Er det flere her med høy BMI/KMI?

Det er ikke et krav å følge vekten i svangerskapet, man kan si at man ikke ønsker det. Men det er såpass innarbeidet at folk tror de ikke har et valg, og at å følge vekten er en nødvendighet i svangerskapet :)
Åå seriøst? Nå angrer jeg på at det ble tatt opp i det hele tatt første kontroll.. men, er jo redd for at jordmor kanskje avviser det litt og heller sier at man kan veies uten at jeg vet hva den er på? Men det hjelper jo fint lite når de skriver det på helsekortet og jeg får en diger klump i halsen når jeg ser tallet..
 
Så jeg kan si at jeg ikke ønsker å veies? :Heartred Trodde man måtte veies uansett? Men at man feks kunne veie seg selv og si det, eller bli veid der men slippe å se på..
Nei nei, du trenger ikke det. Det gjør jo det lettere for de å følge med på om du får ødem etc, men om du har masse vann i kroppen på slutten så merker jo du det selv og kan gi beskjed(mtp svangerskapforgiftning) :) Og hvis du legger på deg "for" mye og babyen blir estimert stor, så skal jo man uansett ikke slanke seg så er jo ikke helt logisk:dead: Da vil jo du få beskjed på kontrollene, og kan prøve å balansere kostholdet når det evt er en problemstilling.
Jeg ville prioritert den psykiske helsen, så mye negative tanker og følelser som du skriver du har i forhold til veiingen, så tror jeg det er et godt valg:Heartred
 
Nei nei, du trenger ikke det. Det gjør jo det lettere for de å følge med på om du får ødem etc, men om du har masse vann i kroppen på slutten så merker jo du det selv og kan gi beskjed(mtp svangerskapforgiftning) :) Og hvis du legger på deg "for" mye og babyen blir estimert stor, så skal jo man uansett ikke slanke seg så er jo ikke helt logisk:dead: Da vil jo du få beskjed på kontrollene, og kan prøve å balansere kostholdet når det evt er en problemstilling.
Jeg ville prioritert den psykiske helsen, så mye negative tanker og følelser som du skriver du har i forhold til veiingen, så tror jeg det er et godt valg:Heartred
Tusen takk for gode svar! Da skal jeg snakke med jordmor og fortelle henne det jeg har skrevet her.. så kanskje tankene rundt vekt får slappet litt mer av, og jeg kan gå tilbake til å nyte svangerskapet :Heartred
 
Åå seriøst? Nå angrer jeg på at det ble tatt opp i det hele tatt første kontroll.. men, er jo redd for at jordmor kanskje avviser det litt og heller sier at man kan veies uten at jeg vet hva den er på? Men det hjelper jo fint lite når de skriver det på helsekortet og jeg får en diger klump i halsen når jeg ser tallet..
Nettopp. Akkurat derfor jeg ikke ønsker det heller, er redd for at det provoserer frem at jeg vil gå ned i vekt da, og det begynner å rokke med spiseforstyrrelsen igjen, så velger min psykiske helse foran beleilighet for helsepersonell:wacky:
 
Nettopp. Akkurat derfor jeg ikke ønsker det heller, er redd for at det provoserer frem at jeg vil gå ned i vekt da, og det begynner å rokke med spiseforstyrrelsen igjen, så velger min psykiske helse foran beleilighet for helsepersonell:wacky:
Høres ut som et veldig smart valg! Tusen takk igjen! Du sparer meg for mye vonde tanker og bekymringer de neste månedene! :Heartred
 
Så jeg kan si at jeg ikke ønsker å veies? :Heartred Trodde man måtte veies uansett? Men at man feks kunne veie seg selv og si det, eller bli veid der men slippe å se på..
Det kan du ja. Alt gjennom svangerskapet er egentlig frivillig. Men noe info behøver de nok for å kunne gi optimal hjelp hvis det skulle være behov, så det bør jo overveies for/imot før en evt. sier ja/nei til noe.
Du kan også ta opp med jordmor at du ikke ønsker større fokus på vekt enn nødvendig, og respekterer hun ikke det, gjerne sjekke opp muligheten for å bytte?
 
