Er det bare og gi opp?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
50% av gangene vi forsøker og få jentungen (3,5) til og gå uten bleie, så protesterer hun vilt, og insisterer på og ha bleien på.

Hun sier aldri ifra at hun må på do, men har heller ikke gått så veldig lenge uten bleie i denne omgangen. Når det kommer tiss virker hun kjempe overrasket, ser bedrøvet ned, med ett stort "oi" når buksen og gulvet blir vått.

Men det aller største problemet er at hun ikke har tid til og gå på do for og forsøke og tisse en gang. Hver gang vi spør er det store protester og blånekt. Og i går tisset hun i buksen, men ga ikke beskjed om det heller, for hun lå på gulvet og lekte med pappaen. Når han så det, og kommenterte at de måtte skifte bare blånektet hun på at hun var våt, og ville ikke avslutte leken for og få tørre klær på en gang.

Er det bare og gi opp for denne gang? På den ene siden føler jeg at hun begynner og bli så stor at jeg må "pushe litt", hun begynner jo på stor avdeling i barnehagen i august også. På den andre siden synes jeg ikke hun virker spesielt interessert eller klar, og er redd det er mot sin hensikt og styre med det nå.

Hva tenker dere? Og hva hadde dere gjort? Føler meg ganske blank på denne bleieavvenningen..

Er hun så lite interresert som det der, så hadde jeg venta litt til. Man kan ikke tvinge dem på do heller...

Jeg er ingen ekspert på bleieavvenning, men hva med å bare la henne gå naken nå i ferien, gi henne en ukes tid uten bleie og se hva som skjer? Lillemann her er nå bleiefri, 2,5 år gammel, etter 3 uker uten klær på underkroppen. Allerede etter noen dager så tisset han for det meste på do, etter et par uker kom bæsjinga på plass, og nå er han tørr. Følg henne ofte på do i starten, ikke kommenter uhellene, bare tørk opp.

Gutten min skjønte ikke at han ikke hadde bleie på når han var påkledd (truse/bukse), så han måtte gå uten såpass lenge. Etter halvannen uke syntes han det var ekkelt når han hadde uhell med klær på. I går først begynte han med truse, og har ikke hatt et eneste uhell.

virker som ho ikke er helt klar til å slutte
så hadde ventet litt, behøver ikke vente lenge, vent i 2-3 uker så prøver du igjen
legen her sier at en ikke ska tvinge unger på do for det kan gjøre at bleieavening kan bli være og bli trammatisk og banre kan få en psykisk knekk ved det
Gutten her sluttet ikke med bleie før han var 4år
jenta har vært bleie fri siden høsten 2010
Og der unga går i barnehage så er det flere barn på stor avdeling som bruker bleie så det ska ikke være noe problem

Problemet er at hun ikke vil gå do når vi spør/ber heller.. Hvis ikke hadde det jo vært en god ide! :) Får se om vi får forsøkt alikevel..

Vi hadde samme problemet her, han syntes det var morsomt å gå på do første dagen, men så fant han ut at det ikke var så morsomt allikevel dag to. Nå får jeg vel kjeft som aldri før, men jeg ga ham en lite belønning (godteri) for å gå på do, og på den måten kom vi over kneika.
En belønning kan allikevel være noe å tenke på? Trenger jo ikke være godteri. Hadde klistremerker funket for oss så hadde han fått det. En liten gave? Min fikk elektrisk tog i går fordi han har vært så flink, og han er superstolt! Han slipper det ikke, og forteller igjen og igjen at han fikk det fordi han er så flink til å gå på do

Ikke gi opp, men utsett det to ukers tid.

Er selv inne på første dag med min som ble 3 år i februar, så noe samme alder. Her er det skjema med Dora for belønning. 1 klistermerke for å tisse i do. Er oppe i 4 merker idag og han har sagt fra han måtte tisse 2 av gangene. Ett merke igjen så får han en is...

Virker ikke som hun er interessert eller klar for å slutte, så hva med å vente en mnd eller noe, så begynne å prøve igjen, men da med ett eller annet belønningssystem. 

Vi har forsøkt med klistremerkebelønning, men det er ikke interessant nok, så det hjalp ikke det døtt.

Premie får hun ikke! Hun fikk sykkel for og legge seg fint, og når sykkelen var i boks begynte leggetullet igjen, hvorpå hun forlangte flere sykkler for og legge seg skikkelig. Så den dagen sa vi til oss selv at premiering er det slutt på. :p

Vi får utsette det noen uker til, og gjøre ett forsøk til, så får vi se om vi kommer noen vei. :)

virker ikek som hun er helt klar.. sånn var jenta mi også.. nektet å prøve å gå på do. men plutselig bestemte hun seg for å slutte helt av seg selv :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Vi har forsøkt med klistremerkebelønning, men det er ikke interessant nok, så det hjalp ikke det døtt.

