Er det for lett for gravide å bli sykemeldt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
Det er nok mulig ja. Jeg drar den sikkert for langt før jeg må kaste inn hånkle og få sykemelding

Det er nok mulig ja. Jeg drar den sikkert for langt før jeg må kaste inn hånkle og få sykemelding
Det er nok mange som gjør det og. Husk å tenke på deg og barnet før du sliter deg helt ut :)

Ja det synes jeg. Jeg sa til legen at jeg begynte å kjenne bekkenet, og han hadde plutselig sykemeldt meg 20%...
MEN så er det jo veldig viktig å ta hensyn til seg selv og babyen også. Spesielt hvis en har barn fra før også, for da har de også behov for at mor er til stede. Jeg hadde ikke klart å gå på jobb hele dagen, for så å hente barna i barnehagen og ha overskudd til å leke med dem til leggetid. Er derfor veldig glad for kortere dager, slik at jeg får mulighet til å slappe av noe før jeg henter barna. Da klarer jeg leke med dem, før det er leggetid :)

Tja, det er lett å få sykemelding under graviditet, men det synes jeg det er generelt...

Men akkurat når det gjelder graviditet, så er det viktig å ta hensyn til seg selv, og legen kan jo ikke vite hvordan vi faktisk har det.

De som evt overdriver for å kunne bli sykemeldt, de vil antageligvis gjøre det når de ikke er gravide også. ;)

sniker litt her, men tenker det kommer like mye ann på legen..... min skriver veldig motvillig ut sm, måtte si at jobben hadde bedt meg sykemelde meg nå før han skrev 100%. Noen leger har sm klar når du kommer inn på første kontroll mens andre leger omtrent nekter å skrive en gradert engang.....

sniker litt her, men tenker det kommer like mye ann på legen..... min skriver veldig motvillig ut sm, måtte si at jobben hadde bedt meg sykemelde meg nå før han skrev 100%. Noen leger har sm klar når du kommer inn på første kontroll mens andre leger omtrent nekter å skrive en gradert engang.....

Veldig enig!

Jeg kan bare ringe til min, så sender han sykemelding i posten.
Nå utnytter ikke jeg dette da, men det er uhyre praktisk når jeg får migreneanfall, så slipper jeg å reise til han hver gang... -Får det en gang i mnd (hormonell migrene), og sporadisk nå som jeg er gravid.

Jeg mener det skal være litt lett å få sykemelding akkurat når man er gravid. Skal selvfølgelig være sånn at legen vurderer sammen med oss hvordan vi fungerer. Som regel tror jeg nok flere gravide nesten strekker seg lenger enn de bør før de får litt sykemelding, og da må ofte legene minne oss litt på at vi må prioritere annerledes akkurat nå. Kan blir veldig mye dårligere om vi presser oss for mye, men kan kanskje klare å holde jevnt nivå om vi får en liten prosent sykemelding.

Jeg fik 50% nå. Men jeg hadde ikke klart å gå i 100 % stilling i den jobben jeg har og bekkenet som gjør vondt når jeg går og beveger meg mye.

Tja er vel opp til lege, men til syvende å sist så er det jo opp til den gravide å takke ja eller nei til sykemelding om legen mener det er grunn til det

Trur nok desverre da! Har nok mykje med holdningane til folk å gjer. Men enkelte er heima fra jobb om di nyse og hoste litt, gravid eller ikkje..

Uansett, graviditet er en stor påkjenning på kroppen, plager eller ikke. Ikke alle som får tilrettelegging som man har krav på heller. Mange har jobber med fysisk tungt arbeid å eller jobber med ugunstige arbeidstider som tærer på kroppen

Innimellom kan det virke sånn at det er fryktelig lett, men så er ikke vi i den personen sine sko heller.. Personlig hadde jeg nok ikke hatt samvittighet til å sykemelde meg med mindre jeg ikke klarte å stå på bena, men sånn er jo bare jeg..

