Er det flere som skal ha planlagt keisersnitt?

~MineSøteSmå~

Har ei prinsesse på 2,venter en prins i april 15<3
Aprilbarna`15
Blir planlagt keisersnitt på meg. Fødte vanlig sist, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente meg.. Fint å høre fra andre som enten skal eller har vært igjennom det samme ☺️

Kom gjerne med tips og råd som er lurt å være klar over på forhånd hvis noen har det. Jeg tenker ihvertfall å ha kjøl og frys fullt med mat, så ikke det blir noe å tenke på ☺️

Er det vanlig at mor blir på sykehuset alene i starten og at far bare er på besøk? Sist lå jeg på barselhotell og vi var sammen hele tiden..

Jeg har hatt 2 ks, så da blir det det denne gangen også. Jeg har fått enerom begge gangene. Tror det er vanlig. Første gang var far på sykehuset alle 5 dagene ( det er 5 dager som det er vanlig å være på sykehuset etter ks. ). Andre gang så sov han på sykehuset 2 netter. Vi hadde en 1 åring hjemme og en syk baby som lå på nyfødt intensiv. Så han følte for å sove hjemme. Han kunne ha lagt på sykehuset alle nettene sammen med meg.

Jeg synes at det har vært veldig vondt de første tre dagene. Viktig å ta smertestillende jevnlig. Etter disse tre dagene, så har formen blitt raskt bedre. Jeg var oppe av senga etter 6-7 timer. Ta smertestillende og bit tennene sammen. Viktig å lytte til kroppen. Ikke over belaste. De vondeste er å reise seg, sette seg, bøye seg, snu seg i senga. Noen måtte gi nevø barnet når jeg skulle amme de første Dagene. Vanskelig å sette seg med barnet i armene. Men kan ikke løfte osv. De første 6 ukene. Operasjonssåret kan sprekke opp og du kan få brokk.

Noe jeg ikke hadde tenkt på var at når man får spinalbedøvelse, så blir man lammet i beina. Kan ikke føle dem, eller bevege dem. Ubehagelig. Noen kjenner at de tar på mangen og kutter. Men man kjenner ikke smerte. Ganske rart.
Det er jo et stort team inne på operasjonsstua. Vi har pratet i vei og det har roet meg ned. Selve snittet og det å ta ut barnet tar ca 5-7 minutter. Syingen tar lengre tid 15-20 min. Hvis alt går fint, så får du babyen på brystet ( som ved en vanlig fødsel). Ved en vanlig fødsel, så får babyen i seg mange bakterier. Dette er bra for immunforsvaret. Derfor vil de legge babyen på brystet ditt etter at de har tatt den ut, slik at den får i seg noen av dine bakterier. Etter at de er ferdige med å sy, så blir du kjørt til postoperativ. I mellomtiden, så måler og veier de babyen. Du ligger på postoperativ til du kan bevege beina. Det tar ca 4 timer. Babyen og pappaen er med deg.

I dagene etter snittet, så får du blodfortynnende sprøyter.

Husk å ta med truser og bukser som ikke gnager/ strammer over ks.såret. Truser som er litt høye i livet er gull.

Man får blødninger og etterrier som etter en vanlig fødsel.

Etter første ks. Fikk jeg voldsomme luftsmeeter. Dette er visst veldig vanlig.

Dette ble litt rotete...bare spørr hvis det er noe mer du lurer på. Så skal jeg prøve å svare.
Lykke til :)

Jeg har hatt 2 ks, så da blir det det denne gangen også. Jeg har fått enerom begge gangene. Tror det er vanlig. Første gang var far på sykehuset alle 5 dagene ( det er 5 dager som det er vanlig å være på sykehuset etter ks. ). Andre gang så sov han på sykehuset 2 netter. Vi hadde en 1 åring hjemme og en syk baby som lå på nyfødt intensiv. Så han følte for å sove hjemme. Han kunne ha lagt på sykehuset alle nettene sammen med meg.

Jeg synes at det har vært veldig vondt de første tre dagene. Viktig å ta smertestillende jevnlig. Etter disse tre dagene, så har formen blitt raskt bedre. Jeg var oppe av senga etter 6-7 timer. Ta smertestillende og bit tennene sammen. Viktig å lytte til kroppen. Ikke over belaste. De vondeste er å reise seg, sette seg, bøye seg, snu seg i senga. Noen måtte gi nevø barnet når jeg skulle amme de første Dagene. Vanskelig å sette seg med barnet i armene. Men kan ikke løfte osv. De første 6 ukene. Operasjonssåret kan sprekke opp og du kan få brokk.

Noe jeg ikke hadde tenkt på var at når man får spinalbedøvelse, så blir man lammet i beina. Kan ikke føle dem, eller bevege dem. Ubehagelig. Noen kjenner at de tar på mangen og kutter. Men man kjenner ikke smerte. Ganske rart.
Det er jo et stort team inne på operasjonsstua. Vi har pratet i vei og det har roet meg ned. Selve snittet og det å ta ut barnet tar ca 5-7 minutter. Syingen tar lengre tid 15-20 min. Hvis alt går fint, så får du babyen på brystet ( som ved en vanlig fødsel). Ved en vanlig fødsel, så får babyen i seg mange bakterier. Dette er bra for immunforsvaret. Derfor vil de legge babyen på brystet ditt etter at de har tatt den ut, slik at den får i seg noen av dine bakterier. Etter at de er ferdige med å sy, så blir du kjørt til postoperativ. I mellomtiden, så måler og veier de babyen. Du ligger på postoperativ til du kan bevege beina. Det tar ca 4 timer. Babyen og pappaen er med deg.

