Er det diskriminering å ikke gi desemberbarn barnehageplass?

Sommerstjerne

Glad i forumet
Julikulene 2020
Smånissene 2022
Altså jeg har ikke satt meg inn i problemstillingen før nå, men siden vi selv fikk desemberbarn har jeg engasjert meg.

Desemberbarn har ikke rett på barnehageplass før august 2 år etter fødselsåret, så for oss blir det jo august 2024. Da er barna 1 år og 8 måneder, og er altså de som blir eldst før de har plass på barnehage.

Desemberbarn som begynner i barnehage når de har rett på plass vil kun gå ett år på småbarnsavdelig. Til sammenligning vil barn født i januar vanligvis gå til august året etter, og få to år på småbarnsavdeling. Desemberbarna får dermed ett år mindre med tett oppfølging av personale, da personaltettheten er mye høyere på småbarnsavdeling.

I tillegg begynner de ett år tidligere på skole enn barna født i januar. Det betyr at de får ett år mindre i barnehage. I tillegg til at de blir yngst i klassen. Det er bevist at desemberbarn ofte er de som henger mest etter på skolen. Desemberbarn får oftere også adhd diagnose.

At barn født fra januar og mot sommeren ikke får barnehageplass blir mest et logistikkproblem for foreldrene med tanke på permisjon og jobb. Men føler virkelig at desemberbarna blir diskriminert med tanke på oppfølging.

Man har jo rett til å holde barna hjemme fra barnehage, så ikke sikkert alle er enige her. Men jeg har virkelig tro på at barnehage er veldig bra for barn!

Andre som har tanker her? Burde ikke regjeringen ta den kosten det er å tilby desemberbarn barnehage når de fyller 1 år?
 
Hovedproblemet her er vel at det kun er opptak i august i mange kommuner, og "kort" permisjon. Om foreldre hadde hatt mulighet til å være lengre hjemme med barna sine (altså lengre betalt permisjon) så ville færre begynt i barnehagen så tidlig uansett, tenker jeg. Nå har jo vi i Norge lang permisjon i forhold til andre land, men fortsatt ikke nok ser det ut til. Foreldre draaaar jo ut permisjonen med ferie, ulønnet osv for å være lengre hjemme.

Grunnen til babyboom hver mai-august er siden folk planlegger barn utfra barnehagestart.
 
For en god del år siden fant regjeringen ut at de ville ha flere ut i jobb og lovet da full barnehage dekning, altså at alle som ville ha barn i barnehagen skulle få plass. For at kommunene skulle kunne innfri dette måtte det noen midlertidige unntak til mens det ble bygget flere barnehager. Blant annet dette med hovedopptak, og det som da ble satt at barn født etter 30 september hadde ikke krav på barnehageplass før barnehageåret etter, så har det sakte men sikkert blitt ført til november og nå er det bare desember barn den regelen gjenstår for.
Noen kommuner med full barnehagedekning har nå gått bort i fra den regelen.
Regelen er vanvittig frustrerende og lever på god overtid, håper inderlig de fleste kommuner kan bli kvitt den relativt fort, men da er spørsmålet om barnehagene er klare for å ta inn barn på 8 mnd?

Som småbarns pedagog så vet jeg at personalet strekker seg langt for de aller minste, men frem til barnet er to år har de fleste det best hjemme. Det er selvfølgelig unntaket som bekrefter regelen osv men forskningen er klar, barn under 2 år har mye stresshormoner i kroppen etter barnehageoppstart.
Etter barnet er blitt 2 år har de et stort utbytte av barnehage. De danner vennskap, får oppleve å være en del av noe større, lærer seg sosiale regler og normer, få nye erfaringer osv. Det er også med på å fylle de økonomiske gapene som ellers er tilstede i samfunnet.
Så om barnet går et mindre år i barnehagen er jeg ikke så stresset for. Hadde jeg kunnet hadde jeg ikke sendt mine barn i barnehagen før de var fylt 2 år.

