Er det flere

Lillevakre

Forelsket i forumet
som har barn som må bysses i søvn om dagene? IKKE sjans i det hele tatt for at han vil sovne alene.. Legen vår på sykehuset sier at det henger igjen fra da han var syk de 7 ukene [:(] Han prøvde sist vi var der for å vurdere problemet, men måtte gi seg.. Han sier at sønnen min kjemper imot å sove, han er redd. Og at jeg bare må fortsette litt til med å bysse ham i søvn. Det vil sannsynligvis gå seg til innen kort tid.
Men det er slitsomt for armene og ryggen...jeg bruker opp til 20 min hver gang han skal sove på å bære ham rundt omkring. Nå er det så glatt ute, at jeg må kjøre til sentrum for å trille, og det har jeg ikke tid til hver dag. I bil sovner han heller ikke...

Men på kvelden legger jeg ham bare våken i sengen og så sovner han uten gråt innen 10 minutter.... hva er forskjellen liksom? Jeg har prøvd å legge ham både i sengen, vognbagen(som står i stuen) og i sofaen bygget opp med puter, men det er det samme uansett.. han hylskriker!!! Jeg prøvde rett etter jul å la ham skrike seg i søvn noen dager, men når han har grått i 40 min, er rød i ansiktet og helt utslitt...da hjelper det ikke!!! Jeg MÅ bysse ham i søvn....

Er det noen flere som opplever dette? Noen tips til hvordan jeg kan få orden på dette? Og ja, jeg har som sagt prøvd å være konsekvent over flere dager, men det går ikke... Stakkars gutten min er redd for å sove....[:(]

Min sover i vognen utenfor huset på dagtid. Det går kjempefint. Om natten derimot sliter vi mye, da skal han absolutt ikke sove. Motsatt av hos deg mao. Har du prøvd å legge han ut, eller har du ikke den muligheten? Vår var mye lettere å få til å sovne ute.

ORIGINAL: olineo

Min sover i vognen utenfor huset på dagtid. Det går kjempefint. Om natten derimot sliter vi mye, da skal han absolutt ikke sove. Motsatt av hos deg mao. Har du prøvd å legge han ut, eller har du ikke den muligheten? Vår var mye lettere å få til å sovne ute.

Har dessverre ikke den muligheten...

Funker ikke å trille vognen litt inni stuen da?

Jeg har en som er umulig å få til å sove på dagen. Så med mindre jeg triller tur med henne så blir det lite soving.
Noen få ganger funker det å legge henne i vognen og trille inne. Ellers blir det mye bæring når hun er trøtt og sutrete, men så godt som umulig å få henne til å sove.

ORIGINAL: Jazina

Funker ikke å trille vognen litt inni stuen da?

Jeg har en som er umulig å få til å sove på dagen. Så med mindre jeg triller tur med henne så blir det lite soving.
Noen få ganger funker det å legge henne i vognen og trille inne. Ellers blir det mye bæring når hun er trøtt og sutrete, men så godt som umulig å få henne til å sove.

Litt godt å høre at jeg ikke er alene.... Ja, jeg tenkte at å ha vognen inne skulle gjøre susen.. men neida... Ikke pokker om han ville sovne i den..

Her legger jeg en hånd på kinnet hans og vugger vogna litt samtidig. Er sjeldent han sovner uten å bli vugget på. Han har siden han lå i magen min hatt behov for nærehet i ansiktet. Gjør også det når han skal sove for natten (gjør bare dette i noen minutter før han ligger alene før han sovner). Ved nesten hver UL (Hadde mange UL) så hadde hna hendene sine slik at vi ikke fikk sett ansiktet hans.

Vi må også bysse...og bysse og bysse! Blir snart sprø jeg!
Men har aldri tenkt at det kan være fordi han er redd. Både jeg og faren var søvnnektere også, var rett og slett redd for hva vi kan gå glipp av mens vi sov. Tror det er det som er problemet her også,for i det siste, mens han gnir seg i øynene,sutrer, gjesper etc så prøver han å få oss til å le, viser triks etc så vi blir opptatt med å beundre han igjen. Det digger han!
I vogna sover han ikke, alt for opptatt med å se seg om, i bilen bruker han laang tid på å se seg om først... i senga om kvelden 1 time ca,,.. nei, han er ikke glad i å sove..derfor må han bysses ja! Legger vi han ned er han lys våken igjen! Sikkert vår egen skyld altså, men han trenger oppmerksomhet og kroppskontakt omtrendt 24-7! Mao har jeg ingen gode tips, men du er ikke alene!

Vi har måttet bysse en del nesten hele veien. Nå går det som oftest å trille han i søvn men med mye gynging på vogna.. Inne i stua... Noen ganger må jeg ta han opp og bysse litt, men når han virker litt trøtt da så legger jeg han ned i vogna igjen og fortsetter å trille. Prøver å legge han nedi før han sovner for vil helst venne han helt av med å sovne i armene.

På kvelden legger jeg han i senga si kl 20 nå og det kan ta opptil en time før han sovner. Da sitter jeg der og synger eller legger med i min seng som er ved siden av og later som jeg sover, så sovner han til slutt.

Joda, litt travelt å ha det sånn, men er egentlig veldig fornøyd for er stor forskjell fra før nyttår, da han måtte bæres på og ikke sovna før midnatt. Også sover han nå stort sett gjennom natta. Vi har noenlunde faste sovetider på dagen. En time formiddag og en time før kl fire. Faste tider tror jeg er greit for da vet de når de skal sove.

Håper du får det til eller finner noe som fungerer for dere![:)]

Skaffe deg et bæresjal? da får du hvertfall armene fri uten at det blir altfor tungt og han får nærheten han trenger [:)]

Ellers har jeg ikke andre råd en å prøve, prøve og prøve..det vil gå seg til[:)]

Er det mørkt på rommet som når det er natta? prøvd å ha faste rutiner før hvile på dagen? aner ikke jeg..men det høres slitsomt ut..

