Er det flere her med høy BMI/KMI?

MammaSep21

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Novemberfnuggene 2023
Er det flere her med høy bmi? Fikk dere noe oppfølging i forhold til det? Var allerede et godt og robust kvinnemenneske før jeg ble gravid første gang. Ikke noe voldsomt stor, men i kategorien overvektig. I første svangerskap la jeg på meg over 30kg. Store deler av dette var vann i kroppen (scoret høyest på ødem scoren) Etter fødselen gikk 20kg vekk i løpet av en uke, men de resterende 10 har ikke villet rikke på seg. Jeg er veldig kort og med denne vektøkningen havnet jeg derfor på bmi på over 35. Fikk henvisning til ernæringsfysiolog via sykehuset og lurer på om andre har noe erfaring herfra? Eller generelt videre i svangerskapet som overvektig. Synes ikke vekt egentlig er et så hyggelig tema men nå kjente jeg at dette trenger jeg å snakke med noen om. Spesielt noen som ikke vet hvem jeg er :p
 
Last edited:
Ingen erfaring med det, nei. Men har høg bmi.
Ved forge svangerskap, la eg på meg 20kg. Dei første 10 forsvant fort, men dei resterende sitter igjen enda. Så per i dag, har eg ein bmi på 32,5.
Var aldri snakk om noko ernæringsfysiolog verken den gongen eller så langt no. Forskjellen frå den gong til no, er vel at eg er med i eit treningsprosjekt for utrente damer, så har PT ein gong i veka i 20 veker + egentrening utom. Ooog prøve å endre bittelitt på matfronten, hovedsaklig kutte småspising av drittmat.
 
Hei! Dette lurer jeg også på. Jeg er også lav, har egentlig alltid vært tynn, men de siste fem årene har jeg lagt på meg sakte men sikkert. Plutselig var jeg i kategorien overvekt. Har BMI på 28.

Jeg synes foreløpig det er enklere å spise mindre porsjoner og mindre søtt pga dårlig matlyst/blir fort mett.

Gruer meg til å oppgi vekten til jordmora.
 
De første månedene la jeg ikke på meg sist, da gikk jeg ned 5kg fordi jeg kastet opp så mye. Nå småspiser jeg sunne måltider for å holde bukt med kvalmen men kaster opp nesten alt uansett. Forrige gang la jeg på meg så mye både selvfølgelig fordi jeg ikke spiste så bra men også fordi jeg hadde så mye plager; så jeg fikk ikke holdt meg i aktivitet som jeg egentlig burde. Nå prøver jeg hvertfall å komme meg ut på turer både alene og med ettåringen, så får jo bevegd meg mer nå. Ønsker ikke å gå opp så mye denne gangen så skal virkelig prøve å gjøre det jeg kan for å slippe det igjen. Bare synes det er guffent å få innkalling fra «overvektpoliklinikk». Jordmor sa det er helt frivillig men at hun anbefalte gjennomgangen av blodprøver og det første møtet. Så ja. Liker ikke være så opptatt av vekt, synes det er ekstremt ubehagelig bare å snakke om det. Men ja, får vel høre hva de har si :smiley-ashamed004
 
Jeg har bmi på 31,6. Har en del kg ekstra men har ikke fått noe tilbakemelding på vekta fra lege/jordmor i tidligere svangerskap. Jeg er 164 høy (lav) og veier 85 kg. Kiloene har dratt seg på etter tidligere svangerskap og usunn småspising. De siste 6 ukene haf jeg slutta å spise sjokolade og godteri og har gått ned 3 kg bare på det. Så satser på at litt endring i kostholdet videre vil utgjøre en positiv effekt.
 
Jeg hadde høy bmi sist, håper og tror jeg er litt lavere denne gangen. Jeg fikk svangerskapsdiabetes sist, som var kostholdsregulert. Var inne på vekstkontroller grunnet dette annen hver uke fra uke 32. Jeg antok helt fra starten at jeg ville få det, da jeg har familie som har hatt svangerskapsdiabetes og har diabetes. Så spiste veldig sunt hele svangerskapet.

Jeg gikk ikke opp i forrige svangerskap, men ned noen kg gjennom hele svangerskapet.

Jeg kjenner også jeg gruer meg til å si vekten, kjente så på skamm sist svangerskap. Og kjenner veldig på det denne gangen også. Skulle egentlig vente med å bli gravid til vekten var lavere. Men lille i magen er ikke helt planlagt, og nå som den er der håper jeg virkelig den klamrer seg fast.
 