Jeg er heller mer stresset over hvordan vi som foreldre blir de store taperne, spesielt oss damer. For vi ender opp med å må være lengre hjemme med barna, må ta ulønnet permisjon for å få det til å gå rundt. Vi mister tid i arbeidslivet, og ikke fordi vi selv nødvendigvis ønsker å gå hjemme så lenge.
Er jo også et problem for dem som har født fra januar og frem til august i de kommunene hvor de bare har opptak i august… systemet er dessverre fult av feil og mangler. :confused013
 
For en god del år siden fant regjeringen ut at de ville ha flere ut i jobb og lovet da full barnehage dekning, altså at alle som ville ha barn i barnehagen skulle få plass. For at kommunene skulle kunne innfri dette måtte det noen midlertidige unntak til mens det ble bygget flere barnehager. Blant annet dette med hovedopptak, og det som da ble satt at barn født etter 30 september hadde ikke krav på barnehageplass før barnehageåret etter, så har det sakte men sikkert blitt ført til november og nå er det bare desember barn den regelen gjenstår for.
Noen kommuner med full barnehagedekning har nå gått bort i fra den regelen.
Regelen er vanvittig frustrerende og lever på god overtid, håper inderlig de fleste kommuner kan bli kvitt den relativt fort, men da er spørsmålet om barnehagene er klare for å ta inn barn på 8 mnd?

Som småbarns pedagog så vet jeg at personalet strekker seg langt for de aller minste, men frem til barnet er to år har de fleste det best hjemme. Det er selvfølgelig unntaket som bekrefter regelen osv men forskningen er klar, barn under 2 år har mye stresshormoner i kroppen etter barnehageoppstart.
Etter barnet er blitt 2 år har de et stort utbytte av barnehage. De danner vennskap, får oppleve å være en del av noe større, lærer seg sosiale regler og normer, få nye erfaringer osv. Det er også med på å fylle de økonomiske gapene som ellers er tilstede i samfunnet.
Så om barnet går et mindre år i barnehagen er jeg ikke så stresset for. Hadde jeg kunnet hadde jeg ikke sendt mine barn i barnehagen før de var fylt 2 år.

Jeg er heller mer stresset over hvordan vi som foreldre blir de store taperne, spesielt oss damer. For vi ender opp med å må være lengre hjemme med barna, må ta ulønnet permisjon for å få det til å gå rundt. Vi mister tid i arbeidslivet, og ikke fordi vi selv nødvendigvis ønsker å gå hjemme så lenge.
Er jo også et problem for dem som har født fra januar og frem til august i de kommunene hvor de bare har opptak i august… systemet er dessverre fult av feil og mangler. :confused013
Var interessant å lese det du skriver om barnehage under 2 år!
Storesøster her begynte i barnehagen da hun var 14 måneder, og jeg følte hun hadde sååå godt av det! Men kan være det var pga hun var «coronababy», og ikke fikk dekket sitt sosiale behov ved å være hjemme med oss :confused013

I utgangspunktet er gjerne ett av hovedproblemene at de født i desember begynner på skolen for tidlig? 1. klasse har jo blitt mye mer preget av fag og stillesitting enn det som opprinnelig var planen da det ble bestemt at 6(og 5,5) åringer skulle begynne på skolen. Tror at litt mer læring via lek kunne vært en fordel i 1. klasse, og gjerne da en lettere start for spesielt de født på slutten av året!
 
Var interessant å lese det du skriver om barnehage under 2 år!
Storesøster her begynte i barnehagen da hun var 14 måneder, og jeg følte hun hadde sååå godt av det! Men kan være det var pga hun var «coronababy», og ikke fikk dekket sitt sosiale behov ved å være hjemme med oss :confused013

I utgangspunktet er gjerne ett av hovedproblemene at de født i desember begynner på skolen for tidlig? 1. klasse har jo blitt mye mer preget av fag og stillesitting enn det som opprinnelig var planen da det ble bestemt at 6(og 5,5) åringer skulle begynne på skolen. Tror at litt mer læring via lek kunne vært en fordel i 1. klasse, og gjerne da en lettere start for spesielt de født på slutten av året!
Som sagt så er det alltid unntaket som bekrefter regelen osv. Noen tåler jo også stress mye bedre enn andre, noen syns at lekene/menneskene er så spennende at det overdøver stresset.
Barn er jo også individuelle, så å sia alle under 2 blir jo et gjennomsnitt. Noen er klare før andre, og noen bruker lang tid på å modnes.
Det som forskningen viser er en økt mengde med hormoner (husker ikke hva de het) som man får i forbindelse med stress hos barnehagestartere, jo mindre jo mer (som oftest). Utviklingsmessig vet vi at barn er i en viktig fase av tilknytningen til sine omsorgspersoner frem til 18-20 mnd. Dette kan være en av grunnene også til økt stress.

