri i tre-eggsrede...og har alltid eggene i poser i sekken. (kan være stroppent sjøl om det kun ligger ett egg i redet også)

Lissyjane skrev:
Det er bare gravide som er frarådet å spise det..

Ikke minst har det veldig mye å si hvor i landet eggene er plukket..

Labambie skrev:
I mine øyne er måker skadedyr og det hadde aldri ramla meg inn å spise deres uklekkede avkom... :P

Du skrev det jeg tenkte:P

kunne ikke falt meg inn å spise måsegg, og jeg er fra nord. Tror ikke det har så mye med hvor du bor å gjøre, jeg kjenner ingen som har tradisjon med å spise disse egene.

Synes forøvrig bra tanken er drittekkel.... huff det er jo som rotter med vinger ja...

Foreldrene mine gjorde søring av oss en gang på begynnelsen av 80-tallet.

Men har likevel tatt med seg tradisjonen om å et måseegg.

Men har faktisk kun åte det i vafler faktisk.

E i fra Tromsø, å i utkantan her var det folk som plukka egg før, men ikke hørt om det etter æ ble voksen.
Men flere i familien min bruke å kjøpe da og spise:)

Samboern min e fra Honningsvåg, å han brukte være å plukke en eller anna plass når han va unge:) Så han synes det e helt vanlig!

MilliVanilli skrev:
E i fra Tromsø, å i utkantan her var det folk som plukka egg før, men ikke hørt om det etter æ ble voksen.
Men flere i familien min bruke å kjøpe da og spise:)

Samboern min e fra Honningsvåg, å han brukte være å plukke en eller anna plass når han va unge:) Så han synes det e helt vanlig!

holde vi åsså tel, og her e' det ennu en mye brukt tradisjon...fortsatt en ung tradisjon.
ikke minst en god butikk og plukke og selge til rica. som tilbyr måse ægg tel gjestan.

Og jada,æ ser sjøl på måsa som rotte med vinga..og æ haaater måsa utenom ægg sesongen, da dræg vi i det minste litt nøtta av dæm.

Men å spise måse ægg e' ikke værre enn tradisjonen med seimølja..det e jo rætt og slætt færskfesk og slog..og det sees på som en fæstmiddag ;)

Før krigen va der ingen tradisjon på å spise hvalkjøtt...kjøttet blei dompa, og spekk,bein osv brukt.(den hval fangsten som blei gjort før det..bl.a av svein foyn, var til koking av tran, laging av lampeskjermer, korsett til damer osv)  Men brenninga av finnmark gjorde at folk måtte ty tel å spise kjøttet..og i dag ansees det som en delikatesse med.

Så æ trur det koker ned tel ka vi e' vant med i områdan man bor i :)

Jeg bor litt utenfor Kristiansand.
Foreldrene mine plukket før, vet om et par stk som gjør det ennå.

Aldri gjort det selv å frister ikke så veldig. :)

Back
Topp