Jeg har ikke høy bmi selv, men det jeg har hørt av en venninne som er sykepleier og jobber på sykehus, er at de ikke har kapasitet til å følge opp (de som ønsker) gravide med høy bmi fordi det har blitt for mange. Og de er så presset på sykehuset allerede at de kutter hjørner der de må. Dessverre.
 
Sniker

Jeg har tidligere hatt veldig høy bmi, på det meste hadde jeg vel 56, men gikk ned før jeg ble gravid (ikke operasjon). Har bmi på 30.1 før graviditet, men mye, iallefall 10kg er løs hud. Har allerede gått opp mye, så nå er vel bmi passert 35, i uke 27+3. Jm legger seg ikke særlig opp i vekt, men har fått ekstra vekstkontroller grunnet ibs og mye fordøyelsesproblemer. Skal til ultralyd nå i uke 28 og igjen i uke 32.
 
Jeg har bmi på 32, men er høy så er ganske jevnt fordelt. Har vært igjennom ivf og vekt/bmi var aldri noe problem der. Spiser sunt, og går turer hver dag + trening et par ganger i uken. Har bestemt meg for å velge bort å bli veid/oppgi vekt gjennom svangerskapet pga tidligere spiseforstyrrelser, så vil ikke ha noe fokus på det.
 
Jeg har relativt høy bmi (29) men fertilitetslegen ba meg «drite» i det. Han mente at på grunn av min kroppssammensetning «teller» ikke bmi for meg. (Jeg har veldig mye muskelmasse, og ser ikke ut som jeg veier så mye som jeg faktisk gjør, i tillegg er jeg i generelt god form, med svært lav hvilepuls pre-gravid). Han vurderte oss for ivf før det klaffet på gamlemåten, og mente vekt ikke var noen faktor hos meg.

Jeg liker ikke veie meg foran folk (vekt-issues etter mobbing i ung alder) så jeg har avtalt med jordmor at jeg veier meg selv og oppgir vekt til henne. I forrige svangerskap mista jeg veldig matlysta, og gikk ned, ikke opp. Mista matlyst i denne runden og, så får se hvor det ender.

Fastlege søkte om ernæringsfysiologoppfølgibg sist, men jeg fikk avslag.
 
Ingen erfaring med det men har høy bmi. 160 høy og før dette svangerskapet var vekten 78 kg. Før førstemann var vekten 84 kg, gikk litt opp og ned første trimester. slutta å veie meg da vekten bikka 98 kg. Tipper jeg var over på tresifret før fødsel.

Husker jeg gruet meg veldlg til dette med vekt fleste gang, jordmor nevnte det ikke egentlig. Sa bare at hun anbefalte å følge kostrådene og være i aktivitet. Fikk veie meg hjemme.

Denne gangen er jeg mye kvalmere enn sist og har derfor også småspist mer. Ser jeg veier det samme nå som da jeg var 14 uker på vei meg første :bag:
 
Sniker

Tok kontakt med klinisk ernæringsfysiolog på eget initiativ. Hadde time med henne i uken vi var i limboland. Har også bmi på 35. Det hun fokuserte mest på var at jeg skulle ikke gå ned i vekt så lenge jeg var gravid. Med utgangspunk i mine utfordringer ønsket hun jeg fokuserte mest på å spise mer frukt og grønt og kutte ut tomme kalorier som blant annet kakao, småspising av sjokolade og om alt trengte stekes i smør/olje. Ved så høy bmi var det ikke anbefalt å gå opp mer enn 5-9kg. Selvfølgelig kan en ikke alltid kontrollere det.
Har ingen erfaring med ekstra oppfølging.
 
Jeg har BMI på 41 Førstegangsgravid og livredd. Men legen sa ikke noe, men er bare 5+2. Jeg prøver å gå ned i vekt forsiktig, uten å direkte slanke meg.
 
Jeg har relativt høy bmi (29) men fertilitetslegen ba meg «drite» i det. Han mente at på grunn av min kroppssammensetning «teller» ikke bmi for meg. (Jeg har veldig mye muskelmasse, og ser ikke ut som jeg veier så mye som jeg faktisk gjør, i tillegg er jeg i generelt god form, med svært lav hvilepuls pre-gravid). Han vurderte oss for ivf før det klaffet på gamlemåten, og mente vekt ikke var noen faktor hos meg.

Jeg liker ikke veie meg foran folk (vekt-issues etter mobbing i ung alder) så jeg har avtalt med jordmor at jeg veier meg selv og oppgir vekt til henne. I forrige svangerskap mista jeg veldig matlysta, og gikk ned, ikke opp. Mista matlyst i denne runden og, så får se hvor det ender.