Pga økonomi og et par andre faktorer begynte storesøster i barnehagen da hun var 1 år og brukte to dager på tilvenning :smiley-ashamed004
Kunne innimellom se tegn til stress hos henne men hun taklet det bedre enn moren :hilarious:

I følge 97 reformen skulle 1klasse være en forlengelse av barnehagen. I 2007(?) kom det en ny reform som gjorde det ekstremt utfordrende for lærerne å fortsette på den måten desverre.
Veldig spent på hvordan det blir for lillesøster å begynner på skolen når hun er så ung
 
Var interessant å lese det du skriver om barnehage under 2 år!
Storesøster her begynte i barnehagen da hun var 14 måneder, og jeg følte hun hadde sååå godt av det! Men kan være det var pga hun var «coronababy», og ikke fikk dekket sitt sosiale behov ved å være hjemme med oss :confused013

I utgangspunktet er gjerne ett av hovedproblemene at de født i desember begynner på skolen for tidlig? 1. klasse har jo blitt mye mer preget av fag og stillesitting enn det som opprinnelig var planen da det ble bestemt at 6(og 5,5) åringer skulle begynne på skolen. Tror at litt mer læring via lek kunne vært en fordel i 1. klasse, og gjerne da en lettere start for spesielt de født på slutten av året!
Mine barn har også vist seg klare ved ett års alder. Eldste hadde veldig godt av det, trivdes masse med å være sammen andre barn
 
Mine barn har også vist seg klare ved ett års alder. Eldste hadde veldig godt av det, trivdes masse med å være sammen andre barn
Barn er nok ganske forskjellige, ja :)
Mi elsker barnehagen, og vil aldri hjem når vi henter henne :hilarious: <3
 
Min eldste begynte rett før han var 2 år, og yngste skal starte når hun er halvannet :) Jeg jobber kun 2 dager i uka og har mulighet for mye hjemmekontor så da har jeg ikke behov for det tidligere. Men sønnen min startet på 40%, så økte jeg til 60, så 80. Det funket bra for han. Vurderer å starte med 60% på lillesøster og så evt øke senere. Noen andre mer erfaring der? Fordeler/ulemper med deltid?
 
Så, et barn født i november 2022 vil ha krav på barnehageplass i august 2023 (9 mnd), et barn født i desember 2022 vil ha krav på bhgplass i august 2024 (1 år og 8 mnd) og et barn født i januar 2023 vil også ha krav på plass fra august 2024 (1 år og 7 mnd), eller har jeg misforstått? For meg virker det omtrent like upraktisk med barn i desember og januar i så fall, men kanskje det er noe jeg overser? Uansett burde jo alle barn ha krav på plass så snart permisjonstiden er over.

Eller har januarbarna krav fra august samme år som de blir født?
 
Så, et barn født i november 2022 vil ha krav på barnehageplass i august 2023 (9 mnd), et barn født i desember 2022 vil ha krav på bhgplass i august 2024 (1 år og 8 mnd) og et barn født i januar 2023 vil også ha krav på plass fra august 2024 (1 år og 7 mnd), eller har jeg misforstått? For meg virker det omtrent like upraktisk med barn i desember og januar i så fall, men kanskje det er noe jeg overser? Uansett burde jo alle barn ha krav på plass så snart permisjonstiden er over.

Eller har januarbarna krav fra august samme år som de blir født?
Novemberbarna har krav på plass fra november når de fyller 1 år, ellers er det riktig det du skriver mener jeg :) Sniker!
 
Så, et barn født i november 2022 vil ha krav på barnehageplass i august 2023 (9 mnd), et barn født i desember 2022 vil ha krav på bhgplass i august 2024 (1 år og 8 mnd) og et barn født i januar 2023 vil også ha krav på plass fra august 2024 (1 år og 7 mnd), eller har jeg misforstått? For meg virker det omtrent like upraktisk med barn i desember og januar i så fall, men kanskje det er noe jeg overser? Uansett burde jo alle barn ha krav på plass så snart permisjonstiden er over.

Eller har januarbarna krav fra august samme år som de blir født?
Disse reglene er litt forvirrende, men hovedregelen er at alle barn har rett på barnehageplass det året de fyller ett år. Bortsett fra desember barn som ikke har krav på plass før hovedopptak etter fylte ett år. Da er de altså 1 år og 7-8 mnd.
Barn født før august har krav på plass fra de er ett år. Altså i teorien skal et barn født januar 2023 ha plass januar 2024. Desverre funker dette dårlig i praksis da mange barnehager ikke har løpende opptak, altså at de tar inn barn etter augus/september. For barnehagene vil jo helst fylle opp alle plassene sine i begynnelsen av barnehageåret (som starter 1 august).
Så her har politikerne satt opp mange fine regler som ikke funker for familiene fordi de aldri spurte barnehagene om det var mulig å praktiser for dem.
 
