er det kun her helt nord

tindra

Elsker forumet
at det er vanlig å plukke måse-egg?

Plukker og spiser dere måse-egg andre steder i landet?

Vet av noen i stavanger, men der er familien opprinnelig fra Lofoten ;)

Det har jeg aldri hørt om.  Er ikke de ganske hissige til å forsvare reirene sine?

Gjør det i Trøndelag :) Men jeg syns ikke de smaker like godt som hønsegg jeg da.
Og jo, de er hissige, så ta med en pinne å veiv over hodet når du går på eggjakt! ;)

i år hadde vi hundan med oss, så måsan var ikke noen plage. E' helst småmåsan som stupe litt. Men dæm prøve å lure oss flyr bort fra redan  og late som dæm ruge andre plassa.

Bor utenfor Florø, her i øyene er det vanlig... eg var med på min første måseeggjakt i dag... så laget vi pannekaker når vi kom hjem, ble oransje pannekaker... ;)

røde plomma mao?

Her har det vært så dårlig tilgang på krill og små krepsdyr pga økt loddebestand at plommen e skuffanes gul på fargen..for andre året på rad..

bor i utkanten av bodø å e enkle som plukke måse ægg ..

Bor i Trøndelag, og det er flere av den eldre garde som gjør det, men tror nok det er litt på tur "ut". Kjenner iallefall ingen som er under 65 som gjør det.

Sambo og søskenene plukket mye måseegg når de var barn! Han er fra Sogn.. :-)

Det har jeg ikke hørt om , og halve familien min er fra narvikemoticon

... hmmm... men er ikke det litt ekkelt? Legger måkene egg som ikke er befrukta? For hønseegg er jo ikke befrukta - men de legger jo egg hele tiden. Men er det det samme med måkene??? Eller legger de bare egg med avkom inni??

(nå føler jeg meg kunnskapsløs...)

Kommer vel veldig ann på hvor du bor, altså by/kyst/bygd... Jeg bor i Bodø og her er det heller ikke vanlig å plukke måseegg, selv om bi også bor nesten like langt nord:-)

mamma_møø skrev:
... hmmm... men er ikke det litt ekkelt? Legger måkene egg som ikke er befrukta? For hønseegg er jo ikke befrukta - men de legger jo egg hele tiden. Men er det det samme med måkene??? Eller legger de bare egg med avkom inni??

(nå føler jeg meg kunnskapsløs...)
Det var min første tanke også..for måsen legger jo bare egg som skal bli fugleunger..legger jo ikke ett egg om dagen- Her plukkes det ikke, og er ingen tradisjon for det heller.

Her er det ikke akkurat tradisjon, men stefaren min er fra Senja og vi var alltid med å plukka måse-egg når vi var nordafor på våren :)

I mine øyne er måker skadedyr og det hadde aldri ramla meg inn å spise deres uklekkede avkom... :P

joda, æggan e' befrukta..men ikke før på tredje døgnet etter ett egg e lagt, e det stroppent.

..så vi plukke aldri tre-eggs reda, førr da e garantert ett stroppent. (men det e ikke værre enn at man tar en flytetest på eggan etter hjæmkomst...men æ orke ikke det, har før knust stroppent egg i sækken..fan førr ei lukt)
og det øyeblikket dæm hentes ut av redan,miste æggan tempraturen og utviklinga stopper opp

Flinke måsa lægg ett ægg om dagen i hækkesesongen.

Dærfor tippe vi ut redan me tre ægg, og lar måsan lægge nye. Det mæste vi har klart å tyne ei og samme måsa førr, va 17 ægg..det 17'ende og siste fikk ho beholde.

Vet mange har problema med tanken på måse-ægg...dæm e jo rotte med vinga ;) Men æggan e' god!!!

Og tel dæ som lurte, ja..vi lar ongan spise ægg.  det  e' ikke påvist sånne mængda giftstoffa i æggan her vi bor. på lik linja med at ongan får reinkjøtt og torskelever ;)

tindra skrev:
joda, æggan e' befrukta..men ikke før på tredje døgnet etter ett egg e lagt, e det stroppent.

..så vi plukke aldri tre-eggs reda, førr da e garantert ett stroppent. (men det e ikke værre enn at man tar en flytetest på eggan etter hjæmkomst...men æ orke ikke det, har før knust stroppent egg i sækken..fan førr ei lukt)
og det øyeblikket dæm hentes ut av redan,miste æggan tempraturen og utviklinga stopper opp

Flinke måsa lægg ett ægg om dagen i hækkesesongen.

Dærfor tippe vi ut redan me tre ægg, og lar måsan lægge nye. Det mæste vi har klart å tyne ei og samme måsa førr, va 17 ægg..det 17'ende og siste fikk ho beholde.

Vet mange har problema med tanken på måse-ægg...dæm e jo rotte med vinga ;) Men æggan e' god!!!

Og tel dæ som lurte, ja..vi lar ongan spise ægg.  det  e' ikke påvist sånne mængda giftstoffa i æggan her vi bor. på lik linja med at ongan får reinkjøtt og torskelever ;)

huh??? Hva betyr det 'a??
Og det var nå ekstremt så mye måkene har seg i hekkesesongen!! Befrukter egg hver eneste dag - reine orgien på fuglefjellet, jo! :-D

at egget ikke e stroppent : ikke før tredje dagen etter egget e lagt finner man f.eks blodårer evt et foster i egget..
Og når man kjenner hekkeplasser, sesongen osv så er det ingen problem.
Og selvsagt tester man eggene når man kommer hjem

Back
Topp