Så kommer alt selvfølgelig også an på arbeidsplassen... Tilrettelegger de? Det er stor forskjell på hvilke jobber man har... Graviditet er en relativt liten periode i livet. Den perioden er barnet og din egen helse klart viktigst! Jobb i andre rekke!

Eg sjøl står heile dagen, so tilrettelegging e ikkje noke alternativ. Den dagen eg eventuelt sjukemelde meg, ska eg nesten ikkje kunna stå på beino.
For meg er da å gå på jobb viktig. Eg har ei veldig god helsa generelt so da merkast kun i ryggen.
Men da va ikkje noke so hette sjukemelding når mi mor gjekk gravid både 1,2,3 og 4 gonga på 80-90 tallet. Da gjekk fint da og:) Ikkje klaga di so masse so me kanskje gjere heller..

Eg sjøl står heile dagen, so tilrettelegging e ikkje noke alternativ. Den dagen eg eventuelt sjukemelde meg, ska eg nesten ikkje kunna stå på beino.
For meg er da å gå på jobb viktig. Eg har ei veldig god helsa generelt so da merkast kun i ryggen.
Men da va ikkje noke so hette sjukemelding når mi mor gjekk gravid både 1,2,3 og 4 gonga på 80-90 tallet. Da gjekk fint da og:) Ikkje klaga di so masse so me kanskje gjere heller..
Med første står man som regel i jobb så lenge man klarer å stå på beina. Når man får neste barn må man ha igjen litt krefter etter jobb også, og der kommer gradert sykemelding inn i bildet.

Så må jeg bare tilføye at jeg har opplevd at andre har blitt uglesett fordi dem er gravid å sykemeldt. Syns faktisk ingen har noe med om man er sykemeldt eller ei. Jeg gidder hvertfall ikke ha dårlig samvittighet, å hvorfor skal man jobbe så lenge at man ikke klarer å fungere ellers. Skjønner ikke logikken egentlig.

Er selv i den kjipe situasjonen at jeg kun jobber 50 % . Men jeg gidder ikke forsvare ovenfor andre hvorfor jeg ikke kan jobbe mer. Legen har tatt en medisinsk vurdering og da kan ikke andre komme å si at det er for enkelt å bli sykemeldt. Jeg mener det er mellom legen og den det gjelder. At noen vurderer å jobbe til dem stuper er heldigvis ikke mitt problem

Ja, jeg tror det er mye lettere å få sm under svangerskap, enn ellers. Har selv en lege som er ganske tøff, men allikevel et ordentlig medmenneske. Hun er klar på av graviditet IKKE er en sykdom, som mange tror og utnytter seg av. Men jeg tenker at det også er viktig å se hver enkelt person som får sm. Ikke alle "skavanker" eller vondter synes utenpå kroppen, og en med f.eks bekkenplager, kan ha gode og dårlige dager.
Altfor mange dømmer de som er sm under svangerskap, uten egentlig å vite hvorfor de er sm eller hvilke plager de faktisk har!

I mitt første svangerskap kunne jeg dra rett hjem etter jobb og ligge på sofaen til jeg skulle legge meg. Jeg kunne bruke all min fritid på å pleie meg selv og være egoistisk. Da tåler man å bli litt sliten.. Nå har jeg jo en nydelig og aktiv 2 åring i hus, som krever sitt. Min første prioritet er å være MAMMA, ikke klare å jobbe 100% helt frem til fødsel.
20 uker på vei og heldigvis i 100% jobb fremdeles :)

Man må også huske på at grsviditet er ingen sykdom ! Mange som tror det virker det som, så fort de har posiriv test er det litt vondt både her og der. Jobb så lenge du kan anbefaler jeg :) med første jobbet jeg helt ut til permisjon. Med nr 2 fikk jeg bekkenløsning i 7 mnd så ble sykemeldt. Nå er jeg 5 mnd og har ikke merket no enda :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp