Er det jeg som overdriver?

carolineS

Betatt av forumet
Trenger meningene deres etter en diskusjon med svigermor i dag!

Nå har det seg sånn at oldeforeldrene til Nora er stor-røykere. Sist vi var der så satt de i over en time og dampet rett i ansiktet vårt. Vi spurte gjentatte ganger om de kunne vente til vi hadde reist, men det tok 5 min så var det i gang igjen.

Vi reiste til slutt når de ikke ville gi seg! Det har aldri vært noe problem tidligere, men jeg liker ikke at min 2-åring skal bli utsatt for røyk da til og med jeg hadde problemer med å puste der inne.

I følge min svigermor(som jeg har et kjempe godt forhold til) overdriver jeg "til de grader" da jeg ikke har så veeeldig lyst til å reise ut dit ofte når de ikke klarer å holde seg i "nakkeskinnet"

Hva synes dere? Jeg som overdriver?

Er i grunn enig med deg.. det som går ann, (noe jeg gjør hos storrøykere) åpne opp veranda døren, om de har en sånn i stuen.. eller åpne opp vindu etc der dere sitter... Røyken forsvinner ut og vi kan puste[:D]

foreldrene mine og svigers røyker. jeg gjorde ogåså.
men når lillegutt var liten så røyke de ute. det var ikke før han ble "stor" at de røyke inne igjen, men de røyker ikke oppi han. de sitter på kjøkkenet.

det er lettere for dem å forstå når den lille har kommet, for da føler en seg ekkel hvis en damper oppi et lite spedbarn...
bare si at du  blir dårlig av røyken?? jeg syns ikke du overdriver, det er ikke vanskelig å gå ut eller vente litt...

ORIGINAL: pops25

Er i grunn enig med deg.. det som går ann, (noe jeg gjør hos storrøykere) åpne opp veranda døren, om de har en sånn i stuen.. eller åpne opp vindu etc der dere sitter... Røyken forsvinner ut og vi kan puste[:D]

ja nå lufter jeg også alle veier.

Jeg er HELT enig med deg, du overdriver ikke - du tar et valg. Selv om de er gamle, har røyka hele livet og røyka når deres barn var små, så er vi vel mer opplyst nå og det ER ubehagelig å sitte i et rom som er røykfylt. Også stinker det jo av klærne etterpå[:'(] Min oppfatning er ofte den at når de gamle har gjort noe hele livet, så skal man ikke forandre det...og ettersom din svigermor kanskje ikke gjorde noe med dette problemet da hennes barn var små og var på besøk der, så går hun går nok i en slags "forsvarsposisjon" som man ofte gjør for røyken - og de "stakkars" røykerne.

Røyk er et sårt tema. Jeg har en mor som har røyka hele mitt liv, også når jeg vari magen hennes. Jeg har prøvd å få henne til å slutte å røyke stort sett hele livet, men det er så sårt tema at det blir sure miner med en gang det snakkes om. Nå derimot, som mine foreldre skal bli besteforeldre så har jeg sagt klart og tydelig i fra at jeg synes det STINKER av oss når vi har vært der, og min baby skal ikke lukte røyk - han skal lukte BABY. Så om de skal passe på han så får hun værsågod å slutte og røyke. Ellers må de komme til oss også må vi ha henne i glassmonter når hun er på besøk, da flirer vi godt [8D]

Nå skal det sies at jeg har røyka i ti år selv, men sluttet før jeg ble gravid. Og jeg har alltid syntes at røyk stinker [;)]

unnskyld meg, men jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører sånn, greit nok at man skal respektere at man er borte hos folk og at det er dem som bor der som bestemmer, men når det er snakk om skadelig røyk kan vel di som røyker finne et annet sted å røyke mens dere er der di få timene... jeg har røyka selv, men sluttet når jeg ble gravid og har ikke noe imot folk som røyker... men vi har familie medlemmer som røyker, og når vi er der går di ut og røyker... mulig vi er bortskjemte assa men, jeg synes det er på sin plass, når man er så opplyst nå til dags om at røyk er skadelig, så synes jeg at besteforelde, oldeforeldre, foreldre, tanter og onkler, hva som helst kan respektere det når det er barn i nærheten!!!!!! ikke for å støte noen men det er bare min mening[:D]

eni me dæ... [;)]
like itj at svigermor å typen hennes røyke når æ e dær æ heller, æ e alergisk mot røyk.
dæm tar hensyn t barnebarnan å røyke i gangen når hu e våken men æ synes dæm burda gå helt ut å ikke røyk inn når hu søv :S like d absolutt ikke. 

