Er det flere som jobber på skole her?

FruTB

Betatt av forumet
Hvordan har dere det? Har dere fått tilpasset arbeidssituasjonen, og i tilfelle hvordan?

Jeg jobber fortsatt 100% og har utrolig nok ikke hatt en eneste fraværsdag dette svangerskapet. Har nok presset meg selv litt for hardt, for nå er jeg veldig sliten.

Jeg skal ha trekantsamtale med jordmor og leder en av de nærmeste dagene, og lurer veldig på hvilke tilrettelegginger som kan gjøres ... Det beste for meg hadde vært om jeg gikk ned til f.eks 80% med en dag fri - men da blir det svangerskapspenger - det er jo ønskelig fra alle parter at vi forsøker tilrettelegging først ...

Jeg har vært sykemeldt 40. % siden januar. Er så utrolig kvalm om morgenen og blir utslitt av å jobbe lange dager. Kaster fortsatt opp ca 2 ganger hver dag. Men jeg har hele tiden fått sykepenger og ikke svangerskapspenger?

Jeg er litt usikker på om du kan få svangerskapspenger? Det står på NAV sine sider at det gis til "...friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret".
For meg høres det ut som det kun gjelder for de som er 100% ute av jobb, og for de som har en jobb som kan risikere skade på en eller annen måte (tungt fysisk arbeid, jobb med farlige stoffer etc).
Det høres mer ut som det er sykemelding du skal ha?
Håper uansett at du får både tilrettelegging OG mulighet til å være hjemme en dag i uka :-)

Hvordan har dere det? Har dere fått tilpasset arbeidssituasjonen, og i tilfelle hvordan?

Jeg jobber fortsatt 100% og har utrolig nok ikke hatt en eneste fraværsdag dette svangerskapet. Har nok presset meg selv litt for hardt, for nå er jeg veldig sliten.

Jeg skal ha trekantsamtale med jordmor og leder en av de nærmeste dagene, og lurer veldig på hvilke tilrettelegginger som kan gjøres ... Det beste for meg hadde vært om jeg gikk ned til f.eks 80% med en dag fri - men da blir det svangerskapspenger - det er jo ønskelig fra alle parter at vi forsøker tilrettelegging først ...

Tilrettelegging som lærer kan kanskje være å slippe inspeksjon (om du har det), og fritas fra spising med elevene. På den måten får du i hvert fall mer pauser og mulighet til å slappe av. Kanskje du kan slippe noen fellesmøter også, og heller gå hjem litt tidligere?

Svangerskapspenger er riktig, å det kan man få selvom jobben ikke er en fare for foster :) jeg går på svangerskapspenger fordi jeg ikke er "frisk" nok til å jobbe 100%

Jeg er litt usikker på om du kan få svangerskapspenger? Det står på NAV sine sider at det gis til "...friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret".
For meg høres det ut som det kun gjelder for de som er 100% ute av jobb, og for de som har en jobb som kan risikere skade på en eller annen måte (tungt fysisk arbeid, jobb med farlige stoffer etc).
Det høres mer ut som det er sykemelding du skal ha?
Håper uansett at du får både tilrettelegging OG mulighet til å være hjemme en dag i uka :)

Joda, vi får svangerskapspenger. Har en venninne som også er lærer og hun jobber 60% og får svangerskapspenger utover det. Jordmor sa også til meg at hun så for seg at det mest sannsynlig ble at hun sykemeldte meg slik at jeg jobber 80%, og får en dag med svangerskapspenger - siden vi/jeg(ingen?) er tjent med sykemelding.

Jobben min er jo ikke så veldig tung fysisk, men den medfører ekstremt mye stress og høyt tempo - og det i seg selv kan jo være skadelig for fosteret.

Tilrettelegging som lærer kan kanskje være å slippe inspeksjon (om du har det), og fritas fra spising med elevene. På den måten får du i hvert fall mer pauser og mulighet til å slappe av. Kanskje du kan slippe noen fellesmøter også, og heller gå hjem litt tidligere?

Hei!
Ja, inspeksjon har jeg allerede blitt fritatt fra. Egentlig gjorde det meg ingen ting å gå ut og passe på/snakke med elevene, men harde baller og raske barn gjorde at jeg ble litt engstelig for magen ...

Det du skriver høres veldig ut som det jeg har tenkt, i første omgang .... Sikkert det ledelsen også aller helst vil.

Jeg jobber som ped.leder i barnehage, og fikk ikke innvilget svangerskapspenger. Så tror det avhenger litt av hvem som behandler søknaden, og hvilket nav kontor man hører til. Jordmor mener jeg skal ha rett på svangerskapspenger, men nav mener jeg heller skal ha sykmelding.

Er lærer men desverre 100% sykemeldt. Uheldig siden jeg er så og si nyutdannet og ikke har fast enda. Kanskje du kan få det sånn at du kan korte ned på bundentiden, slik at du kan gå hjem tidligere? Ellers tenker jeg at det er litt utfordrende å legge til rette, men håper jordmor og leder samarbeider godt med deg slik at dere finner en god løsning! Lykke til!

Er kontaktlærer på barnetrinnet. Har ikke fått noe tilbud om tilrettelegging av min leder:/ Men en annen gravid på jobb, ble spurt av en annen leder om hun ville slippe inspeksjon...

Back
Topp