Er det greit å tvinge barn til å gi kos

Hvis minsten på 16 mnd er stygg med storebror pleier han å være god med hånda. Og det gjør han om eg spørr om han kan være god. Storebror må si unskyld hvis han gjør noe gale. Trenger ikke gi klem, men han gjør det som oftest og susser i tillegg. Men aldri blitt tvingt til å gjøre det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei!

Barn skal aldri måtte gi fysisk kontakt til noen mot sin vilje. Da lærer barnet at deres intimgrenser ikke behøver å respekteres, noe som kan få ganske ugunstige følger seinere i livet.

Hvis jenta vår ikke vil gi meg eller pappa, eller noen andre for den saks skyld, en kos eller suss så sier vi alltid at det er helt greit.

Nei de blir feil. Mina barn ska lära si unskyld men ikkje bli tvungen att ge en klem de blir feil

Nei, synes ikke det er riktig. Her må han uansett si unnskyld, men tvangskos er totalt unaturlig.

Nei her tvinges de ikke til noe, men ihvertfall minsten gir kos når han vil og da blir det masse kos.

Jeg syns ikke det er greit å tvinge noen til å gi klem, men jeg ser heller ingen vits i å tvinge barn til å si unnskyld. Hva er poenget med det om barnet ikke mener det?

Syns ikke det er greit i det hele tatt, klemmer er noe man velger selv om man vil gi bort :) Gir jo ikke akkurat bort en klem til hu forran meg i kassakøen som jeg dessverre dulta borti fordi jeg så en annen vei...........

Her tvinges de verken til å klemme eller til å si unnskyld. Responsen dersom et av mine barn gjør noe galt er å forklare med litt streng stemme hva de gjorde galt og hvorfor dette er galt. Deretter overser jeg den som har gjort noe galt og gir trøst og oppmerksomhet til den det gikk utover. Dersom den ungen vil ha kos og trøst av meg så får den det.

Nei tvinger dem aldri til å gi klem til andre, men unnskyld må de alltid si om de har gjort noe galt. Men om
De krangler med hverandre så bruker jeg å si : gå å si unnskyld til bror å gi han en klem. De nekter aldri å klemme hverandre. Men er vi på besøk å vi spør om de vil gi hadeklem å de ikke ønsker, så slipper de det

De kan si unnskyld og ta hverandre i hendene. Ikke alle som vil klemme og kose når de nettopp har vært i en krangel. Jeg synes ikke noe om tvangskos. Hvis ettåringen her gjør noe som jeg ikke liker, altså dytter eller noe sånn kan jeg finne på å si "nei, ikke dytte, du kan kose." Og da går hun bort og koser mens hun sier "mmmm". Dette er i grunn bare til folk vi kjenner veldig godt.. Besteforeldre, hunden, dukka og sånn...

Må ikke gi klem det er et valg då, men skal si unnskyld, vite hvorfor han sier unnskyld og mene det.

Må ikke gi klem det er et valg då, men skal si unnskyld, vite hvorfor han sier unnskyld og mene det.

Hvordan vet man alltid at de mener det og ikke bare sier det fordi de må for å kunne gå videre?

Hvordan vet man alltid at de mener det og ikke bare sier det fordi de må for å kunne gå videre?

Det gjør man vel ikke, men det gjelder voksne folk også.
Uansett, en plass må man begynne :)

Jeg hører nå de i tonefallet på ungen min om han sier det for å gå videre eller om han mener det. Men jeg tar han til siden for å forklare han hva han gjorde og at det er gale. ect. så må han forklare meg hva som er rett og gjøre og hva en ikke skal gjøre. Så skal han si unnskyld. Heldigvis ikke så ofte oppi situasjonen.

Dersom jentungen seier unnskyld, skal ho også sei kvifor ho seie unnskyld. Dersom ho ikkje veit det, blir det ikkje "godkjent".

Nei, barna skal absolutt få avgjøre hvor deres egne intimgrenser går mener jeg! Spør alltid barnet først. Man kan jo tenke seg selv hvordan det skulle føles å bli påtvunget å gi klem/kos om man ikke ønsker det. Hvorfor skal det være annerledes for barn?

Nei jeg synes ikke det er greit å tvinge/forlange at barnet skal gi kos hverken når det sier unnskyld eller på noe annet tidspunkt.
Det må få bestemme over egen kropp i den grad de kan. Det handler om integritet og finne seg selv og egne grener for barnet.

Mange vil kanskje si "det er jo bare en klem", men har du ikke lyst til å være intim med et annet menneske, da bør det respekteres.

Nei!
Jeg sier aldri til mine barn at de kan eller må gi klem. Virker som mange forventer det etter at de har fått noe av noen, ivertfall inntrykket jeg har er vanlig rundt omkring. Jeg liker ivertfall ikke å måtte klemme gud og hverman, så jeg forventer heller ikke at ungene skal måtte gjøre det.

Syns ikke det er greit å tvinge barn til klemmer

Back
Topp