Er det dårlig gjort hvis jeg blir gravid igjen?

Maren

Flørter med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
Hei. Vi har fått inn et spørsmål fra en leser:

jeg og min samboer har to barn som som er kronisk syke. Ønsker Oss en baby til. Minstejenta er 15 mnd å jeg har ikke kommet tilbake på jobb enda etter endt permisjon. Er det da dårlig jort ovenfor min arbeidsplass å få enda en baby til så kjappt?

Last edited:
Enig med 2014frø, arbeidsgiver skal ikke bestemme hvor mange barn dere skal ha, det må bli opp til deg og mannen din :-)

Signerer de over. Arbeidsgiver bestemmer absolutt ikke hvor mange barn dere skal ha.
Det jeg imidlertid lurer litt på er om dere vet at dere "takler" et barn til siden dere har to barn med en kronisk sykdom. Jeg vil poengtere at jeg ikke tviler på det, altså, men vil bare nevne det for ettertanke. Dette har dere sikkert vurdert allerede, da. ;)

Signerer de over. Arbeidsgiver bestemmer absolutt ikke hvor mange barn dere skal ha.
Det jeg imidlertid lurer litt på er om dere vet at dere "takler" et barn til siden dere har to barn med en kronisk sykdom. Jeg vil poengtere at jeg ikke tviler på det, altså, men vil bare nevne det for ettertanke. Dette har dere sikkert vurdert allerede, da. ;)

Arbeidsplassen har ingenting med det overhodet. Gjør det du føler er riktig du :)

Så lenge dere får hjulene til å gå rundt så få så mange barn dere vil;) barna har dere for alltid, arbeidsplasser og sjefer kommer og går...

Så lenge dere har overskudd og energi til å ta vare på alle ungene så kan man få så mange man vil.
Men tenk heller over om det er rettferdi for barna. Kronisk syke barn krever jo en del ekstra, så dere bør/må vite om dere klarer det med tanke på ett til barn som kanskje også er kronisk syk :)

Sjefen kan jo reagere litt på det, men h*n har ikke lov å sparke deg pga svangerskap.

Delvis enig med flere her. Har dere overskudd til et barn til så er det selvfølgelig ingenting å vente på :) når det er sagt må du sørge for noe som jeg mener er veldig viktig, og det er å hele veien ha kontakt med arbeidsplassen din. Få oppfølging og snakk med arbeidsgiveren din, da blir det enklere for deg å komme tilbake i arbeidslivet når det er tid for det. Det er min mening som leder, lykke til uansett hva dere velger :)

Synes absolutt ikke du skal tenke på samvittighet til arbeidsplassen når man vurderer flere barn. Hvis dere mener at dere klarer å gi alle barna det de trenger i årene fremover, så ser ikke jeg noen problemer med at dere får flere barn. Personlig så synes jeg det er best med god dialog med arbeidsgiver, er så mye lettere å komme tilbake i jobb :)

Dette bestemmer dere selv :-)

Nå kommer det selvsagt an på grad av kronisk sykdom også, men som noen skriver må man også tenke på at man skal ha overskudd og kapasitet til å ta vare på alle barn man har. Mange kroniske sykdommer er tøffe å hanskes med, så det er lurt å tenke over hva man begir seg utpå.

Er det rettferdig for de to dere allerede har?

Godt sagt! Sier meg enig :)

Nei dere skal velge det som passer dere. Du kommer jo tilbake på ett tidspunkt og veldig få her i verden er uerstattelige i arbeidssammenheng.

Ser ikke noe problemer med å få en siste. å det er ikke urettferdig for de to vi allerede har kan ikke tenke på hva om det skjer igjenn! Hva om det skjer noe verre???
Har veldig god kontakt med jobben :) å sjefen min er fantastisk :)

Det er din kropp og ditt liv.. Ikke arbeids giver sin.. Om du har ork og økonomien tilsier at det går bra så kjør på.. Du er din egen sjef i ditt liv ;)

Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Arbeidsplassen din har ingenting med hvor mange barn dere velger og ønsker å få :) Ønsker dere en liten en til, syns jeg bare dere skal kjøre på ;)

Men baby er 15 mnd, så da er jo den ordinære permisjonen over, du har vel ulønnet perm da. Det kan jo både av hensyn til kontakten med arbeidslivet og ikke minst økonomisk være veldig lurt om du begynner å arbeide igjen før du får barn, rett og slett for å få permisjonspenger neste gang.

Men arbeidsgiver har ikke noe med hvor mange unger du velger å få. Men har du tenkt deg tilbake etterhvert, er det greit om du ikke blir borte i veldig mange år i strekk, da blir det ikke så lett for deg.

Nei det syns jeg ikke! ;)
Arbeidsgiver skal da ikke bestemme når og-/eller hvor mange barn dere ønsker.
Jeg har selv gått fra den ene permisjonen til den andre, fikk aldri noe "pes" av arbeidsgiver! ;)

Men baby er 15 mnd, så da er jo den ordinære permisjonen over, du har vel ulønnet perm da. Det kan jo både av hensyn til kontakten med arbeidslivet og ikke minst økonomisk være veldig lurt om du begynner å arbeide igjen før du får barn, rett og slett for å få permisjonspenger neste gang.

Men arbeidsgiver har ikke noe med hvor mange unger du velger å få. Men har du tenkt deg tilbake etterhvert, er det greit om du ikke blir borte i veldig mange år i strekk, da blir det ikke så lett for deg.

Jeg får pleiepenger for barnet.Så jeg har fått lønn i flere mnd...

Last edited:
Back
Topp