Fastlege søkte om ernæringsfysiologoppfølgibg sist, men jeg fikk avslag.
Jeg veier veldig mye. Og jeg har hvilepuls under 50. Jeg er ikke godt trent og er skikkelig dårlig form sånn trenings sett:p

Jeg hater å veie meg foran jordmor, nå gruer jeg meg skikkelig til dette med vekt og graviditet. Jeg var som deg sist at jeg bare veide meg hjemme også oppga jeg til jordmor. Slitt veldig psykisk med vekta mi de siste åra.
Nå var ikke jeg som deg ved sist graviditet, men jeg la på meg nesten 40 kg, og 5 av de gikk jeg desverre ikke ned :p så nå veier jeg enda mere enn sist:( blir helt svett. Er sånn at nå gruer jeg meg sinnsykt liksom. Til jeg må snakke om vekt med jordmor.

Håper uansett at du har litt matlyst nå☺️ kos deg med god samvittighet :) nyt:)
 
Jeg veier veldig mye. Og jeg har hvilepuls under 50. Jeg er ikke godt trent og er skikkelig dårlig form sånn trenings sett:p

Jeg hater å veie meg foran jordmor, nå gruer jeg meg skikkelig til dette med vekt og graviditet. Jeg var som deg sist at jeg bare veide meg hjemme også oppga jeg til jordmor. Slitt veldig psykisk med vekta mi de siste åra.
Nå var ikke jeg som deg ved sist graviditet, men jeg la på meg nesten 40 kg, og 5 av de gikk jeg desverre ikke ned :p så nå veier jeg enda mere enn sist:( blir helt svett. Er sånn at nå gruer jeg meg sinnsykt liksom. Til jeg må snakke om vekt med jordmor.

Håper uansett at du har litt matlyst nå☺️ kos deg med god samvittighet :) nyt:)
Uff- det skal ikke være lett det der med vekt. Og hvertfall ikke når man både føler redsel for å få påpakk for vekta- samtidig som man får beskjed om å ikke slanke seg i svangerskap :dontknow

Dårlig med matlyst her, men men. Hjelper ikke at coviden tok det meste av smaks- og luktesans tilbake i november, men men. Er (etter alt å dømme) fortsatt gravid, og det er hovedsaken.

Håper det ordner seg for oss begge :Heartred
 
Innkallelsen til møte med ernæringsfysiologen skal foregå over video.. Kjenner jeg gruer meg veldig. Håper såklart at jeg får noe bra ut av det, men synes også det er vanskelig å ikke føle meg ekkel og dum som har lagt på meg som jeg har gjort. Føler liksom at jeg må slanke meg for å ikke at noen skal påpeke vekten på resten av kontrollene dette svangerskapet, men vet jo at man ikke skal det. Skammer meg over at jeg har dårlig selvkontroll når det kommer til mat.. Var så sykt i ekstase over denne graviditeten før den første svangerskapskontrollen egentlig.. men nå føler jeg meg bare ekkel som har satt meg selv i denne posisjonen. Synes det er skikkelig ubehagelig å ha så høy bmi.. er også sykt redd for å gå opp mye selvom jeg selvfølgelig vil prøve å gjøre det jeg kan for å la være.. fordi da vil det slå meg så sykt ned når vekten leses opp og jeg ser ut som jeg ikke prøvde en gang.. nei uff dette her er sykt vanskelig for meg. Beklager utblåsningen
 
Innkallelsen til møte med ernæringsfysiologen skal foregå over video.. Kjenner jeg gruer meg veldig. Håper såklart at jeg får noe bra ut av det, men synes også det er vanskelig å ikke føle meg ekkel og dum som har lagt på meg som jeg har gjort. Føler liksom at jeg må slanke meg for å ikke at noen skal påpeke vekten på resten av kontrollene dette svangerskapet, men vet jo at man ikke skal det. Skammer meg over at jeg har dårlig selvkontroll når det kommer til mat.. Var så sykt i ekstase over denne graviditeten før den første svangerskapskontrollen egentlig.. men nå føler jeg meg bare ekkel som har satt meg selv i denne posisjonen. Synes det er skikkelig ubehagelig å ha så høy bmi.. er også sykt redd for å gå opp mye selvom jeg selvfølgelig vil prøve å gjøre det jeg kan for å la være.. fordi da vil det slå meg så sykt ned når vekten leses opp og jeg ser ut som jeg ikke prøvde en gang.. nei uff dette her er sykt vanskelig for meg. Beklager utblåsningen
Har du vurdert å droppe å følge vekten? Hvis det skaper så mye negative tanker, så kan det være en idé :Heartred
 
Back
Topp