er det ingenting jeg har krav på?

ORIGINAL: Snikesnuppa

ORIGINAL: *Annie86*

Jeg ville søkt meg inn på et studie nå og tatt permisjon fra det...

SIGN. Da får du svangerskapspenger der, lån som blir gjort om til stipend... Pluss engangsstønad, pluss kontantstøtte... vil nå si du har MYE jeg da... mye mer enn meg... og jeg klarer meg fint!

Ja, DA hadde jeg hatt noe seff. men trodde jeg KUN hadde barnetrygda jeg, for visste ikke at det gikk an å søke seg på skolen, få penger å ikke gidde å møte opp når permisjonstiden er over å få penger for det [&:]

Siden han jobber i Nordsjøen regner jeg med at han har så høy inntekt at dere ikke har krav på bostøtte.

Da er det to løsninger på dette. Selge unna ting som har med de dyre hobbyene å gjøre og betale ned noe gjeld slik at dere kan leve på inntekten til din samboer. Så får han heller ta opp igjen noen av hobbyene når du har fått deg jobb.

Eller så kan du søke deg ut i jobb så snart det lar seg gjøre, og la han være hjemme i permisjon med den minste.

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: LittleJ.

ORIGINAL: Gollemor

ORIGINAL: Gollemor

Du får vel engangspengene..? eller om du tar permisjon fra studiene får du jo penger..

tok permisjon i fjor for å fullføre iår, derfor jeg har fått penger nå [:)] men til høsten er jeg ferdig så da får jeg ikke noe mere, er privat skole på ett år egentlig. å har gått to nå..
å engangsstønaden får jeg ja, men den går til å betale ned låne mitt, OG babyting selvfølgelig, så den blir jo borte med engang...

Hva du bruker engangsstønaden på spiller da ingen trille. Det er mye penger, og du kan da ikke forvente at siden du har høyere forbruk, så bør du få mer??

så du mener at 34 tusen skal vare i hele permisjonstiden min å dekke for meg å to barn?
gi meg nøklen på hvordan jeg skal få DET til!

Nei, men det bør jo samboeren din hjelpe med! Han er far til barna, og skal da forsørge de han og! [;)]

Selv om du fullfører en utdanning nå, så kan du velge å melde deg opp til en til, for så å søke permisjon fra den. Ingen som sier at du ikke kan gå mer skole.

han forsørger oss for harde livet [:)]
men jeg vil jobbe når jeg er ferdig med neste permisjon, men folk her sier jo det går an å bare få skoleplass å få penger å ikke komme til skolen når permen er over [:)][&:]

ORIGINAL: Tweak

Skal utdanningen din avsluttes nå eller tar du permisjon fra den? Hvis du fortsatt er student til høsten så har du rett på noen penger fra lånekassen i allefall [:)]

Hvis du avslutter studiet ditt nå så ville jeg jobbet hardt for å komme meg inn på et nytt studie til høsten, som du tar perm fra, for du må ha hatt rett på studielån/stipend de siste 6 mnd før fødselen om jeg husker riktig. (det er forresten ingen krav til at du fullfører studiet etter perm)

har hatt permisjon fra den. så den skal avsluttes nå :)

Begynne noe mer? Den er slu, men du kan jo kanskje finne en etterutdanning du er interessert i?

ORIGINAL: Froskegele

Skal NAV forsørge deg heller enn ham??

Nei vettu hva.. Og jobber han i nordsjøen er han jo hjemme 8 måneder i året tilsammen, da kan du jo se om du kan få tatt noen vakter som assistent eller noe for å bringe litt penger til fellesskapet..

skjønner hvordan du ser på det, hehe. men jeg syntes det er kjedelig selv å ikke kunne komme med noe hjelp om du skjønner, til strøm å husleie å slikt. for jeg vil jo være selvstendig på en måte..
men kommer meg jo ikke ut i jobb før neste år, så .. bare lurte på om det var mulig å få noe bostøtte eller noe lissom..

Jeg forstår hva du mener, men er ikke enig.. Og jeg gikk hjemme i ulønnet permisjon et år fordi vi valgte å ikke sende mellomste i bhg før han var nesten 2 år (sambo jobber og ute).. Du må fokusere på at det du gjør hjemme (tar deg av huset og barna) tross alt er like mye verdt som jobben din mann gjør.. Og at dere er en familie nå, slik at hans penger ikke bare er hans penger lenger - og at han ikke hadde hatt muligheten til å HA den jobben i det hele tatt om det ikke hadde vært for deg [;)]

så du mener at 34 tusen skal vare i hele permisjonstiden min å dekke for meg å to barn?

Det er liksom meningen at samboeren din også skal være med å iallefall forsørge ungene!
Er han ikke det, fordi han har dyre hobbyer, så bør han revurdere prioriteringene sine! Og kutte ut de dyre hobbyene han har anskaffet seg før han fikk samboer og barn.

Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer hvis du ikke kommer etter endt år, og det blir omgjort til lån eller hva.. men det vet sikkert andre [:)] men jeg tror kanskje det står noe om det på lånekassen sine sider.. Søk deg inn på årskurs eller noe.. Men det skal jo i teorien ikke være noe krav om at du står på eksamen det året du har fått barn.. hmm...

hva med å vente med å sende eldste i barnehage hvis du skal gå hjemme med minste uansett, så slipper du de utgiftene pluss at du får full kontantstøtte.. Blir jo noen tusenlapper mer i mnden..

Fra lanekassen.no

Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til foreldrestipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien.

For å ha rett til foreldrestipend for neste semester, må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Foreldrestipend/Nar-far-du-barn/

Mine tuller er det 16 måneder mellom så jeg jobbet de månedene jeg trengte for igjen få krav på penger. Har du ikke sjekket før hvor mange måneder du måtte jobbet så er det ikke mye du får gjort om du ikke tar deg en jobb nå.

Om gubben din jobber i nordsjøen så tjener han faktisk bedre enn de fleste familier med to normale inntekter.

Kutt ut de dyre hobbyene, selg båten, få unna gjeld!

Du kan jo spørre alle de andre som er nødt å få det til å fungere med engangsstøtten?? [8|] De er gjerne ikke like heldige å ha en mann med god inntekt heller..

Jeg tror du har rett på:
- Engangsstønad
- Kontantstøtte
- Barnetrygd

Melder du deg opp til studier til høsten får du vel derifra og... Trenger ikke fullføre de...

Et annet alternativ er at du begynner i jobb når barnet er 6 uker, og han tar permisjonen. For å få foreldrestipend må du ha vært student de siste 6 mnd, og permisjonstid fra forrige barn teller så vidt jeg vet ikke.

ORIGINAL: Gullgutt_i_magen

Et annet alternativ er at du begynner i jobb når barnet er 6 uker, og han tar permisjonen. For å få foreldrestipend må du ha vært student de siste 6 mnd, og permisjonstid fra forrige barn teller så vidt jeg vet ikke.

Er faktisk ett alternativ... Om du har opptjente rettigheter til permisjon. Men da må du være i studier mens han er hjemme. Dere kan dele opp permisjonen også, slik at han har perm når han er hjemme fra nordsjøen og på jobb de ukene han har på.... Eller dere kan gradere den, slik at du er student på heltid, har litt, han er hjemme med ungen i friukene og på jobb de ukene han er offshore.
For husk at nav dekker jo bare inntil 6g som er rundt litt over firehundreetellerannettusenkroner, og i nordsjøen tjener man jo betraktelig mer enn det!

Men, synest absolutt han bør kutte ut på egoistiske hobbier. Vet at båten er vanskelig å selge, men om ett par uker er påske, og så er det høgsesong for båtsalg, og om dere må selge litt med tap, så er det bedre det enn å sitte med en båt som dere har utgifter på hvert år.... selg i hvert fall nå på våren fremfor til høsten, lettere det!

ORIGINAL: meredith

Siden han jobber i Nordsjøen regner jeg med at han har så høy inntekt at dere ikke har krav på bostøtte.

Da er det to løsninger på dette. Selge unna ting som har med de dyre hobbyene å gjøre og betale ned noe gjeld slik at dere kan leve på inntekten til din samboer. Så får han heller ta opp igjen noen av hobbyene når du har fått deg jobb.

Eller så kan du søke deg ut i jobb så snart det lar seg gjøre, og la han være hjemme i permisjon med den minste.

Sign. Har man hobbyer som koster mye penger trenger man ikke klage på dårlig råd altså.

Jeg er målløs.. Rett og slett. Dere har ikke lite penger dersom dere hadde kunnet prioritere og disponere dem riktig. Du har en samboer som tjener det en vanlig gjennomsnittsfamilie har med TO årsinntekter, også klarer han ikke å forsørge familien sin? Seriøst? [8|]

Jeg lurer ikke lengre på hvordan folk havner på programmer som Luksusfellen..

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: meredith

Sign. Har man hobbyer som koster mye penger trenger man ikke klage på dårlig råd altså.

sign

Hvordan dere skal klare dere på 34 000 kr?

Prøver du være morsom eller?[&:]

Sjeldent jeg reagerer når folk snakker om penger, men er du klar over hvor heldige dere er?

EN av dere tjener jo alene mer eller like mye som en vanlig familie har samlet, og du skjønner ikke hvordan dere skal klare dere?

I så fall burde du kanskje planlagt det siste svangerskapet bedre...[8|]

ORIGINAL: Destiny85

Hvordan dere skal klare dere på 34 000 kr?

Prøver du være morsom eller?[&:]

Sjeldent jeg reagerer når folk snakker om penger, men er du klar over hvor heldige dere er?

EN av dere tjener jo alene mer eller like mye som en vanlig familie har samlet, og du skjønner ikke hvordan dere skal klare dere?

I så fall burde du kanskje planlagt det siste svangerskapet bedre...[8|]

sign!!!

Back
Topp