Er det en hostesaft gravide kan bruke?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Har fått så sinnsykt hoste og er gravid i uke 25. Lest på nettet på de ulike og finner ingen som det står kan brukes uten at man bør høre med legen. Noen med erfaringer?
 
Sjekk med tryggmammamedisin :happy:

De fleste graderer seg ifht bruk hos gravide.
 
Utklipp fra Relis (produsent-uavhengig legemiddelinformasjon):

Generelt anbefales ikke gravide å bruke hostestillende medisin med mindre det er helt nødvendig. Hostemedisiner som kan kjøpes uten resept har dessverre liten eller ingen effekt. Mange av de eldre hostemiksturene som kan kjøpes uten resept inneholder dessuten alkohol og eteriske oljer som gravide bør unngå.

Hvis den gravide likevel ønsker å forsøke en reseptfri hostesaft mot slimhoste, regnes for eksempel både Solvipect og Bisolvon trygge å bruke under graviditet så lenge ikke anbefalt dosering overskrides. Solvipect inneholder alkohol, men i små mengder.
 
Jeg ville i første omgang prøve Fribol sugetabletter, hjelper ikke det så ta en telefon til resepsjonen på legesenteret. Denne har en sterk urtesmak - den er ikke god i smak, men den sterke smaken «åpner» opp litt i halsen og er god på å dempe hosten. :)
 
Brukte solvipect såvidt i en kort periode med sinnsyk hoste da jeg var gravid sist. Lege godkjente det. God bedring :)
 
Jeg ville i første omgang prøve Fribol sugetabletter, hjelper ikke det så ta en telefon til resepsjonen på legesenteret. Denne har en sterk urtesmak - den er ikke god i smak, men den sterke smaken «åpner» opp litt i halsen og er god på å dempe hosten. :)
Må kanskje teste det. De er vel faktisk sukkerfrie også. Skal helst unngå sukker... :p
 
Brukte solvipect såvidt i en kort periode med sinnsyk hoste da jeg var gravid sist. Lege godkjente det. God bedring :)
Takk for tips. Får høre med legen over helga, eller ringe legevakta om det ikke blir bedre. Toåringen har det samme og ser at Bisolvon har hjulpet han! :)
 
Back
Topp