Jeg har hatt 2 ks, så da blir det det denne gangen også. Jeg har fått enerom begge gangene. Tror det er vanlig. Første gang var far på sykehuset alle 5 dagene ( det er 5 dager som det er vanlig å være på sykehuset etter ks. ). Andre gang så sov han på sykehuset 2 netter. Vi hadde en 1 åring hjemme og en syk baby som lå på nyfødt intensiv. Så han følte for å sove hjemme. Han kunne ha lagt på sykehuset alle nettene sammen med meg.
Jeg synes at det har vært veldig vondt de første tre dagene. Viktig å ta smertestillende jevnlig. Etter disse tre dagene, så har formen blitt raskt bedre. Jeg var oppe av senga etter 6-7 timer. Ta smertestillende og bit tennene sammen. Viktig å lytte til kroppen. Ikke over belaste. De vondeste er å reise seg, sette seg, bøye seg, snu seg i senga. Noen måtte gi nevø barnet når jeg skulle amme de første Dagene. Vanskelig å sette seg med barnet i armene. Men kan ikke løfte osv. De første 6 ukene. Operasjonssåret kan sprekke opp og du kan få brokk.
Noe jeg ikke hadde tenkt på var at når man får spinalbedøvelse, så blir man lammet i beina. Kan ikke føle dem, eller bevege dem. Ubehagelig. Noen kjenner at de tar på mangen og kutter. Men man kjenner ikke smerte. Ganske rart.
Det er jo et stort team inne på operasjonsstua. Vi har pratet i vei og det har roet meg ned. Selve snittet og det å ta ut barnet tar ca 5-7 minutter. Syingen tar lengre tid 15-20 min. Hvis alt går fint, så får du babyen på brystet ( som ved en vanlig fødsel). Ved en vanlig fødsel, så får babyen i seg mange bakterier. Dette er bra for immunforsvaret. Derfor vil de legge babyen på brystet ditt etter at de har tatt den ut, slik at den får i seg noen av dine bakterier. Etter at de er ferdige med å sy, så blir du kjørt til postoperativ. I mellomtiden, så måler og veier de babyen. Du ligger på postoperativ til du kan bevege beina. Det tar ca 4 timer. Babyen og pappaen er med deg.
I dagene etter snittet, så får du blodfortynnende sprøyter.
Husk å ta med truser og bukser som ikke gnager/ strammer over ks.såret. Truser som er litt høye i livet er gull.
Man får blødninger og etterrier som etter en vanlig fødsel.
Etter første ks. Fikk jeg voldsomme luftsmeeter. Dette er visst veldig vanlig.
Dette ble litt rotete...bare spørr hvis det er noe mer du lurer på. Så skal jeg prøve å svare.
Lykke til