Er det "in" å ha barn med ADHD?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Jeg pratet med ei jeg kjenner og hun mente ADHD bare var noe tull. Hun mente det nesten var in å ha ADHD nå.

Jeg og hun kom aldri til å bli enig, så jeg orket ikke å diskutere. Jeg var ikke enig med henne.
For kan det finnes en forening for en sykdom som ikke eksisterer? Adhd-foreninga.
Det finnes ekspterter som jobber med dette daglig. Er de bare kvakksalvere?

Er det in med kreft og psykiske lidelser da?
Siden flere og flere får det??

Jeg tror heller at forskning og åpenheten har blitt større, derfor får flere og flere disse sykdommene.

Syns virkelig ikke det er in med ADHD. Hørt sånn tull!!! Hat selv et barn med den diagnosen men utenom skolen og familien er det veldig få som vet det. Og selv får han ikke "lov" å gå å si det til hvem som helst. Er ikke noe jeg "skryter" av for å være in.

Taster på appen :)
SA 7 juli 2013

Syns virkelig ikke det er in med ADHD. Hørt sånn tull!!! Hat selv et barn med den diagnosen men utenom skolen og familien er det veldig få som vet det. Og selv får han ikke "lov" å gå å si det til hvem som helst. Er ikke noe jeg "skryter" av for å være in.

SA 7 juli 2013

Kan jeg spørre hvorfor dere ikke har fortalt det til så mange?

Denne "diskusjonen" kom opp fordi jeg fortalte at mitt barn har adhd.
Så hun klarte virkelig å trøkke meg ned i møkka med sine meninger!!!

Jeg har ADD å dattra har ADHD, jeg forteller D til folk vi er m å ingen hemmelighet, rett å slett for at D skal bli lettere å forholde seg til for andre!

Idiotisk ting å si- ADHD er en helt "legitim" diagnose.

Når det er sagt: en diskusjon man KAN ta, er hvorfor diagnosen har "tatt seg opp" slik den har, og hvorfor den gjør det i bare noen deler av verden. Det Kan være fordi samfunnet fungerer slik at ADHDere fungerer dårligere og derfor blir utredet i større grad, det kan være andre "lidelser" som nå går inn i "ADHD-sekken"... Og det er mulig vi ser en overdiagnostisering. Mest sannsynlig , mener jeg, er det en kombinasjon av mange faktorer. Men at ADHD finnes? Det er det jo ikke tvil om!!!!

For noe tull å si at det er in å ha ADHD!! Min samboer har det, og har slitt med det helt siden barndommen.. Han går ikke rundt å sier han har det bare for å være "in" ...

Såklart ADHD er en diagnose!

men jeg mener det finnes andre måter å hanskes med det på enn kun ren medisinering.
også syntes jeg at endel foreldre må slutte å unnskylde barnas dårlig oppførsel med "jammen h*n har adhd skjønner du, derfor er h*n bare sånn*. Altså, det er noe som heter barneoppdragelse altså!

Såklart ADHD er en diagnose!

men jeg mener det finnes andre måter å hanskes med det på enn kun ren medisinering.
også syntes jeg at endel foreldre må slutte å unnskylde barnas dårlig oppførsel med "jammen h*n har adhd skjønner du, derfor er h*n bare sånn*. Altså, det er noe som heter barneoppdragelse altså!

Jeg prøvde å ta opp med fastlegen om å bli henvist til ernæringsfysiolog, for å kunne endre på kostholdet.
Hun mente det ikke var noe hold i at endret kosthold hadde noe med adhd...*sukk*
Så jeg kom på en måte ingen vei der. Da må jeg evt ta det privat selv, noe legen mente kostet MASSE penger.

Jeg er enig i at det finnes barneoppdragelse, og man skal ikke unnskylde alt.
Men det er ting adhd barn gjør selv om du oppdrar de. ;)

Jeg prøvde å ta opp med fastlegen om å bli henvist til ernæringsfysiolog, for å kunne endre på kostholdet.
Hun mente det ikke var noe hold i at endret kosthold hadde noe med adhd...*sukk*
Så jeg kom på en måte ingen vei der. Da må jeg evt ta det privat selv, noe legen mente kostet MASSE penger.

Jeg er enig i at det finnes barneoppdragelse, og man skal ikke unnskylde alt.
Men det er ting adhd barn gjør selv om du oppdrar de. ;)
Bytt fastlege!
Og en fastlege kan vel ikke nekte en henvisning?

• Liker
Reactions: S
Nå blir jeg muligens upopulær her, men jeg også har det inntrykket at Adhd er en populær diagnose som nesten er in å ha. Jeg nekter ikke for at det finnes folk som faktisk har adhd. For det vet jeg, eksen min hadde det og jeg har et par venninner med det. Så joda, det finnes. Men jeg har inntrykk av at det ofte er en diagnose som settes på litt urolige barn uten å se helheten. Alt skal liksom passe inn i en a4 form av hvordan et barn skal være, hvis ikke, så begynner man bable diagnose. De har prøvd å plassere den diagnosen på meg og. Men jeg finnes ikke adhd i det hele tatt annet enn at jeg har et litt aktivt hode. Men det er fordi jeg er kreativ og veldig sensitiv på ting som skjer rundt meg, så jeg får med meg alt som skjer. Men sånn ellers så er jeg bortimot verdens lateste person.

