Er det dyrt å ha barn ?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Ja, det er dyrt å ha barn.
Spesielt babytiden er dyrt, når man må ha diverse ting og mat. (tenker på mme osv).
Men det er dyrt i småbarnstiden også. Klær er ikke billig, og hvis man må ha spesialsko osv så blir det fort dyrt. Selv med kun egenandel er det dyrt!

Nei jeg kan ikke si jeg har merket at det er så mye dyrere enn da vi ikke hadde barn. Eneste er at jeg shopper nå mer til mine barn enn til meg selv. Det er jo noe jeg velger helt selv, barna har jo mer enn det de trenger ;)

Nja, det kommer litt ann på kravene vi som foreldre har. Kan man kjøpe/arve brukt eller må alt være tipp topp og spelra nytt?
Vi har vært veldig bevisste på dette, har arvet mesteparten av klærne de har, kjøpte brukt vogn til 1 mann, og lagde mye mat selv :)

Nei, syns ikke det..

Ok, de skal ha klær, leker, mat og så videre, men før vi fikk barn var vi ute 1-3 ganger i uken og øl på byen + taxi hjem er ganske dyrt.
Nå er vi nesten aldri ute.
Budsjetter på godter, brus, potetgull og så videre har også gått ned.

Nja.. på enkelte områder er det dyrt å ha barn.. Men de siste årene har jeg blitt litt flinkere på det at barna ikke trenger å ha ting i overflod.
Har også blitt flinkere med å kjøpe brukt/arve klær.
Feks fikk jeg en hel søppelsekk med klær til minsten. Fult brukbare klær, mye som var lite brukt. Dette resulterte i at jeg nesten ikke har hatt utgifter på klær til han på mange mnd..

Hadde jeg gått fra ferdig utdannet til barn hadde jeg kanskje ikke merket det på økonomien på samme måte, men å gå fra lærling til å få barn, det kjentes godt på økonomien.

Hver periode har sine utgifter, men jeg tror mange undervurderer hvor billig baby-/småbarnsperioden kan gjøres, og hvor dyr tenåringsperioden blir.

Ja, det er dyrt med alle engangsinvesteringen til ny baby, men både seng, vogn, stellebord m.m. kan ganske lett skaffes pent brukt og langt billigere. Prisforskjellen på billigbleier og merkebleier, eller tøybleier, er også markant.
De fleste kjøper også inn ALT for mye babytøy og unødig dill som de ikke trenger.

Jeg har selv merket en markant fordyring av klesbudsjettet nå når poden plutselig har bikket fra "småbarn" til "junior" i klesbutikkene - allerede fra før var bukser og gensere gått fra å koste "lekepenger" til å faktis koste noen hundrelapper, og nå er det enda dyrere. Samme jakka koster plutselig hundre kroner mer fordi han har gått opp en størrelse...

Men så kommer plutselig tenårene, og da MÅ man jo ha den riktige jakka, og de riktige buksene, og samme håndveske som alle andre i gjengen, og den kuleste mobiltelefonen, og... og...
Jeg gruer meg allerede. Jeg var absolutt ikke mote-/merke-/klesbevisst og slet en del med det, men det er befriende deilig å slippe å ønske seg håndvesker til en netto månedslønn.
Hva jeg gjør når Jr. kommer hjem og sier han blir mobbet fordi han har billig vinterjakke - det vet jeg faktisk ikke.
Sukk.
(Han går heldigvis på en privat tiåring grunnskole hvor det ser ut til å være veldig lite press på akkurat kleskoden, så vi får se.)

Last edited:
Ja, og nei. Jeg synes han var dyrere å ha da han var under året. Når man bytter størrelse hver tredje-fjerde uke, så koster det faktisk en del å bytte ut alle klærne hele tida. Det har heldigvis roet seg ned, og enda mer vil det roe seg ned framover. Jeg synes bleier er møkkadyrt. Jeg synes det er helt sykt at vi bruker rundt 500 kroner i måneden bare på bleier. Matmessig, så merker jeg ikke store forskjellen. Litt jo, men jeg kunne fint droppa smoothieposer og laget egen osv. Latskapen lenge leve. Skal man ha barn i barnehage, så blir det kjapt veldig dyrt i utstyr fordi man må ha dobbelt av alt. Så dn delen gruer jeg meg litt til. Leker koster, men man MÅ jo ikke kjøpe alt man ser av kule leker heller. Så joda, det koster og enkete ting mer enn andre. Men mye blir hva man gjør det til også.

Det koster litt, men vi har omprioritert bruk av penger, og har alltid ekstra penger i slutten av måneden, så vil ikke si at det er spesielt dyrt å ha barn. Syns det er dyrere med bilen :p

Ja, og nei. Jeg synes han var dyrere å ha da han var under året. Når man bytter størrelse hver tredje-fjerde uke, så koster det faktisk en del å bytte ut alle klærne hele tida. Det har heldigvis roet seg ned, og enda mer vil det roe seg ned framover. Jeg synes bleier er møkkadyrt. Jeg synes det er helt sykt at vi bruker rundt 500 kroner i måneden bare på bleier. Matmessig, så merker jeg ikke store forskjellen. Litt jo, men jeg kunne fint droppa smoothieposer og laget egen osv. Latskapen lenge leve. Skal man ha barn i barnehage, så blir det kjapt veldig dyrt i utstyr fordi man må ha dobbelt av alt. Så dn delen gruer jeg meg litt til. Leker koster, men man MÅ jo ikke kjøpe alt man ser av kule leker heller. Så joda, det koster og enkete ting mer enn andre. Men mye blir hva man gjør det til også.
Hva slags bleier kjøper dere?? Her bruker vi billigbleier som Rema100 og Firstprice. Da jeg hadde to bleiebarn + bleier i bhg brukte vi aldri 500kr i mnd på bleier inkludert våtservietter :o

Merker det igrunn mest på barnehage, ca 5000 på to barn, og snart er det en på sfo i tillegg!

Fordi vi har god økonomi så syns jeg akkurat det ikke har vært så utfordrende, men jo, det er vel dyrt å ha barn. Vi kjøpte det meste nytt, så det merket vi der og da. Vogna kostet 8000kr alene. Denne gangen har vi så å si alt vi trenger, så det blir noe annet nå.

Hvis dere syns det er dyrt å ha små barn så er det bare å "glede" seg til de blir større...Da er klærne dyrere, de skal ha utstyr til fritidsaktiviteter og aktivitetene de går på koster, ski, skøyter, slalomutstyr.. Alt man skal gjøre sammen som en familie koster, ferie, kino, teater, badeland osv.. Men man trenger jo ikke gjøre alt dette heller.

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, det vil jeg absolutt si. I starten når man ammer, er det ikke så mye, men tar seg greit opp ved barnehagestart. Har et barn i barnehage og et barn på Sfo. 5000 i mnd der til sammen. Går også veldig mye penger til utstyr som vinterdresser, vinterstøvler, sko, ull og slike ting. Også vokser de jo så fort at de må ha nytt hvert år.

I tillegg er gutten veldig kresen og sliter med å legge på seg, så går masse penger i nan, middagsglass, grøt og ulike smoothier.

Ja

Ja, er jo ikke akkurat gratis å ha barn i bhg :p koster også en del for vinterdress, sko osv, men ellers merker vi det ikke så veldig på økonomien. Har litt andre prioriteringer nå enn før vi fikk barn :)

Back
Topp