Godt å høre at det er flere som er enige. Greit nok at det er deres hjem og vi er på besøk, men det har aldri brukt å være noe problem å gå ut eller stille seg under kjøkkenvifta.. Synes kanskje det blir litt dobelmoral av svigermor å forsvare dem når hun selv røyker inne, men går ut når vesla er der.

Jeg synes famile er kjempeviktig og det er kjempe viktig at Nora skal ha jevnlig kontakt med oldeforeldre, men ikke til den prisen at det går ut over hennes helse!

Vi har gjentatte ganger invitert dem hjem til oss, men alltid en unnskyldning for å ikke komme!

Jaja, de får de bare sitte der i dampen og jeg får slite med ei sur svigermor [;)]

Hmm, jeg hører jeg er veldig heldig.. Ingen av mine venner eller familien + sambos røyker inne.. De går ikke ut bare for at vi er der, men de røyker ute hele tiden.. Jeg trodde nesten det var blitt en ny treng, å ikke røyke inne..[8|]

Er enig med deg, du overdriver ikke. Men det er typisk røykere å gå i en sånn forsvarsposisjon.. (har selv vært røyker)¨
Om de ikke kan respektere deg og din mening om dette, så får de heller komme til deg.
Kan ikke fatte at det må gjøres et så stort nummer ut av dette.. De kan da bare gå på et annet rom eller ut[:-]

ORIGINAL: 2engler

unnskyld meg, men jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører sånn, greit nok at man skal respektere at man er borte hos folk og at det er dem som bor der som bestemmer, men når det er snakk om skadelig røyk kan vel di som røyker finne et annet sted å røyke mens dere er der di få timene... jeg har røyka selv, men sluttet når jeg ble gravid og har ikke noe imot folk som røyker... men vi har familie medlemmer som røyker, og når vi er der går di ut og røyker... mulig vi er bortskjemte assa men, jeg synes det er på sin plass, når man er så opplyst nå til dags om at røyk er skadelig, så synes jeg at besteforelde, oldeforeldre, foreldre, tanter og onkler, hva som helst kan respektere det når det er barn i nærheten!!!!!! ikke for å støte noen men det er bare min mening[:D]

Signerer denne jeg... Det tar jeg som en "selvfølge" når jeg kommer på besøk til røykere...

Nei, du overdriver absolutt ikke!! Nå er jeg fryktelig antirøyk da, men føler ikke at jeg får puste når det er røyk i nærheten jeg [&:] Og når jeg er sånn, hvordan er det ikke for et lite barn da??
Synes jo det er rart ikke svigermor er enig med deg da, det er jo helsa til barnebarnet hennes [:)]
Dere får passe på å besøke de mye i sommer hvor dere kan sitte ute da vet du [:D]

Du overdirver IKKE! Kjente jeg nesten ble sinna. Passiv røyking sies jo å være like skadelig som å faktisk røyke. Skulle tro voksne folk viste bedre.

Jeg syns ikke du overdriver!!!
Her har min mann en onkel som er storrøyker og jeg har ikke satt mine føtter i den leiligheten på nærmere 4 år nå tror jeg...
Jeg klarer det rett og slett ikke..det lukter av alt, og om jeg bare er innom, og han ikke røyker. Må jeg allikevel
vaske håret og skifte klær når jeg kommer hjem fordi jeg stinker!!!
Er ekstremt mot røyk jeg da..hehe ;) Det skjønte du sikkert...men uansett - du overdriver ikke ;)

eg synet ikkje du overdriver i det hele tatt.. ser på moren min hun røyker og etter at hu nå har begynt å få barnebarn så går hun ut på trappa og setter seg hvor enn hun er. Da for å respektere at det er små barn i huset, for oss andre som ikke røyker og at de hun er på besøk hos ev ikkje vil at det ska røykes inne.