ORIGINAL: Rebecca85

Skaffe deg et bæresjal? da får du hvertfall armene fri uten at det blir altfor tungt og han får nærheten han trenger [:)]

Ellers har jeg ikke andre råd en å prøve, prøve og prøve..det vil gå seg til[:)]

Er det mørkt på rommet som når det er natta? prøvd å ha faste rutiner før hvile på dagen? aner ikke jeg..men det høres slitsomt ut..

har prøvd alt du nevner... og 11 kg i bæresjal tviler jeg på at ryggen min klarer over tid.. Var tungt nok med 6 kg i bæremeis....

Uff, nå komer jeg ikke med så gode råd akkurat, men vi måtte bysse storesøster til hun var 14 mnd. Hun var aldri syk eller noe, men hadde kolikk i nesten 5 mnd, så det var derfor. Vi prøvde mange ganger å slutte, men gikk ikke før hun var 14 mnd. Sambo ble sykemeldt to ganger pga senebetennelse i skuldrene. Det var veldig slitsomt. Men det jeg vil si er at det går over til slutt.. Hold ut litt til, og prøv å trappe veldig forsiktig ned. Det var dette vi måtte gjøre. Gradvis nedtrapping. Ellers vet jeg om noen knotter en kan sette på sprinkelsengen som har byssefunksjon, men aner ikke hvor en får tak i disse. Mulig det hadde hjulpet litt. 

Me byssa Emil i søvn både natt og dag i fleire mnd, men no går det faktisk bedre[:)]
Det me gjorde var å bysse han til han blei kjempetrøtt og nesten sovna i armane, da la me han i senga si. I begynnelsen våkna han igjen og var lys våken, da var det berre å begynna på nytt..... Etterkvart (og det tok nokre dagar ja..) så vart det færre og færre gangar me måtte begynna på nytt. På denne måten lærer babyen seg å sovne sjølv i senga si.
No legge meg han i senga, seier god natt og går ut. Da ligger han som regel og kjeftar/pratar/småsutrar ei lita stund, da går me inn etter kanskje 5 min, seier god natt igjen, og da brukar han og sovna. Sjølvsagt ikkje sikkert det funka like bra for alle, men det er i allefall verdt eit forsøk. Masse lykke til uansett[:D][:D]

du er ikke alene, her må han bysses i søvn, både dagen å kvelden, å bare av meg, nytter ikke at pappaen tar han engang, da er dt bare grin,( litt min feil dt da,siden j altid tar han når han begynner å grine) men når han våkner på natta nå, så slepper j som oftest å bysse han i søvn etter han begynte med smokk.. å j og blei så sliten i arma tilslutt at j klarte ikke mere, men nå sitter jeg på sengekanten vår å gynger opp å ned, da sovner han myye fortere, innen 5 min,, prøv å sett deg på senga, å nesten hopp opp å ned [8D] hvertfall myyye bedre for arma..

du sier at han sovner innen 10 min i senga på kveldstid.
hvordan blir han når du legger han i senga si på dagtid?

lillegutt har alltid sovnet når vi har lagt han i senga si på kvelden, men har ikke villet sove der på dagtid før de to siste månedene.
han ble plutselig helt krakilsk hvis jeg la han i vogna (og han har mått bli byssa på dagtid før, vilt kun sove i vogna på dagtid)

men nå plutselig vil han BARE HA SENGA SI! [:D]
Helt greit for oss. så nå kan vi bare legge han i senga, dagtid og kveldstid.
men han vil ikke sove på dagtid hvis han ikke er klar for å sove. han må være trøtt nok, og gjerne litt mett i magen også.
da er det greit!

også må det være trangt og lunt i senga. får han for stort armslag, så blir han urolig.

hvis dere har faste rutiner på kvelden, så vet han at nå nærmer det seg leggetid.
så burde dere kanskje gjøre det på dagtid også. hvis ikke noe annet fungerer.
her pleier vi å spise mat og synge litt med sangkort eller lese bok, også legger jeg han. da sovner han nesten umiddelbart.
på kveldstid asså.. på dagtid trenger vi ikke.. det holder med å se at han gnir seg i øynene eller gjesper. da er han klar for senga! [;)]
og vil han ikke, prøver vi igjen om litt [:)]

noen ganger er det veldig deilig å ha en flaske å kose seg med hvis han ikke finner søvnen allene.[:)]

Min også "glemte" at han skulle sove i senga si på dagen etter juleferietull. Han kjempet imot søvnen uansett hvordan jeg prøvde å legge han, med byssing og amming og bæring. Bare mas og gråting. Men så bestemte jeg meg for at det var jeg som var sjefen, og måtte minne han på at det går an å sovne i sengen sin. Så jeg la han i senga og han gråt før ryggen traff madrassen. Opp og bysse, og når han var rolig, prøver vi igjenn. Det tok sikkert en time før han sovnet første gangen, men neste gang gikk det raskere og nå er vi tilbak til slik det var før, bare legge han ned, så legger han seg over på siden og sovner  [:)]  (Hvis han er trøtt vel og merke, om han ikke er trøtt flakser han med armene som om han var en fulg som prøver å lette, og da vet jeg at det er bare å utsette sovingen til han blir litt trøttere..)

Men nå når de er så små så forandrer de rutiner så ofte! Når vi endelig tror vi har skjønt det så går de hen å forandrer på behovene sine.
De trenger jo mindre søvn på dagen nå enn de gjorde før, så har du prøvd å legge babyen senere/tidligere/færre lurer pr dag?

Back
Topp