Er det blitt veldig vanlig med tidlig ultralyd???

FIFI Forglemmegei

Forelsket i forumet
Hei

Sikkert et veldig dumt spørsmål!!

Men hvorfor er det så mange av dere som bestiller tidlig ultralyd??
Er dette en ny trend som er kommet?

Hilsen ei som ikke følger helt med....

Spørs om det har blitt en trend. Men for min egen del ville legen min at jeg skulle ta tidlig UL da jeg har vært plaget med mye smerter og blødninger de siste dagene. Fikk det også med nr 1 da jeg hadde komplikasjoner, og hvor de trodde jeg hadde et svangerskap utenfor livmor. Ellers er det ikke noe problem med og vente : ) Gjør det bare mer spennende !!

Håper alt var bra med det lille nurket?

Det er bra det er mulig å få ultralyd så tidlig, når man har smerter, blødninger og ikke minst når det er mistanker om komplikasjon.

Ja, det er veldig greit.

Jeg vet ikke helt fakisk om det går bra med lille spire hvis det i det hele tatt er noe der da, Hun kunne ikke se noe, men hun så fostersekken, likevel mente hun at den litt ''mørkere'' delen av fostersekken var lille spira, og antok at jeg var rundt 5 uker. Men skal sant sies så jeg ingen ting, kun en svart sirkel uten noen spire i : / Jeg var på UL med 1 da jeg var 5 uker på vei og jeg så godt at det var noe der da, det gjorde jeg ikke nå .. skikkelig usikker og forvirra nå. men jeg har hatt 2 positive tester, jeg har mange symptomer slik jeg hadde med de to andre, og jeg er over 3 uker sen med mens .. jeg føler meg gravid, men nå er jeg bare sinnsykt forvirret. Årsaken til smertene og blødningene skal visstnok komme av at livmoren min skal ha rotert seg ?? aldri hørt om det før, men får da tro hun viste hva hun holdt på med.. så jeg får vel bare avvente og se hva som skjer : /

Jeg har også fått et inntrykk av at det er "trendy"! Jeg skjønner veldig godt at man tar det av medisinske grunner (blødninger, sykdommer, risikosvangerskap osv osv), men synes det er litt teit å ta det bare fordi man er nysgjerrig og ikke kan vente til ordinær ultralyd. Men det er nå meg.

LilleNos skrev:
Jeg har også fått et inntrykk av at det er "trendy"! Jeg skjønner veldig godt at man tar det av medisinske grunner (blødninger, sykdommer, risikosvangerskap osv osv), men synes det er litt teit å ta det bare fordi man er nysgjerrig og ikke kan vente til ordinær ultralyd. Men det er nå meg.

Enig der, men det er jo opp til hver og en. Jeg dømmer ikke. Men selv syntes jeg det er litt spennede og vente, ikke nok med det, så blir det enda bedre når man da får se lille nurket for første gang : )

Vår baby er resultat av prøverør. Derfor får vi tilbud om tidlig UL i uke 7. Jeg skal også ha en UL i uke 11, som jeg bestilte selv og betaler selv. Grunnen til det er at jeg har hatt 1 SA og 1 MA, og vil føle meg trygg på at dette går bra.

hegenordseth skrev:

LilleNos skrev:

Enig der, men det er jo opp til hver og en. Jeg dømmer ikke. Men selv syntes jeg det er litt spennede og vente, ikke nok med det, så blir det enda bedre når man da får se lille nurket for første gang : )

Alle som tar tidlig ultralyd for the fun of it er schmucks! Hehe neida, mener ikke dømme jeg heller. Opp til alle og enhver selvsagt. Men JEG får det liksom for meg at det ikke er bra. Ikke at jeg har NOE hold i forskning eller lignende for å si det, eneste jeg har hørt er at barna blir oftere venstrehendt, hehe! Men grunnen til at jeg ikke vil det er at jeg føler at jeg invaderer, og at jeg har hørt at lyden av ultralydsapparatet ikke er så digg for babyen. Så da vil jeg heller styre nysgjerrigheten en liten stund til ;)

LilleNos skrev:

Syns i grunn ikke det er så teit jeg. Det er helt naturlig at man er nysgjerrig. Og selv om man er heldig og ikke opplever blødninger og smerter tidlig i svangerskapet, så er det nå en god forsikring på at alt er i orden og slik som det skal.

Det er også en måte å innvolvere barnets far på. Det eneste min samboer har merket av forandring siden vi fant det ut, er mine hormonelle utbrudd =P hehe..
Vi jenter kjenner jo symptomene av graviditeten og merker det på oss. Gutten blir en observatør. Tenker det er godt for "far" å se poden vokse inni mamma'a mage =) Det blir mer virkelig for dem.

Jeg var helt sikker på at jeg ønsket meg tidlig ultralyd uansett. Dette er min og samboerens første graviditet og vi synes at å vente i hele 6 uker til på å få se knøttet er lenge nok =P
For meg handla det aldri om at det var trendy eller ikke. Men med en gang jeg fant ut at det var mulig, så var det ingen tvil!

MaryLou skrev:

LilleNos skrev:

Syns i grunn ikke det er så teit jeg. Det er helt naturlig at man er nysgjerrig. Og selv om man er heldig og ikke opplever blødninger og smerter tidlig i svangerskapet, så er det nå en god forsikring på at alt er i orden og slik som det skal.