tror nok eg komme te å få det samme problemet med besteforeldrene te samboeren min og muligens moren hans da de røyker utrolig mye og har i tillegg kols... Men eg har bestemt meg for det at så lenge de ikkje respekterer at det er en baby i samme rom så kommer eg te å dra hjem hvis vi er på besøk hos dem...
Mange ganger når eg har vært der på besøk så har eg måttet gått etter kansje bare 20 min, då på grunn av at rommet er overfullt med røyk som gjør det tungt å puste. eg har mild astma og når eg første gang var hos legen for å sjekke dette spurte han meg om eg røyket.. noe eg ikkje gjorde. da viste det seg at eg hadde fått det på grunn av at eg hadde sittet i samme rom som di som røyket opp gjennom årene... altså vært passiv røyker.
Så der e eg veldig STRENG til alle som vil ha noe med den lille, at det skal ikkje røykes rundt henne og at kommer vi på besøk så ska det luftes før vi kommer der det er blitt røyket og vi skal oppholde oss når vi kommer på besøk.

Kansje eg overdriver en del, men eg vil bare barnas beste.

Nei..dit hadde jeg nok ikke dratt..

Og de fleste oppegående mennesker er vel så pass opplyst om passiv røyking i 2010, at jeg lurer litt på hva noen faktisk har oppi hodet. Men noen røykere synes så synd i seg selv pga røykeloven at de blir skikkelig egoistiske ovenfor andre ikkerøykerer.

Jeg sitter frem askebeger utenfor om vi får besøk av røykere!

Du overdriver ikke...! synes det er respektløst hvis de ikke kan ta hensyn.... 

Nei! Du overdriver ikke![:)]
Min svigermor røyker inne, hele tida, uansett om det er babyer der eller ikke.
Hun kommer aldri til å gå ut for å røyke. Vi har derfor tenkt at, okey, hun trenger ikke sutre over at hun aldri får besøk eller aldri får være barnevakt for barnebarna sine. Hun har passet barna mine noen ganger, men det stinker røyk av både dem, bøkene og bamsene når de kommer hjem. De er riktignok 8 og 11 år, men fortsatt for små til å bli utsatt for denne røyken. Dessuten er de store nok til å si i fra at de ikke vil være der fordi det er vanskelig å puste i huset hennes. Det respekterer jeg, og barna har ikke vært der på sikkert to år....
Hun kjører med barn løs i bil også, fordi hun vet hvor politiet har kontroll..[8|] Jepp, snakkes da! Ikke aktuelt med mine barn i allerfall!

Jeg syns ikke du overdriver i det hele tatt! JEg røyker ikke selv, men sambo gjør og han må røyke ute. Heldigvis har vi ingen plasser vi pleier å være der de røyker inne. Eneste er hos ene svogeren min. Og dermed er vi aldri der alle 3. Og han får heller ikke besøk av snuppa. Sambo besøker han alene, ellers kommer han hit, eller vi møtes hos svigers.

Jeg ville utsatt snuppa mi for røyk i den grad det høres ut som her. Og jeg syns ikke det er nok å sette døra på gløtt. Da får du bare kald trekk og røyk i større sirkulasjon. De giftige stoffene er der likevel..

Helt utrolig at de ikke kan akseptere det synes jeg!
Hadde ikke dratt dit igjen hvis de hadde røyka, verken gravid eller med barn!

Når det bare et snakk om en time eller to kan de vel ta hensyn å evt. røyke ute eller i værste fall under kjøkkenvifta!!.. Ellers vil jeg si som de andre der, da er de ikke så interessert i å ha kontakt da! Nei det får være grenser hva man skal utsettes for. Du får bare forklare de at du kommer ikke på besøk dit hvis de røyker inne i frykt for at barnet ditt skal få KREFT eller KOLS pga dem. Kanskje du skremmer litt vett i dem da? 

Back
Topp