Er det kolikk?

FrokenM

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Var på helsestasjonen i går for å veie, vært litt usikker på om jeg har nok melk da Mie er så urolig på kveldene.. Hun hadde lagt på seg godt.
Helsesøster mente det kanskje kunne være kolikk. Og jeg begynner å tenke i de banene jeg og.

På dagtid er hun veldig "snill" . Sover sånn litt av og på. Liker best å sove på meg, og når hun ligger alene så blir det Max 30 min .. Men Smiler og prater masse.
Så blir klokka fem seks. Og det er som å slå på en bryter..
Hyling , skriking , ikke noe søvn mer en 10 min avgangen, er kjempe urolig og slik holder det på i 3-4 timer. Hun er så normal på natten..
Gruer meg så sykt til ettermiddagene nå, er så utrolig ukoselig og slitsomt.

Er det flere barn som er sånn? Og er det kolikk det her?

Veldig kolikklignende ja... Eldste her begynte alltid kl 10.00 HVER dag, var også Om å slå på en bryter... Sluttet ikke før 20.00 på kvelden....

Veldig slitsomt ja.... Absolutt... Skjønner egentlig ikke hvordan jeg holdt ut når jeg tenker på det nå men det gikk, med god hjelp av bæresele og vibrerende vippestol :)
vi brukte også sukkervann innimellom når det ble ekstremt... Også blandet vi camillete i melken hennes.

Når man søker på kolikk så kommer dette opp:
En vanlig definisjon på kolikk er ”at et friskt barn gråter tre eller flere timer hver dag, minst tre ganger i uken i en periode på minst tre uker”. Kolikk gir seg nesten alltid ved tre måneders alder.

Så for meg så høres det ut som det er det ja.
Vi hadde det sånn med nr 1, og jeg kjenner meg igjen i at du gruer deg til ettermiddag/kveld.
Sender deg en klem, og kan bare trøste med at det går over:)

Veldig kolikklignende ja... Eldste her begynte alltid kl 10.00 HVER dag, var også Om å slå på en bryter... Sluttet ikke før 20.00 på kvelden....

Veldig slitsomt ja.... Absolutt... Skjønner egentlig ikke hvordan jeg holdt ut når jeg tenker på det nå men det gikk, med god hjelp av bæresele og vibrerende vippestol :)
vi brukte også sukkervann innimellom når det ble ekstremt... Også blandet vi camillete i melken hennes.

Stakkars deg! Klokka ti. Da hadde jeg DØDD!
Vurderer å kjøpe sånn vippestol som svinger som en huske? Har kanskje ikke noe for seg.
Prøvde sukkervann i går jeg , virket i 30 min ca.
Ammer så litt vanskelig med te.

Når man søker på kolikk så kommer dette opp:
En vanlig definisjon på kolikk er ”at et friskt barn gråter tre eller flere timer hver dag, minst tre ganger i uken i en periode på minst tre uker”. Kolikk gir seg nesten alltid ved tre måneders alder.

Så for meg så høres det ut som det er det ja.
Vi hadde det sånn med nr 1, og jeg kjenner meg igjen i at du gruer deg til ettermiddag/kveld.
Sender deg en klem, og kan bare trøste med at det går over:)

Ja , googlet litt. Og høres sånn ut ja dessverre :-/
Ja det er utrolig slitsomt.. Men trodde det startet før hun var 5 uker? Er det ikke litt seint å få kolikk?

Stakkars deg! Klokka ti. Da hadde jeg DØDD!
Vurderer å kjøpe sånn vippestol som svinger som en huske? Har kanskje ikke noe for seg.
Prøvde sukkervann i går jeg , virket i 30 min ca.
Ammer så litt vanskelig med te.

Ja, skjønner ikke helt at jeg overlevde, men hun sov på nattem da... Heldigvis ;)

Fisherprice har noen kjempefine som både svinger og vibrerer ;) vibrasjonen er gull verdt ;)

Vi prøvde også koropraktor... Dette hjalp veldig ;)

Ja , googlet litt. Og høres sånn ut ja dessverre :-/
Ja det er utrolig slitsomt.. Men trodde det startet før hun var 5 uker? Er det ikke litt seint å få kolikk?

Hvor gammel er hun?
Hos oss debuterte det ved 3 uker med nr 1, og varte til ca 3 mnd.
Har forstått at det kan oppstå mellom 2-6 uker. Det er litt forskjellig tidsrom på ulike informasjonssider har jeg sett. Er vel ingen fasit, men en ørliten "trøst" er at jo senere det kommer, jo kortere varer det, dersom det stopper ved 3 mnd.

Vi har kjøpt en automatisk stol på Jollyroom :
http://www.jollyroom.no/produkter/moweo-vippestol-basic
Gull verdt for en urolig baby, og utslitt mamma!:)

Yngste datteren hadde kolikk og gråt hver kveld fra 19-23. Vi prøvde det meste men ingen ting hjalp. Begynte fra hun var to uker til hun var 3-4 mnd. Håper det ordner seg for den lille:happy: Lykke til! :happy:

Ja, skjønner ikke helt at jeg overlevde, men hun sov på nattem da... Heldigvis ;)

Fisherprice har noen kjempefine som både svinger og vibrerer ;) vibrasjonen er gull verdt ;)

Vi prøvde også koropraktor... Dette hjalp veldig ;)

Ja. Heldigvis !! Flere kvelder jeg har vurdert å ut å kjøre ;)
Skal få kjøpt en slik stol og prøvd kiropraktor. Alt er verdt å prøve!