Premie får hun ikke! Hun fikk sykkel for og legge seg fint, og når sykkelen var i boks begynte leggetullet igjen, hvorpå hun forlangte flere sykkler for og legge seg skikkelig. Så den dagen sa vi til oss selv at premiering er det slutt på. :p

Vi får utsette det noen uker til, og gjøre ett forsøk til, så får vi se om vi kommer noen vei. :)

Jeg ville ikke avvist tanken på belønning helt, selv med den erfaringen dere har.
Hvis belønningen er noe hun kan få mange ganger virker det veldig bra.
For eksempel en spesiell aktivitet sammen med dere. (X antall ganger på do gir en tur i svømmehallen eller noe annet dere sjelden gjør.)
I begynnelsen ville jeg gitt henne kryss for hver gang hun prøver å tisse eller bæsje uansett om det kommer noe eller ei, siden hun ikke vil på do i det hele tatt.
Om dere gjør doturene til noe attraktivt, som at når hun sitter på do leser dere en morsom bok sammen, ler og tuller el. tror jeg også at hun vil gå frivillig etterhvert.

Klistremerker ol har i grunn lite eller ingenting med dotrening og personlig læring i en slik prosess. Vi bør ha litt mer respekt for våre barns opplevelse av livets mange utfordringer, og la de vokse/lære i bemøtelse med disse utfordringene.
Belønningen er selve mestringen og annerkjennelsen.

For å sette det på spissen, her et fiktivt og urealistisk eksempel ;-) :

Hvis det er noen oppgaver på jobben jeg ikke er helt god på å gjennomføre eller følge opp, og leder sier at jeg kan få gratis te og kaffe med noe attåt hver fredag om jeg fullfører disse oppgavene, og jeg går går med på å prøve litt hardere. Ikke nødvendigvis fordi fredagskosen frister så mye, men fordi jeg skjønner at hun gjerne vil at dette skal gjøres, iom at jeg får en gulrot om jeg er villig.

Dette funker i noen uker, men så går jeg lei av både kaker og sjokolade til kaffen etter to slike fredager.. Jeg misligholder "avtalen" fordi det ikke gir meg det jeg trenger, og leder spør: "Hva om du får gratis kaffekos 2 ganger i uken, blir det bedre?"
Jeg følger kanskje opp med å si "Ok, jeg kan godt prøve", selv om jeg vet det ikke føles bra/ikke blir bra, fordi jeg så gjerne ikke vil skuffe lederen og gjerne vil være lojal.

Dette ble et overmalt bilde, men jeg syns det er greit å overdrive et så viktig tema (for dette handler ikke bare om dotrening osv).

Vi må snakke med barna, inrømme egne feil i prosessen og uttale de høyt. Prøve på nytt og være ærlig med barna/et om at dette ikke er enkelt for meg (mamma/pappa el) heller.

Legger ved link til et klokt svar fra Jesper Juul som sto på trykk i Dagbladet nylig:

http://www.dagbladet.no/2011/06/01/magasinet/jesper_juul/barn/16758078/

Alias skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg ville ikke avvist tanken på belønning helt, selv med den erfaringen dere har.
Hvis belønningen er noe hun kan få mange ganger virker det veldig bra.
For eksempel en spesiell aktivitet sammen med dere. (X antall ganger på do gir en tur i svømmehallen eller noe annet dere sjelden gjør.)
I begynnelsen ville jeg gitt henne kryss for hver gang hun prøver å tisse eller bæsje uansett om det kommer noe eller ei, siden hun ikke vil på do i det hele tatt.
Om dere gjør doturene til noe attraktivt, som at når hun sitter på do leser dere en morsom bok sammen, ler og tuller el. tror jeg også at hun vil gå frivillig etterhvert.

Takk for tips og råd! :)

Vi har do boken liggende på do, og fantornagen bok, som er knall morsom. Dette hjalp til og begynne med, men nå hjelper det ikke om vi sitter der og leser hva som helst, tøyser og tuller så mye som bare det, for hun vil ikke gå fra lekene eller det hun holder på med for og gå på do.

Hm.. Jeg var sikker på at det var kommet ett svar til som jeg ikke så jeg, men det dukket ikke opp når jeg skrev . heller. Er det jeg som har skrevet over mitt siste (nå nest siste) innlegg?

Back
Topp