Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
... hmmm... men er ikke det litt ekkelt? Legger måkene egg som ikke er befrukta? For hønseegg er jo ikke befrukta - men de legger jo egg hele tiden. Men er det det samme med måkene??? Eller legger de bare egg med avkom inni??mamma_møø skrev:
(nå føler jeg meg kunnskapsløs...)
Det var min første tanke også..for måsen legger jo bare egg som skal bli fugleunger..legger jo ikke ett egg om dagen- Her plukkes det ikke, og er ingen tradisjon for det heller.
joda, æggan e' befrukta..men ikke før på tredje døgnet etter ett egg e lagt, e det stroppent.tindra skrev:
..så vi plukke aldri tre-eggs reda, førr da e garantert ett stroppent. (men det e ikke værre enn at man tar en flytetest på eggan etter hjæmkomst...men æ orke ikke det, har før knust stroppent egg i sækken..fan førr ei lukt)
og det øyeblikket dæm hentes ut av redan,miste æggan tempraturen og utviklinga stopper opp
Flinke måsa lægg ett ægg om dagen i hækkesesongen.
Dærfor tippe vi ut redan me tre ægg, og lar måsan lægge nye. Det mæste vi har klart å tyne ei og samme måsa førr, va 17 ægg..det 17'ende og siste fikk ho beholde.
Vet mange har problema med tanken på måse-ægg...dæm e jo rotte med vinga ;) Men æggan e' god!!!
Og tel dæ som lurte, ja..vi lar ongan spise ægg. det e' ikke påvist sånne mængda giftstoffa i æggan her vi bor. på lik linja med at ongan får reinkjøtt og torskelever ;)