Nå blir jeg muligens upopulær her, men jeg også har det inntrykket at Adhd er en populær diagnose som nesten er in å ha. Jeg nekter ikke for at det finnes folk som faktisk har adhd. For det vet jeg, eksen min hadde det og jeg har et par venninner med det. Så joda, det finnes. Men jeg har inntrykk av at det ofte er en diagnose som settes på litt urolige barn uten å se helheten. Alt skal liksom passe inn i en a4 form av hvordan et barn skal være, hvis ikke, så begynner man bable diagnose. De har prøvd å plassere den diagnosen på meg og. Men jeg finnes ikke adhd i det hele tatt annet enn at jeg har et litt aktivt hode. Men det er fordi jeg er kreativ og veldig sensitiv på ting som skjer rundt meg, så jeg får med meg alt som skjer. Men sånn ellers så er jeg bortimot verdens lateste person.
Er enig med deg.. JA det finnes adhd. Men føler det er så enkelt å annta/gi den diagnosen. Min jente blir sett på som travel og hyper. Så da faller det seg naturlig for folk og mene hun har "ADHD". Nå har de meningene roet seg, heldigvis. Men når det sto på, var det veldig vanskelig og ta kontakt med folk. Fordi Adha car naturligvis grunnen til att hun var ett veldig over lykkelig barn, som hadde lyst å utforske alt og være med på alt, å kunne være litt voldsom pga iveren hennes. Veldig gøy og møte folk/ levere i bhg når hun ble sett på som en travel og slitsom "adhd" unge. For det var naturlivis DET som var feil.

Hun er nå blitt litt eldre, roet seg ned og er absolutt en ikke adhd unge. Hun er fortsatt ivrig og liker livet. Men att folk nå har innsett att hun ikke nødvendigvis hadde en diagnose fordi om. Syns det er veldig lett og finne en grunn for ting. Att om man er uttenfor A4 så må man ha en diagnose!!

Sent from my ST27i using BV Forum mobile app

Jeg syns det er helt latterlig å tro at det faktisk er "in". Som om noen som faktisk vet hvilke sosiale, psykiske og fysiske vansker slike diagnoser kan innebære, faktisk ville ønske det for sitt barn!

Ja, antallet slike diagnoser har skutt i været, men det handler faktisk om at både helsepersonell, lærere og foreldre har mer og mer kunnskap om symptomer, det er mer rutine på å faktisk teste barna, og dessuten: Det å få en diagnose skal (i alle fall teoretisk) løse ut en del informasjon og ressurser til å hjelpe barna, spesielt i skolen.

Det er jo viktig som pedagoger at man ser forbi de bokstavene barna kanskje har fått satt på seg og ser individet og mulighetene, og noen ganger kan det være vanskelig å vite hva som er "diagnosen" og hva som er barnet i det hele, hva man kan gjøre noe med og hvordan man skal gjøre det, men det er da man skal søke hjelp hos andre fagfolk, samarbeide med foreldre og barnet osv...

Poenget i det hele er at alle får den tilretteleggingen de har krav på, diagnose eller ei.

Jeg er ikke enig med deg, for jeg har flere i familien som har blitt testet for ADHD uten å ha fått diagnosen, og min samboer har fått diagnosen i voksen alder helt uten faktisk å være hyperaktiv (han har det mer i form av å bli veldig oppsatt på ting rent mentalt når han får en god ide). Så slik jeg opplever det er det ikke en diagnose som man får "tilfeldig". Men klart, det kan jo være en generell oppfatning av at alle over gjennomsnittet aktive barn har ADHD, og det er ikke heldig.

Jeg føler ikke det "in" men føler alle MÅ ha en diagnose. Og ikke minst at det er veldig lett å skylde på det...

Da jeg gikk på barneskole på 80 tallet var det gutter som hadde spesialundervisning og ikke var som alle oss andre. Hakket mer aktiv og hyper, og lærevansker. Jeg setter penger på at idag ville fått diagnosen adhd.

men altså. man kan jo ikke bare gå til en lege å få diagnosen. man må jo gjennom en utredning som tar tid. og at ADHD diagnosen blomstrer er vel fordi man er mer opptatt av hvordan unger har det i barnehage/skole. når jeg gikk på barneskolen hadde de ikke ADHD, de var bare pøbelunger.

heldigvis er de fleste litt mere opplyst i dag og vet noe helt annet! de andre som mener at det er in osv tetter jeg ørene for! andre sine meninger kunne ikke ha brydd meg mindre eller. jeg vet godt hva ADHD er og åssen det er å ha det å. så kunne aldri ha falt meg inn å si noe sånt.

så ADHD er mye mere enn bare det å være hyper. hyper er bare den liten del av ADHD. så får man kun ADHD diagnosen fordi man er hyper så har man fått den på feil grunnlag og bør skjekkes for proteinintoleranse istede. de fleste plasser får man ikke diagnosen før alle kriterier for å oppfylle diagnosen er tilstede eller.

og ikke skjønner jeg meg på de foreldrene som syens det er så flaut at barnet dems har ADHD så dem må hysj hysj. akkurat som om det hjelper barnet. åpen og ærlig er en fin ting som barnet får igjen for senere når folk da er klar over det og vet hva det er istedefor at dem tror og mener hva det er. informer heller hva det er for noe og legg heller til rette for en bra hverdag med opplyste folk rundt.

SA 7 juli 2013
Ikke for å blande meg i andres valg, men må bare spørre om det er en grunn for at du velger å vere taus om diagnosen, jeg personleg tror det vil bli lettere for deg og din sønn å vere åpen om det, han vil forstå det bedre/godta det bedre hvorfor han er "annerledes" når han blir gamlere. Vennene har lettere for også å forstå hvorfor. Vi har også ADHD i familien og vi har erfart at det er mye lettere å vere åpen om diagnosen, folk rundt har bedre tålmodighet ol..

Back
Topp