I dagene etter snittet, så får du blodfortynnende sprøyter.

Husk å ta med truser og bukser som ikke gnager/ strammer over ks.såret. Truser som er litt høye i livet er gull.

Man får blødninger og etterrier som etter en vanlig fødsel.

Etter første ks. Fikk jeg voldsomme luftsmeeter. Dette er visst veldig vanlig.

Dette ble litt rotete...bare spørr hvis det er noe mer du lurer på. Så skal jeg prøve å svare.

Tusen, tusen takk for super tilbakemelding! ☺️ Så fint å få høre litt erfaringer og tips rundt det, enn det man kan lese seg opp på selv..-som det med at man blir lammet i bena, tips til bukser osv. ☺️

Vi har en datter fra før som vil være ca. 2år og 10 mnd.når nestemann kommer. Følte du at du hadde behov for at mannen skulle være der sammen med deg, eller var det ok når han var hjemme? Sov babyen hos deg på natten?

Vi lurer også litt på om vi skal ordne litt barnevakt til hun eldste helt i starten slik at jeg får tid til å komme meg litt når jeg har kommet hjem. Er så redd for at hun skal føle seg tilsidesatt og bli lei seg når mammaen plutselig har en liten baby å ta vare på, i tillegg til at jeg ikke kan leke og løfte henne sånn hun er vant til.. -så derfor lurer vi på om det kan være litt lurt at hun heller kan bli gjort stas på hos besteforeldre de første dagene vi har hjemme?

Sniker litt. hadde keisersnitt i juni13.

jeg hadde ikke planlagt ks men erfaringene er jo noenlunde de samme.

Det var mitt første barn så jeg fikk alenerom fra jeg ble lagt inn til vi fikk komme hjem. på grunn av fødselsdepresjon måtte vi være der i syv dager før vi til slutt fikk reise hjem. faren var der hele tiden.
Jeg fikk bare så vidt se babyen før de tok han med seg, far ble med babyen på undersøkelse ig kom inn til meg igjen etterpå. Det gikk 45 minutter fra de begynte på ks til jeg var ferdig.
Litt usikker på tidsbegrepet etter operasjonen siden jeg var neddopet, men han var ute 16.35 og jeg tror det var natt når jeg fikk komme ned på rommet til min sønn og faren for de lå å sov.

En ting som er viktig å huske på er at det er ikke er normalt å ha mye smerter i såret 1-2 uker etterpå. Altså jeg fikk beskjed om at man må regne med litt smerter siden det er ett ks ig en stor operasjon. men når det 11 dager etter ks begynte å blø fra såret så rikk jeg kjeft fra legen på legevakten fordi jeg hadde gått så lenge med smerter. Jeg hadde infeksjon i såret og jeg var hovnet opp i livmoren. Det endte med innleggelse på sykehuset ien natt med antibiotika intravenøst. Heldigvis var jeg mye bedre dagen etterpå og fikk reise hjem igjen.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Jeg skal ha, men har aldri hatt :)

Jeg vet ikke om jeg skal ha keisersnitt enda, da jeg kan velge... så følger med på denne tråden så kan jeg lese meg opp litt :) hadde katastrofe keisersnitt sist, og det var grusomt...
Men til dere som har tatt keisersnitt, hvordan gikk det med ammingen?

Jeg lå på sykehuset alene sist, med guttungen. Far kom innom så ofte han kunne og fikk lov til av sykehuset. Og da var det ikke keisersnitt.

Skal ikke ha keisersnitt, men fordi jeg sliter med ME så blir det satt opp som en plan om jeg skulle være ekstremt sliten når fødsel nærmer seg eller om fødselen drar ut så bytter de til keisersnitt midt under. Så er en 50% sjangse for at det blir keisersnitt her. Håper på å slippe, for vet ikke helt hva jeg kan forvente meg fra et keisersnitt.

Søk på keisersnitt på aprilforumet så vil du få opp en lignende tråd med svar på;) så får du litt flere historier også;)

Jeg vet ikke om jeg skal ha keisersnitt enda, da jeg kan velge... så følger med på denne tråden så kan jeg lese meg opp litt :) hadde katastrofe keisersnitt sist, og det var grusomt...
Men til dere som har tatt keisersnitt, hvordan gikk det med ammingen?
Katastrofesnitt er jo noe helt annet enn et planlagt ks, eller et hastesnitt.
Når det er planlagt, så kutter de det øverste hudlaget. De andre lagene river de skånsomt. Dermed blir det mindre smerter i etterkant. Også er man jo våken. Har et par venninner som har hatt katastrofesnitt. De synes at det var vanskelig psykisk etterpå.... Håper du får en god erfaring denne gangen

Jeg sleit litt med ammeteknikken første gang. Andre gang gikk det som en lek. Det blir det samme som ved fødsel.

Det er jo en utfordring at man ikke kan bære søsken i 6 uker etterpå... Vi fikk hjelp med å levere og hente i barnehagen de første ukene sist gang ( vanligvis så er det jeg som gjør det ).

Det å " sende eldre søsken bort til besteforeldre" er litt både og. Jeg tror det er viktig at de blir inkludert. Samtidig så er det jo fint at man kan bruke litt ekstra tid til babyen. Tror det uansett er viktig å huske på at mor noen ganger bruker tid på eldre søsken. Det har lett for å bli sånn at mor ammer også tar far seg av de eldre.

Back
Topp