Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg fikk nettopp positiv på graviditet test på digital og lurer på om jeg burde ta kontakt med jordmor eller lege nå?
Jeg er på dpo 10.
Ja, er litt forvirret på hva som skal gjøres så tidlig. Men så stå det både i clear blue og helse Norge at man skal ta kontakt med en gang etter positiv i graviditetstest.Ja, det er litt tidlig hvis ikke du har noen spesiell årsak til det (vet at du skal endre fast medisiner eller ta medisiner ifbm svangerskap).
Første kontroll gjøres normalt mellom uke 8-12, også bestiller man såklart en time tidligere dersom man trenger sykemelding eller annet før dette
Jeg har pleid å ringe rundt 6+0.
Lykke til og gratulerer
Takk for svarSom engstelig førstegangsgravid tok jeg kontakt med jordmor typ akkurat da jeg kom inn i uke 4 Fikk faktisk tilbud om time under en uke etter, men valgte å vente 2 uker til. I ettertid tror jeg kanskje jeg heller skulle tatt den første, for det var jo egentlig bare at jeg var bekymret for å miste osv., og det eneste som egentlig hjalp mot det var at tiden gikk. Å ha timer å se fram til hjalp også å korte ned på ventetiden, tok privat TUL i uke 7, telefontime med jordmor i uke 8, fastlegen i uke 9.. også både fastlege, jordmor og TUL i uke 12 Men hører jo at noen steder så gidder de ikke ta deg inn engang før uke 12, så varierer nok veldig hvor man bor. Hvis du vil ha time tidlig er det jo bare til å høre om de er villig til å sette deg opp.
Ja, er litt forvirret på hva som skal gjøres så tidlig. Men så stå det både i clear blue og helse Norge at man skal ta kontakt med en gang etter positiv i graviditetstest.
Takk for svar.
Ja husker fastlegen min ikke hadde ledig før jeg var i uke 8 (og da var jeg bortreist), syntes det var dritlenge å vente Jordmor har ofte mer tid, tror hver gang jeg var vært så har vi kanskje pratet i en time. Kjennes veldig greit!Takk for svar
Jeg er førstegangsgravid, så vil gjerne ha noe avtale tidlig. Skal ringer jordmor neste uke og booke fastlege litt etter det. Fastlege har ikke noe ledig før desember alikevel.
Tusen takk for detaljert svar.Ja kan hende det står det, men det er ikke alltid nødvendig i praksis. Clearblue er et produkt som selges i mange land antar jeg så de må nok helgardere seg Det er ikke egentlig noe som gjøres tidlig på en legetime før det som heter første svangerskapskontroll, der får du helsekort, legen søker fødeplass og blodprøver tas på første kontroll mellom uke 8-12.
Det er bare å ringe og høre hvis du ønsker det. Det varierer veldig hva du får tilbud om. Noen setter opp legetime rundt uke 12, eller før. Kommer an på kapasiteten til fastlege. Det samme gjelder jordmor noen steder kan/vil de ta deg inn tidlig (fra rundt uke 7-9), andre steder venter de til mellom uke 12-16 med å ha første time hos jordmor. Jeg har fått litt ulike beskjeder der, men det tidligste de har kunnet ta meg inn hos jordmor er første kontroll som gjøres i uke 12. Har dog vært hos fastlege før dette ved behov for henvisning eller annet.
Det er ikke noen regel mot å ringe allerede nå, men det haster heller ikke
Anbefaler gjerne den appen som jordmor ba meg bruke, da den inneholder informajson fra helsenorge. Den heter Helseoversikt og har mange fine artikler ettersom man kommer ut i svangerskap og småbarnstid
Takk for svar.Ja husker fastlegen min ikke hadde ledig før jeg var i uke 8 (og da var jeg bortreist), syntes det var dritlenge å vente Jordmor har ofte mer tid, tror hver gang jeg var vært så har vi kanskje pratet i en time. Kjennes veldig greit!
Første timen var i slutten av uke 6, hadde en telefontime ca. ei uke etter. Etter det i uke 12 og 16 og neste i uke 20.Takk for svar.
Når startet du å gå til jordmor? Jo, tenkte det samme... Fastlege er ganske travelt nå for tiden.
Takk for detaljert svar =)Første timen var i slutten av uke 6, hadde en telefontime ca. ei uke etter. Etter det i uke 12 og 16 og neste i uke 20.
Fastlege i uke 9 og 12, men neste ikke før uke 24.
Jeg testet positivt og ble satt ut. Slo opp på nett hva jeg skulle gjøre og ringte jordmor. Fikk time i det som viste seg å være uke 5 eller 6. Syns det var greit, men det ble jo lenge til neste avtale. Greit nok det. Jeg trengte å "komme i gang" med prosessen siden det ikke var planlagt. Neste avtale med kommunal jordmor var i uke 15, men var til privat UL (ble satt tilbake en uke) i uke 6 og ny privat UL i uke 10.Som engstelig førstegangsgravid tok jeg kontakt med jordmor typ akkurat da jeg kom inn i uke 4 Fikk faktisk tilbud om time under en uke etter, men valgte å vente 2 uker til. I ettertid tror jeg kanskje jeg heller skulle tatt den første, for det var jo egentlig bare at jeg var bekymret for å miste osv., og det eneste som egentlig hjalp mot det var at tiden gikk. Å ha timer å se fram til hjalp også å korte ned på ventetiden, tok privat TUL i uke 7, telefontime med jordmor i uke 8, fastlegen i uke 9.. også både fastlege, jordmor og TUL i uke 12 Men hører jo at noen steder så gidder de ikke ta deg inn engang før uke 12, så varierer nok veldig hvor man bor. Hvis du vil ha time tidlig er det jo bare til å høre om de er villig til å sette deg opp.
Jeg trodde de har sluttet med det for de under 35 år? Hvor kan jeg finne informasjon om det?Det er ikke mye lege/jm gjør så tidlig. I Trondheim her har jeg aldri fått time før i uke 10-12 hos jordmor. Denne gangen fikk jeg en ringetime hos legen i uke 6 ca, for å få henvisning til tul på sykehuset (noe alle etterhvert skal ha krav på, men ikke alle sykehus som har startet opp for alle enda). Så greit å skaffe legetime såpass tidlig at en rekker henvisning til tul rundt uke 12-13. Men usikkerhet/mye spørsmål, så kan det være godt å skaffe en time, for å snakke litt om veien videre osv.
Jeg er uke 5 nå, vurdere å ta kontakt med jordmor neste ukeKontaktet lege med en gang jeg fikk positiv test. Fikk time i uke 6, han sendte alle henvisninger som skulle sendes så allerede i uke 8 hadde jeg fødeplass, TUL og OUL på plass JM kontaktet jeg etter TUL og fikk første time i uke 15
Ang tul? Det er noe helt nytt fra 2022. Ikke alle sykehusene har fått mulighet for å ta inn alle enda. Men det skal stå på sykehusets hjemmesider hvem som får. St.olavs har iallefall for alle sammen nå.Jeg trodde de har sluttet med det for de under 35 år? Hvor kan jeg finne informasjon om det?