Er det greit å drikke alkohol når man er sammen med barn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kine

Guest
Veldig mange barn har opplevd at voksnes alkoholbruk har ødelagt julestemningen. Er det greit å drikke med barn til stede? Og hvor mye er nok?

Les om Martes holdninger til alkohol her. Er du enig med henne?

Nei. For oss er det i hvert fall helt unaturlig med noe som helst alkohol i familiesammenheng, både i jula og ellers.

Jeg synes at alt må være med måte. Har ikke noe problem med å ta meg et glass vin til maten men ikke mer enn det.
Kan også ta meg et glass etter leggetid på barna men da får ikke pappaen drikke noe. Det er alltid en som skal være kjørbar om noe skulle skje. Dette er også regler som gjelder hvis han overnatter hos besteforeldre osv.

Synes det er litt viktig at man ikke blir hysterisk men at man har et sunt og realistisk forhold til.
Men dette er min mening da :-)

Alt med måte. Så ett glass er til maten er ok. Barn burde slippe å oppleve voksne dritings, og i allefall foreldrene sine.
Men er greit at de får se at de voksne kan kose seg med ett glass.
Men bør alltid være en edru tilstede i fall noe skulle skje.

Pappa tok seg et par-tre øl (0,33)på en lørdagskveld. Til hjemmelaget pizza feks, og litt etterpå husker jeg. Kun til kos. Og et par til julemiddagen. Ingen synlig beruselse eller traumer for oss barna. Så litt til kos eller til mat ser jeg ikke problem med.

Med måte. Jeg kan fint ta meg et glass vin eller to mens storesøster er hjemme

Synes det er helt greit med et glass til maten, men ikke noe særlig mer enn det. Har en mann som ikke drikker så blir sjeldent det blir noe alkohol i huset her. Nå til jul kommer mine foreldre og de skal nå få lov å ta et glass øl og et glass aquavit til julematen

På julaften pleier det å være akevitt til ribbe og kanskje en juleøl på far :) Moooor liker ikke :P Jeg kan fint ta meg ett glass vin en gang i blant og mannen en øl eller to, men dette preger oss ikke på noen måte, så poden reagerer ikke på det nei :)

Verken meg eller kjæresten drikker noe særlig så her i huset er ikke det noe problem :-). Men jeg ser ikke noe problem at min far tar seg en øl når ungen kommer til å være der, men det skal alltid være en person som skal være 100% edru og kjørbar! Det kommer jeg til å være streng på ! :-)

Max To-tre enheter er greit på en hel fredag/lørdagskveld her, blir aldri noe mer. Og IKKE hver help heller. Syns det er greit at barn ser foreldre med et sunt forhold til alkohol. Ingen roping eller skriking, ingen krangling, ingenting xtraordinært med det. Hvis ungene er syke eller noe så lar vi være å drikke alkohol tilfelle tilstanden forverrer seg.
Eldste Ungen min har en far som han er hos iblant, og der har jeg hatt oppgjør med exen min vedr. alkoholbegrensinger. Der har det vært slåsskamper i fylla, sambo blir låst inne på rom til hun blir edru, politiinnblanding og nabovarsleer mens barn er tilstede (sover vell og merke)- heldigvis var ikke ungen min der da- men forferdelig å tenke på. Gikk til retten for å få hele foreldreretten, men dustedommer mente det bare var ord mot ord, og ingenting kunne bevises...

Back
Topp