Det er også en måte å innvolvere barnets far på. Det eneste min samboer har merket av forandring siden vi fant det ut, er mine hormonelle utbrudd =P hehe..
Vi jenter kjenner jo symptomene av graviditeten og merker det på oss. Gutten blir en observatør. Tenker det er godt for "far" å se poden vokse inni mamma'a mage =) Det blir mer virkelig for dem.

Jeg var helt sikker på at jeg ønsket meg tidlig ultralyd uansett. Dette er min og samboerens første graviditet og vi synes at å vente i hele 6 uker til på å få se knøttet er lenge nok =P
For meg handla det aldri om at det var trendy eller ikke. Men med en gang jeg fant ut at det var mulig, så var det ingen tvil!

Ja, og det virker som det er sånn folk flest tenker om det. Derfor det er sånn økning tenker jeg :)

Men MIN mening er at man setter sine egne behov foran barnets. At man liksom invaderer graviditeten med tidlige ultralyder og 3D ultralyder her og der. Men nå er jo jeg kanskje litt sær på det området. Ser den altså.

Sjakkruta skrev:
Vår baby er resultat av prøverør. Derfor får vi tilbud om tidlig UL i uke 7. Jeg skal også ha en UL i uke 11, som jeg bestilte selv og betaler selv. Grunnen til det er at jeg har hatt 1 SA og 1 MA, og vil føle meg trygg på at dette går bra.

Såklart. Og det er helt forståelig. Mor må jo også ha det bra : )

Tror det har blitt veldig vanlig...Mulig noe trend også kanskje? Jeg for min del tar det fordi jeg nylig hadde en spontanabort..Jeg bare klarer ikke å roe meg selv ned ved å tenke at denne gangen går alt normalt for seg...Tror det liksom ikke før jeg ser det, og da er det utrolig lange uker å gå og bekymre seg fram til uke 12 hvor man er litt sikrere, eller til ord. UL i uke 18....

Når det er sagt er det ikke slik at jeg har overtalt fastlegen min til å henvise meg...UL som det offentlige gir, synes jeg bør være berettiget de som virkelig trenger dem..Som feks. de som oppdager blødninger/smerter osv..Og til alle som skal ha ordinær UL:)Jeg har derfor valgt å ta den privat, og betaler dette selv..Da føler jeg ikke at jeg belaster det offentlige systemet som andre er berettiget å benytte seg av:)

Jubbu85 skrev:
Jeg har derfor valgt å ta den privat, og betaler dette selv..Da føler jeg ikke at jeg belaster det offentlige systemet som andre er berettiget å benytte seg av:)

Jeg hadde også tenkt å betale for den selv. Jeg har ingen medisinsk grunn (som jeg vet om) som gjør at jeg skulle få en tidligere. 
Men etter tips på forumet her om å bli med på et studie om svangersskapsforgiftning i Trondheim, så får jeg det dekket.

Win-Win! =D

invaderer faktisk.. haha.. må si jeg syns det var en merkelig ting og si.. jeg for min del skal ikke ta tidlig UL troor jeg.. men skjønner veldig godt dem som gjør det, jeg hadde syns det hadde vært en lettelse og bare se at hjrte slår, man har jo MA uten og merke det, er jo litt trist og gå mange uker og tro man er gravid, og så begynte hjerte aldri å slå..

hegenordseth skrev:

Sjakkruta skrev:

Såklart. Og det er helt forståelig. Mor må jo også ha det bra : )

Ja jeg synes det

Jeg var på ul i går, men det var for å se om jeg hadde blindtarmbetennelse :) de sjekket graviditeten samtidig, men jeg så ikke på skjermen. Jeg skal heller ikke på noe tidlig ul.

Jeg har bare lyst og det koster meg bare 50 kr. Dessuten blir jeg vel også tilbudt tidlig UL denne gang pga alderen min. 

MaryLou skrev:

LilleNos skrev:

Enig med MaryLou her. Det er en veldig fin måte å involvere far på.

Personlig synes jeg det er alt for lenge å vente til uke 18/19 for å få bekreftet at det er liv der inne. Har hørt om mange som har opplevd at fosteret døde mye tidligere og måtte ha utskraping fordi det ikke ble en naturlig abort av det. 

Føler heller ikke at det er trendy. Jeg tror det har blitt mer vanlig fordi flere vet om muligheten og det er mer informasjon om det. 

Jeg skal delta i studie om svangerskapsforgiftning og skal derfor ha tidlig UL rundt uke 12, men hadde bestilt privat om jeg ikke skulle delta på dette. 

Kaktus_86 skrev:

MaryLou skrev:

LilleNos skrev:

Enig med MaryLou her. Det er en veldig fin måte å involvere far på.

Personlig synes jeg det er alt for lenge å vente til uke 18/19 for å få bekreftet at det er liv der inne. Har hørt om mange som har opplevd at fosteret døde mye tidligere og måtte ha utskraping fordi det ikke ble en naturlig abort av det. 

Føler heller ikke at det er trendy. Jeg tror det har blitt mer vanlig fordi flere vet om muligheten og det er mer informasjon om det. 

Jeg skal delta i studie om svangerskapsforgiftning og skal derfor ha tidlig UL rundt uke 12, men hadde bestilt privat om jeg ikke skulle delta på dette. 

Sign!!!! Enig i absolutt alt! =P

Back
Topp