Det kan du ja. Alt gjennom svangerskapet er egentlig frivillig. Men noe info behøver de nok for å kunne gi optimal hjelp hvis det skulle være behov, så det bør jo overveies for/imot før en evt. sier ja/nei til noe.
Du kan også ta opp med jordmor at du ikke ønsker større fokus på vekt enn nødvendig, og respekterer hun ikke det, gjerne sjekke opp muligheten for å bytte?
Jeg er egentlig veldig fornøyd med jordmor, og valgte henne igjen for en grunn.. :Heartred Hun var veldig flink til å snakke med meg om vekten på en ordentlig måte uten at jeg følte meg angrepet.. men tankene begynner jo å surre uavhengig av hvem som tok det opp på en måte. For nå har jeg fokusert så veldig på det etterpå. Regner med at når jeg får forklart tankesettet mitt rundt dette, og hvordan jeg har hatt det nå etter siste kontroll; så vil hun nok hjelpe meg å gjøre det som gangner meg og min psykiske helse best:Heartred Så håper virkelig jeg har rett! Men takk for svar uansett! Setter pris på alle dere snille sjeler som bruker tiden deres på å svare mine bekymringer! Stor takke klem!:Heartred
 
Jeg er egentlig veldig fornøyd med jordmor, og valgte henne igjen for en grunn.. :Heartred Hun var veldig flink til å snakke med meg om vekten på en ordentlig måte uten at jeg følte meg angrepet.. men tankene begynner jo å surre uavhengig av hvem som tok det opp på en måte. For nå har jeg fokusert så veldig på det etterpå. Regner med at når jeg får forklart tankesettet mitt rundt dette, og hvordan jeg har hatt det nå etter siste kontroll; så vil hun nok hjelpe meg å gjøre det som gangner meg og min psykiske helse best:Heartred Så håper virkelig jeg har rett! Men takk for svar uansett! Setter pris på alle dere snille sjeler som bruker tiden deres på å svare mine bekymringer! Stor takke klem!:Heartred
Som nevnt over, tror jeg, så kan du evt be jordmor holde vekta hemmelig for deg- hvis deg hjelper deg å bare ikke vite. Men det er kanskje hele situasjonen som er triggende?

Jeg har jobbet mye med å snu negative tanker de siste månedene, og i din situasjon vil jeg bare si: Tenk for en fantastisk og fungerende kropp du har da, når du blir gravid på tross av høy bmi? Mange klarer jo ikke det!
 
Åå seriøst? Nå angrer jeg på at det ble tatt opp i det hele tatt første kontroll.. men, er jo redd for at jordmor kanskje avviser det litt og heller sier at man kan veies uten at jeg vet hva den er på? Men det hjelper jo fint lite når de skriver det på helsekortet og jeg får en diger klump i halsen når jeg ser tallet..
Forrige svangerskap skrev jeg ned vekten selv på gravidskjema før timen. Synes det var mye bedre enn å stå å veie meg ute i gangen hos jordmor. Det måtte jeg svangerskapet før, det føltes ikke greit.
 
Eneste jeg vil påpeke er at dere bør ha en vekt nærme fødsel da det er viktig å vite vekt under fødsel mtp evt medisiner, epidural, narkose osv.
 
Før gravid hadde jeg bmi på 33... er grad fedme, ok nok... men det er bullshit, jeg er litt tykk men fedme? sa det til legen og han sa ja burde komme nye tabeller snart... jeg er lav, har former og mage :laughing025
 
Høg bmi her, er både tjukk og gamal, men satser på at det går bra lell. Det er fint lite ein får gjort på dette tidspunktet anna enn å ta dei testane ein må ta og den medisinen ein får. Eg for min del trøstar meg med at vekta mi har gått ned 2 kg, uintensjonelt sjølvsagt, så håpar eg ligg på dette framover óg. Er 19 veker i dag.
 
Jeg har BMI på 31, 158 cm lav og veier 79 kg. Jeg får ikke noe ekstra oppfølging pga vekt?!
 
Ikke noe å si unnskyld for, tenkte bare å informere slik at du vet hvorfor ikke alle med bmi over 25 blir fulgt opp ekstra :happy:

Nei, håper bare jeg ikke fornærmet noen❤️
 
Var på OUL i dag og eg vil jo klassifisere meg sjølv som temmeleg schvær! Ved TOUL var dei kjempestressa for bmi-en min, i dag; neeeh. Det var ikkje så farleg, plutseleg. Jaja, ein blir jo mindre bekymra, så det har ein funksjon det óg :hilarious: trøstar meg med at eg har gått ned 2 kg så langt i svangerskapet, og nei eg prøver ikkje å slanke meg:)
 
Back
Topp