Kjenner jeg er rimelig irritert akkurat nå da. Vi kontaktet den i kommunen som er ansvarlig for barnehagetildeling. Vi spurte om mulighetene for å få plass i 2023 til vårt barn. Spurte om å betale fra august, søskenprioritering, ulike barnehager osv. fikk beskjed om at så lenge barnet var født i desember ville de ikke en gang se på søknaden dette opptaket. Og ba oss ringe i november for å se på saken da.

Men har nå fått vite at flere barn født senere i desember, og også barn født i 2023 har fått tildelt plass i samme kommune!! :rolleyes: Blir en telefon til kommunen i morgen, ja :shifty:
 
Kjenner jeg er rimelig irritert akkurat nå da. Vi kontaktet den i kommunen som er ansvarlig for barnehagetildeling. Vi spurte om mulighetene for å få plass i 2023 til vårt barn. Spurte om å betale fra august, søskenprioritering, ulike barnehager osv. fikk beskjed om at så lenge barnet var født i desember ville de ikke en gang se på søknaden dette opptaket. Og ba oss ringe i november for å se på saken da.

Men har nå fått vite at flere barn født senere i desember, og også barn født i 2023 har fått tildelt plass i samme kommune!! :rolleyes: Blir en telefon til kommunen i morgen, ja :shifty:
I alle dager for et svar å komme med, de kan jo ikke bare la vær å se på søknader. De må jo heller komme bakerst i køen, men om dere har søsken så burte dere prioriteres i den barnehagen!
 
Kjenner jeg er rimelig irritert akkurat nå da. Vi kontaktet den i kommunen som er ansvarlig for barnehagetildeling. Vi spurte om mulighetene for å få plass i 2023 til vårt barn. Spurte om å betale fra august, søskenprioritering, ulike barnehager osv. fikk beskjed om at så lenge barnet var født i desember ville de ikke en gang se på søknaden dette opptaket. Og ba oss ringe i november for å se på saken da.

Men har nå fått vite at flere barn født senere i desember, og også barn født i 2023 har fått tildelt plass i samme kommune!! :rolleyes: Blir en telefon til kommunen i morgen, ja :shifty:
Vi har fått samme svar men fra barnehagen storebror er i. Hun sa at de har ikke rett å tilby en plass til barn født i desember pga Trondheim kommune sine regler. Forsatt venter på svar på søknaden (jeg håper en får svar uansett?). Vi skal snart begynne å lete etter dagmamma. Men ja, ganske irriterende
 
Juristmamma vil svare kort: Nei, det er ikke diskriminering.
Ja, det er en svikt i systemet og erfaringsmessig et likestillingsproblem (fordi det lønner seg at den med lavest inntekt har ulønnet permisjon - og for flertallet vil det være mor). Det betyr tapt inntekt, tapte feriepenger og tapt pensjonsoppsparing. Det er også en merkelig insentivordning som oppfordrer til å få barn i august. Det kommer i hvert fall ikke som noen overraskelse at foreldrenes permisjon tar slutt etter ca 1 år.
 
Sniker. I noen barnehager/kommuner er det en nedre «aldersgrense» for oppstart, gjerne 9-10 mnd. Man har _krav_ på plass den mnd barnet fyller 1 år - men noen praktiserer at man får plass til nytt bhg år, dvs at novemberbarn er 9 mnd i august til oppstart. Tidligere oppstartsmnd = mer penger i kassa. Det er veldig synd at desember utgår, men uansett hvordan man vrir og vender på det er det like tøft å gå fra 31. desember til august som 1. januar til august. Løpende opptak ville jo vært det beste for foreldre. Men når bhg allerede sliter med lav bemanning funker jo ikke det. Og når man vet at bhg har for lav bemanning, vil man da sende et barn som såvidt kan krabbe i bhg.. stresshormonet kortisol er skyhøyt hos de aller minste som går i bhg, også de som tilsynelatende ikke er stresset. De stille barna har det aller verst. https://forskning.no/partner-stress...ss-i-barnehagen-er-verst-for-de-minste/123033

Jeg sier ja til lenger permisjon, jeg! Det kunne jo feks også vært økt kontantstøtte tilsvarende lønn, behovsprøvd.. kanskje fødetallene hadde snudd, at det var mer lukrativt å faktisk få barn tidlig på året..
 
Back
Topp