Høres veldig ut som kolikk. Lille her gråter fra mellom 21 og 00 til ca kl 04 hver dag. Fryktelig slitsomt. Storesøster begynte alltid i 19-20 tiden og gråt til i 05 tiden.

Hvor gammel er hun?
Hos oss debuterte det ved 3 uker med nr 1, og varte til ca 3 mnd.
Har forstått at det kan oppstå mellom 2-6 uker. Det er litt forskjellig tidsrom på ulike informasjonssider har jeg sett. Er vel ingen fasit, men en ørliten "trøst" er at jo senere det kommer, jo kortere varer det, dersom det stopper ved 3 mnd.

Vi har kjøpt en automatisk stol på Jollyroom :
http://www.jollyroom.no/produkter/moweo-vippestol-basic
Gull verdt for en urolig baby, og utslitt mamma!:)

Hun er syv uker nå. Men har pågått i to uker ca. Ikke alle kveldene som er like ille. Skiller en time eller to noen ganger :p
Håper virkelig det stopper ja!!
Skal få kjøpt en slik stol!
Avslaster litt vil jeg tro.

Ler godt av den delen av kolikk "definisjonen"... "Mer enn 3 timer, 3 dager i uken..."
Hadde det bare vært 3-4 timer... Og at det som regel går over ved 3 mnd... NOT!

Nei, noen er heldige da. Og får en mild og overkommelig utgave.

Ler godt av den delen av kolikk "definisjonen"... "Mer enn 3 timer, 3 dager i uken..."
Hadde det bare vært 3-4 timer... Og at det som regel går over ved 3 mnd... NOT!

Nei, noen er heldige da. Og får en mild og overkommelig utgave.

Ja, vi har vel alle ulike erfaringer med skriking, og min passer godt med den definisjonen.
Og det føltes ikke ut som en mild og overkommelig utgave da det stod på som førstegangsmamma;)

Syns også det høres veldig kolikkete ut. :/ her og er det jo ganske likt. Skrik og ubehag hver eneste kveld. Har hjulpet med kiropraktor da, men er ikke helt godt enda... Generelt dårlige kvelder her, selv om skrikinga har gått mer over i klaging og ubehag etter behandling. Regner nesten med jeg bare må finne meg i det til han er 3-4 mnd.

Høres veldig ut som kolikk. Lille her gråter fra mellom 21 og 00 til ca kl 04 hver dag. Fryktelig slitsomt. Storesøster begynte alltid i 19-20 tiden og gråt til i 05 tiden.

Mange klemmer til deg !! Det er helt jævlig ! Håper det snart går over for oss begge ❤️

Syns også det høres veldig kolikkete ut. :/ her og er det jo ganske likt. Skrik og ubehag hver eneste kveld. Har hjulpet med kiropraktor da, men er ikke helt godt enda... Generelt dårlige kvelder her, selv om skrikinga har gått mer over i klaging og ubehag etter behandling. Regner nesten med jeg bare må finne meg i det til han er 3-4 mnd.

Ja men 3,-4 måneder er lenge det Når det er sånn her hver kveld :-/ bestilte time til kiropraktor og skal i morgen. Satser på at det hjelper litt iallefall ! Holder på å bli gal når det holder på jeg !

Yngste datteren hadde kolikk og gråt hver kveld fra 19-23. Vi prøvde det meste men ingen ting hjalp. Begynte fra hun var to uker til hun var 3-4 mnd. Håper det ordner seg for den lille:happy: Lykke til! :happy:

Håper det går over før 3-4 måneder :p høres ut som en evighet når det er slik vær dag.

Ja, vi har vel alle ulike erfaringer med skriking, og min passer godt med den definisjonen.
Og det føltes ikke ut som en mild og overkommelig utgave da det stod på som førstegangsmamma;)

Skulle bare mangle at vi har ulike erfaringer, ellers ville verden blitt fryktelig kjedelig ;)

Jeg har jo vært førstegangsmamma en gang jeg også, med det JEG kaller mild og overkommelig utgave. 3-4 timers gråt uansett hva vi prøvde...til hun var 5 mnd. Så kom nr.2 og toppet den lett! 6-7 timer til han rundet 5 mnd, så roet det seg til 2-4 timer frem til han var 7 forbaska måneder. Var som å slå av en bryter og vips så var ungen normal. Nr.3 var lik forgjengeren i antall timer, men roet seg tidligere.

Det er forferdelig uansett når det står på som verst, uavhengig om ungen vræler i 2 timer eller 4 timer, gjennom 3 eller 6 måneder. Det er i etterkant man ser hvordan det egentlig var.

Ja men 3,-4 måneder er lenge det Når det er sånn her hver kveld :-/ bestilte time til kiropraktor og skal i morgen. Satser på at det hjelper litt iallefall ! Holder på å bli gal når det holder på jeg !
Føles veldig lenge nå ja, men vi er iallefall halvveis! :P lykke til hos kiropraktor da, gjerne oppdater med hvordan det gikk!
Mannen her har måtte ta B med på et par kjøreturer, må jeg innrømme. Bare for at jeg skal beholde sinnsroen. :p

Back
Topp